Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

 

De afgelopen tijd heb ik (en mijn konijn) niet echt geluk gehad met de gezondheid van één van mijn konijnen. Pododermatitis, gas, snot. Hiervoor zijn we dit jaar al iets van zeven keer naar een dierenarts geweest, dus daarmee wat ervaring opgedaan, gelukkig sloegen de behandelingen steeds goed aan. Waar ik tegenaan loop is dat ik nog erg zoekende ben en ik merk dat ik niet helemaal tevreden ben met de dierenarts/dierenkliniek/gang van zaken waardoor ik graag wil weten wat jullie ervaring is en of mijn verwachtingen reëel zijn.

 

Twee weken geleden ben ik voor het laatst bij de dierenarts geweest (geen spoedspoed, maar wel snelle diagnose/behandeling gewenst) en ik kon 45 minuten na de oorspronkelijk afspraaktijd pas terecht omdat er een spoedgeval tussendoor kwam. Erg rottig en onwenselijk voor de eigenaar van dat dier en het kan natuurlijk gebeuren dat je langer moet wachten. Wat ik vervelend vind ik dat er geen woord over gezegd wordt door de assistentes, dus dat ik na 30 minuten zelf maar vraag hoe lang het nog zou duren. Naar de dierenarts gaan is voor niemand een leuke ervaring, maar zoiets geeft mij dan al directe een naar gevoel en misschien niet heel serieus genomen als konijneneigenaar i.p.v. kat/hond? Het was overigens niet de eerste keer dat ik naar die kliniek ging, dus eerdere ervaringen spelen ook mee. Hoe staan jullie hierin? Is het gebruikelijk dat ze je maar gewoon een lange tijd laten wachten zonder iets te zeggen?

 

Op dit moment heb ik niet echt een vaste dierenarts, inmiddels al bij vier verschillende dierenartsen geweest in twee verschillende dierenklinieken. Er is wel een ontzettend fijne (konijnkundige!) dierenarts waar we terecht kunnen voor niet-spoed, maar wanneer er wel spoed is komt het er op neer dat ik een willekeurige dierenarts heb (omdat die fijne dierenarts bijvoorbeeld niet werkt die dag). Ik vraag mij af hoe jullie daar mee om gaan? Als je met spoed naar de dierenarts gaat, ga je dan ook wel eens naar een dierenarts die niet 'konijnkundig' is of hebben jullie meerdere mogelijke konijnkundige dierenartsen die je opbelt om te vragen of er plek is?

 

Bovendien is het twee keer voorgekomen dat ik, zelfs met spoed, door de assistentes toch een beetje wordt 'afgescheept' met een afspraak uren later. In beide gevallen had het konijn veel pijn, at niks en liet plas gewoon lopen terwijl het konijn eigenlijk 99% zindelijk is. Zelfs dat er werd gevraagd of ik dwangvoeding in huis had om het konijn de nacht door te krijgen zodat ik de volgende dag kon langskomen, terwijl ik rond het middaguur belde met de dierenkliniek. Is dit redelijk van een dierenkliniek om te vragen of zou dat voor jullie een 'afknapper' zijn? Vind je dierenartsassistentes die (een beetje) verstand hebben van konijnen ook belangrijk bij het kiezen van de juiste dierenarts/dierenkliniek?

 

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat mijn vragen zijn. Ik denk dat ik vooral benieuwd ben of je het belangrijk vindt om je echt prettig voelt bij de dierenkliniek of dat het 'voldoende' is als een dierenarts genoeg weet van konijnen voor een goede behandeling. Ik hoor het graag!

 

Geplaatst:

hii! 

 

Ten eerste wou ik even zeggen hoe herkenbaar dit is! één van mijn konijnen heeft dit jaar ook ineens gezondheidsproblemen, waardoor we ook vaak naar de dierenarts gaan. Wij hebben ook niet echt een vaste dierenarts. 

 

Ik weet niet hoe gebruikelijk het is om zo lang te moeten wachten, maar het is mij ook wel eens overkomen. Er kan natuurlijk tussendoor onverwacht een spoed komen, ik kreeg het toen ook pas achteraf te horen. 

 

Als ik met spoed naar de dierenarts moet, ga ik naar de dichtstbijzijnde praktijk. Ook omdat er bij mij in de buurt geen konijnkundige spoeddierenarts is. Voordat ik vertrek probeer ik altijd online zo veel mogelijk info te zoeken over behandelplannen voor konijnen (en het specifieke probleem waarvoor ik naar de spoed ga) zodat ik zelf een beetje een idee heb over wat de juiste behandeling zal zijn. Bij twijfel bel ik met een konijnkundige dierenarts om te checken of het klopt of vraag ik het op dit forum. 

 

Voor mij zal dit een grote afknapper zijn, dat is gewoon echt niet oké! een konijn dat pijn heeft en niet eet, is altijd een spoedgeval en moet zo snel mogelijk naar een dierenarts. Dit is zeker iets dat een assistent zal moeten weten. 

 

Geplaatst:

Mmmm dierenkliniek klinkt als zoiets als Evidentia. Ik ga eigenlijk altijd naar de plaatselijke dierenarts. Wachten is er nog niet bijgeweest maar spoed kan altijd gebeuren. Bij de huisarts zijn we in de wachtkamer ook een keer allemaal weggestuurd. Maar als het te lang duurt, ga ik altijd bij de balie vragen of mijn afspraak juist is. Dan hoor ik vaak wel wat er aan de hand is en weet ik dat. Voor artsen moet je tijd uittrekken want het kan ook uitlopen. Nu doel ik ook op poliklinieken etc.

Ik neem aan dat het een kliniek is die prijzig is. Mmm dan mogen ze wel correcter met jou en je konijn omgaan.

Wij zijn een keer met onze aangereden? kat naar de DA geweest en ze was aan het opereren maar het heeft direct onze kat in laten slapen. Dat was nodig.

Sterkte met alle ziektes en ik hoop dat je konijn er weer volledig bovenop gekomen is.

Geplaatst:

Mijn dierenartsenpraktijk heeft 3 konijnendeskundigen, en het is me nog niet gebeurd dat ze er alledrie niet waren. Ik ben weleens bij een ander geweest omdat ik belde dat ik dezelfde ochtend nog geholpen wilde worden, maar dan deed zij de standaard checks en kwam daarna de specialist ook nog kijken. Ik heb een keer meegemaakt dat de spoedkliniek pas eind van de dag plaats had, maar ik mocht het konijn wel brengen, dan zouden ze haar opnemen en behandelen wanneer ze tijd hadden. In de tussentijd kreeg ze dan alvast pijnstilling. Ik heb er toen voor gekozen om dat niet te doen, en daar heb ik spijt van gehad omdat dan wellicht de uitkomst anders was geweest. Ik heb een keer meegemaakt dat ik met een konijn dat niet at pas een week later terecht kon. Na een halve dag aanmodderen heb ik stennis geschopt en werd ze aan haar gebit geholpen. Dat ging ook niet naar mijn zin, ze hadden maar de helft gedaan, de nazorg schoot tekort, daar ben ik toen weggegaan.

 

Dat je niet te horen krijgt dat het uitloopt is vervelend, maar volgens mij niet ongebruikelijk.

 

 

Geplaatst:

Ik ga al vele jaren naar een dierenartsenpraktijk zo'n 20 km bij mij vandaan. Ik ben heel tevreden over bezoeken met de kat(ten) Ik ben een paar keer met spoed voor een kat er geweest en kon echt meteen langskomen en werd goed geholpen. Daar ben ik echt heel tevreden over en voor de kat blijf ik daar ook gewoon.

 

Sinds vorig jaar heb ik konijnen en ben ik niet tevreden over de dierenartsen omtrent konijnenkunde. De assistenten zijn daar wel kundig voor wat zij mogen doen et c. Vele tips gekregen destijds vanwege ellende met Floor. De dienstdoende dierenartsen hebben de plank misgeslagen.

 

Ik ben onlangs voor het eerst bij een andere dierenartsenpraktijk geweest ook zo'n 20 km bij mij vandaan. Ik ben op internet gaan zoeken en kwam op een site terecht waar  apart een stuk over konijnen is te lezen. Er staat duidelijk genoteerd dat als een konijn ziek is en stopt met eten dat je dan met spoed moet bellen naar dit telefoonnummer:.....

Dat was voor mij in eerste instantie een reden om te bellen. Toen ik belde om een afspraak te maken voor mijn konijnen was de eerste vraag: is er spoed. Dat was niet zo want ze gingen voor vaccinatie. Ik vroeg wel meteen wat er dan zou gebeuren als ik ja had gezegd. Dan had ze eerst een heel riedeltje opgenoemd als, eet het konijn nog, na ja et c. Ze hebben 1 echte konijnkundig arts dus voor niet spoed situaties is dat prima, maar voor spoed weet ik niet het niet. Ik heb er een goed gevoel bij tot nu toe.

Geplaatst:

Spoedgeval tussendoor kan de arts ook niets aan doen, maar ze kunnen je wel informeren als je daar zit te wachten.

Konijnen zijn behoorlijk gestressed tot doodsbang in zo'n reismand, dat wordt vaak vergeten. Zeker als er ook nog honden in de wachtkamer aan het piepen of blaffen zijn.

Geplaatst:

Ik heb een paar keer gehad dat ik langer moest wachten voor een spoedgeval (bijv inslapen), maar dan laat een assistente dat netjes even weten. 

Ik ben ook wel eens met een spoedgeval tussendoor gemogen, en in zo een geval ben je heel blij dat dat mag en kan. 

 

Ik laat de kundigheid van de assistentes niet heel zwaar wegen, maar de basis moet goed zijn. Ik heb wel ooit echt heel erg moeite met een assistente gehad, en uiteindelijk speelde dat toen wel mee met een wisseling van praktijk. 

Kundigheid van de dierenarts is wel belangrijk, hoewel je bij spoed helaas niet altijd een keuze hebt voor een konijnkundige dierenarts. Daarom is zelf kennis hebben en een basis ehbo doos hebben ook erg belangrijk. 

Geplaatst:

We hebben bewust voor een praktijk met konijnendeskundige dierenartsen gekozen in Veenendaal. Daar zijn we erg tevreden over! Het is voor ons 40 minuten rijden sinds de verhuizing, maar dat hebben we er voor over. Als de rit voor de konijnen te veel is kunnen we in Veenendaal ook altijd terecht voor een second opinion. 

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .