Ga naar inhoud

eczeem bij mij franse hangoor

Ellen en Nino

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Wat is dit een fijne site, ik heb er al veel informatie voor mijn franse hangoor kunnen vinden. Ik heb mijn franse hangoor Nino afgelopen vrijdag (21-03) laten castreren. Nu heeft Nino lange haren, wat ze normaal niet hebben(hij is echt ras zuiver heeft ook een tatoe) deze heeft de dierenarts weggeschoren plus nog wat klitten in de vacht. hij heeft alleen erge uitslag gekregen het is helemaal rood en het jeukt ook. ben vandaag bij de dierenarts geweest en het bleek een eczeem, ik heb de volgende zalf gekregen Hydroctiderm, is er iemand die bekent is met dit spul, of zelf ook ervaringen heeft met eczeem bij het konijn? ook heeft hij al een tijdje last van een schimmel in zijn nek daar voor heb ik Surolan, dit werkt wel goed, alleen wordt zijn vacht wat dunner.

Hebben jullie misschien nog tips hoe ik Nino verder nog kan helpen. ik probeer echt alles voor hem te doen en vind het ook echt heel zielig.

al vast bedankt voor het mee denken met mij.

Groetjes Ellen en Nino

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een diergeneeskundig stukje over huidparasieten en vachtschimmel bij het konijn

Vachtmijt

- Heet officieel Cheyletiella parasitovorax

- korstjes en schilfers op rug

- milde jeuk, soms kale plekken

- Ch. parasitovorax kan minstens 10 dagen overleven in de omgeving

- zoonose: mens kan er pukkeltjes van krijgen

- therapie: ivermectine injecties elke 14 dagen voor 3x

- of selamectine spot on druppels uit de dierenwinkel (dosis niet bekend)

- of shampoo met permethrin (dosis niet bekend)

- maak omgeving schoon met schoonmaakmiddel, afspoelen, laten drogen en daarna ontsmetten

- konijn kan drager zijn zonder verschijnselen! Dus alle dieren + hokken behandelen als eentje last heeft

Oormijt

- Heet officieel Psoroptes cuniculi

- begint in het oor, breidt zich uit naar kop en hals

- begint met kopschudden en oorkrabben

- oren worden binnenin rood en pussig / korstig

- dier kan secundaire bacteriële middenoorontsteking krijgen (houdt kop dan scheef)

- de mijt kan max. 21 dagen in de omgeving leven

- therapie ivermectine injectie elke 14 dagen voor 3x

- metacam (druppels op een broodje/koekje) enkele dagen, als het dier pijn heeft (eet slecht, etc.)

- antibiotica als er ook middenoorontsteking is

- de korsten verdwijnen vanzelf

- konijn kan het hebben zonder dat je het ziet, dus alle dieren + hokken behandelen als eentje last heeft

Overige mijten

- Demodex cuniculi, Sarcoptes scabiei var. cuniculi, Notoedres cati var. cuniculi, Psorobia lagomorphae

- zelden bij het konijn

- behandeling ook met ivermectine

Vlooien

- Spillopsyllus cuniculi (m.n. wilde konijn) en Ctenocephalides felis, m.n. gezelschapskonijn

- brengt myxomatose over

- therapie: selamectine spot on uit dierenwinkel, of lufenuron, of imidacloprid

- hokken behandelen met permethrin spuitbus

- ook andere konijnen, katten en honden behandelen

- frontline is giftig voor konijn!!

Luizen

- Haemodipsus ventricosus

- zelden bij konijn

- geeft bloedarmoede (bleke binnenkant oogleden) en jeuk

- therapie: ivermectine (zie boven) of imidacloprid

Teken

- kunnen myxomatose, pokken en tularemie overbrengen

- zelf eruit halen (niet verdoven)

Myiasis

- Vliegen leggen eitjes op het achterwerk van het konijn

- een vies hok of vies achterwerk trekt meer vliegen aan

- na 12 uur komen eitjes uit --> larves --> 3 dagen later zijn dit gevaarlijke weefsel-eters

- therapie: knippen / scheren, wassen, ivermectine injectie

- antibiotica kuurtje want vaak gaat de wond (dodelijk) ontsteken

- metacam 1-enkele dagen (in bek spuiten), dit vangt de toxines weg in het lichaam

- als het ernstig is: dier warm houden, vocht injecties + corticosteroide injectie

- preventie: dieren + hokken schoon houden

Vachtschimmel / dermatofytose

- door Trichophyton mentagrophytes of Microsporum gypseum of M. canis

- kale plekken, korstjes, m.n. rond ogen en neus en pootjes

- zelflimiterend, d.w.z. verschijnselen gaan vanzelf over

- konijn kan drager zijn zonder verschijnselen

- blijft in de omgeving aanwezig, elk nieuw dier zal last kunnen krijgen

- medicatie is vaak slecht voor drachtige dieren of geeft verminderde vruchtbaarheid

- omgeving stofzuigen, reinigen met chloor:water 1:10, dit kan ook preventief gedaan worden!

Het konijn kan dus van alles bij zich dragen zonder dat je het ziet!Ja dat klopt. Als er voor een drager iets verandert, zoals overbevolking, stress, ziekte, verkeerde voeding, of een show, dan kan de parasiet of schimmel zijn slag slaan.

Als de dieren in een stam drager zijn, dan is er op zich geen gevaar als ze goede verzorging hebben en er niks verandert. Maar de gevaren zijn:

- als het een zoönose is, kunnen m.n. kinderen besmet worden

- op een show kunnen andere dieren besmet worden

- nieuw ingebrachte dieren hebben misschien minder afweer en krijgen het dan

Het is dus de keus aan de fokker of hij de stam wil laten onderzoeken op dragerschap en de stam vervolgens parasiet/schimmel vrij te maken.

Ik zelf onderzoek mijn stam niet op dragerschap van parasieten en schimmel, ik probeer een goede hygiene en weinig stress te handhaven (en dus ook weinig showbezoek voor de dieren). Mocht er 1 dier verschijnselen vertonen van een van bovenstaande aandoeningen, dan zal ik wel alle dieren en hokken behandelen.

Jammer dat er op keuringen geen hygienemaatregelen getroffen worden!De dieren gaan allemaal door de handen van enkele keurmeesters. Het is verstandig om zo vaak als mogelijk de handen te wassen een schoon schort aan te doen als men verschillende konijnen hanteert. Ook zou de mat waar de dieren dan opgezet worden, vaak verwisseld moeten worden door een schone.

Parasieten-en schimmelonderzoek door de dierenarts

vachtmijt: plakbandje op de aangedane plek drukken -->microscopisch onderzoek

oormijt: met otoscoop, of korstjes onder microscoop leggen

vlooien: met vlooienkammetje op zoek naar zwarte puntjes (vlooienpoepjes)

luizen:

myiasis: goed het achterwerk onderzoeken op larven, ook IN de wondjes zoeken

schimmel: haren onder de microscoop leggen, evt. haren op kweek zetten / opsturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

een franse hangoor met lange beharig hoord niet nee....................Maar komt helaas voor.oorzaak ooit heeft iemand angora er mee in gekruist.Als 2 fransen drager er van zijn.Krijg je wel eens angora fransen met onkambare vacht.Eigelijk moet je dus niet alleen die dieren maar ook de ouders uit sluiten voor de fok.

zal straks eens een foto plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee klopt het is niet normaal dat hij een lange vacht heeft. Het is ook een hoop werk, ik kam hem regelmatig. Is het vaker dat konijnen met een langere vacht daar problemen mee krijgen, of heb ik nu gewoon net pech met twee dingen tegelijk??

Bij mijn foto's zie je hoe lang de haren van mijn franse hangoor zijn.

Is het wel goed te behandelen de eczeem, heb je er zelf toevallig ervaring mee? ik heb al een stuk tapijt in zijn kooi gelegd zodat het stro hem niet zou irriteren op zijn buik.

Groetjes Ellen, bedankt voor de snelle reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag bij de dierenarts geweest, het waren geen mijten maar het was een schimmelinfectie in zijn nek daar heb ik surolan voor gekregen.

En voor de eczeem heb ik ook weer een zalf, ik moet voorkomen dat hij de zalf eraf likt na het opdoen, ik aai hem dus ongeveer een uur maar daarna gaat hij meteen likken, maarja ik kan moeilijk heel de dag blijven aaien, heb jij toevallig tips hiervoor??. Hij zit momenteel op een stuk tapijt in zijn hok. alleen in zijn toilet heb ik zaagsel en stro.

De vacht van Nino is niet zo lang als die van jou konijn.

groetjes Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, Het is wel een grappig konijntje om te zien die van je collega, maar een hoop werk. Maar een kap geeft denk ik een hoop stress, als ik iedere keer na een insmeer beurt een uur aai zou dat dan niet voldoende kunnen zijn?

Ik ga dinsdag weer naar de DA want dan moeten de hechtingen eruit, dus die laat ik dan meteen nog een keer goed kijken naar zijn eczeem.

nogmaals bedankt voor het mee denken, ik vind het echt fijn om mijn probleem zo te kunnen bespreken. Ik laat nog wel weten hoe het over een paar dagen met hem is.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook nog nooit van schimmel bij een konijn gehoord...tot gisteren... weer toeval hé...

In onze tuin in B logeert voorlopig een Franse hangoor en die was er niet al te best aan toe. Gisteren via telefoon gehoord dat ze een schimmelinfectie aan de ogen heeft. Ik ben vanaf zaterdag weer in B, laat je wel horen wat zij als behandeling heeft gekregen, handig dat ik dan ook even kan vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat spul waar je het konijn mee moet wassen heb ik ook al eens van gehoord, maar het brengt een hoop stress met zich mee voor het konijn. en omdat mijn franse hangoor een lange vacht heeft is het ook niet zo gemakkelijk omdat het spul dan moeilijk bij de huid kan komen. Surolan werkt ook goed het is een doorzichtige zalf.

Ik moet dinsdag weer naar de dierenarts om de hechtingen eruit te laten halen, laat jullie wel weten hoe het is gegaan en wat hij zegt over de schimmel er eczeem, hopelijk is het dan al een stuk beter.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

imaverol dat is een goed middel ik vind het niet ech duur ik gebruik dit ook bij paarden met schimmel je moet dit vermengen met water en dan de plekken met een spons afdeppen dus dan kom je wel bij de huid omdat je zelf dept , ik hoop dat het met de zalf voldoende is maar als het lang duurt kan je dit altijd eens proberen natuurlijk niet geschoten is altijd mis !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .