IrisL Geplaatst: 28 januari 2023 Delen Geplaatst: 28 januari 2023 Hallo iedereen Heeft iemand een idee wat dit is? Betreft een nieuw konijntje (sinds een week) 4 maanden oud. Ze moet wel nog wat wennen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 28 januari 2023 Delen Geplaatst: 28 januari 2023 Het ziet eruit als wat sludge in de urine. Wat mij betreft niet alarmerend als het konijn actief is en goed eet en drinkt. Wel iets om op te letten, het kan namelijk zo zijn dat er blaaszand komt. Wat krijgt ze voor voer? Ik zou zorgen voor een klein beetje goede brok, groenvoer opbouwen (dat laag in calcium is) en heel veel hooi natuurlijk. Krijgt ze nog een maatje? 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 28 januari 2023 Delen Geplaatst: 28 januari 2023 Het lijken wel 'vogelflatsen'. Ik heb dat nog nooit bij een konijn gezien. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 28 januari 2023 Delen Geplaatst: 28 januari 2023 Een van mijn konijnen heeft dat een keer gehad, en daarna nooit meer. Even in de gaten houden of het vaker voorkomt kan sowieso geen kwaad. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IrisL Geplaatst: 29 januari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2023 Ze krijgen korrels (geen muesli) van selective. voor de rest is ze zeer actief. Wil wel steeds ontsnappen, in tegenstelling tot haar maatje Rolf 🙂 bedankt voor de reacties! het is tot nu toe bij die ene keer gebleven. Was wel even in paniek Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
IrisL Geplaatst: 29 januari 2023 Auteur Delen Geplaatst: 29 januari 2023 Krijgen ook groenvoer en veel hooi Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suus1978 Geplaatst: 30 januari 2023 Delen Geplaatst: 30 januari 2023 Mijn konijn had het ook regelmatig. Het is eigenlijk alleen maar goed als het eruit komt, maar het ziet er inderdaad wat vreemd uit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mitty Geplaatst: 31 januari 2023 Delen Geplaatst: 31 januari 2023 Kan het misschien te maken hebben met het intrekken in karton? Voorheen kregen mijn konijnen zo nu en dan ook een doos om mee te spelen en ik kan mij herinneren dat hun urine daar gewoon zo introk, op andere ondergronden zag het er gewoon normaal uit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 31 januari 2023 Delen Geplaatst: 31 januari 2023 4 uren geleden, Mitty zei: mij herinneren dat hun urine daar gewoon zo introk Nu je het zegt, heb ik dat wel eens gezien toen ik ze even in een doos moesten zitten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Okki Geplaatst: 1 februari 2023 Delen Geplaatst: 1 februari 2023 Ik heb dit regelmatig bij een konijn gezien, inderdaad sludge zoals @Jamesthebunnybutlerschrijft. Goed opletten met wat je je konijn geeft en in de gaten blijven houden. Het konijn waarbij wij dit zagen bleek uiteindelijk veel sludge bij de nieren te hebben, we zagen het zelf ook duidelijk op de echo. Die plaste vrijwel iedere keer zo. Het kan zijn dat je konijntje bij de vorige eigenaren niet de juiste voeding kreeg en dat het er nu nog uit moest. Hopelijk plast ze voortaan normale plas! Als ze vrijwel alleen maar urine met sludge produceert, dan pas zorgen gaan maken hoor. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 1 februari 2023 Delen Geplaatst: 1 februari 2023 Net heb ik een interessant stuk gelezen over konijnen. Er stond erg veel wetenswaardigs in. Het is dus iets om je geen zorgen over te maken: ik vond daar: Calcium Net als de meeste dieren urineren konijnen regelmatig. Bij konijnen is deze soms melkachtig troebel. Dat is geen aanleiding tot zorgen; dit is het gevolg van de manier waarop het konijnlichaam met calcium omgaat.Calcium is een belangrijke minerale voedingsstof. Het mineraal is samen met fosfor het hoofdbestanddeel in botten en tanden. De voortanden van een konijn groeien wekelijks ongeveer 2 mm dus dat vraagt aardig wat calcium. Bron: https://www.levendehave.nl/dierenwikis/konijnen/voeding-van-konijnen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 2 februari 2023 Delen Geplaatst: 2 februari 2023 Toch ben ik het daar niet helemaal mee eens. Het teveel aan calcium wordt inderdaad uitgeplast, maar als je lange tijd / vaak van dit soort urine ziet zou ik toch serieus even goed kijken naar de voeding en goed letten op de gezondheid van je konijn. Het moet wel goed in verhouding zijn en lange tijd te veel geeft echt wel problemen. Niet gelijk reden tot zorgen, maar wel iets om op te letten dus. Zie ook deze info https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 2 februari 2023 Delen Geplaatst: 2 februari 2023 14 uren geleden, Evee zei: Het teveel aan calcium wordt inderdaad uitgeplast, In het vervolg van dat artikel staat meer over calcium en het teveel Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 3 februari 2023 Delen Geplaatst: 3 februari 2023 Ik denk dat als je veel groenvoer geeft in verschillende samenstellingen, dat het risico op problemen dan klein is. Maar, als je af en toe groenvoer geeft en verder vooral brok en hooi, dan is de kans dat al het overschot aan calcium uitgeplast wordt veel kleiner en kunnen er wel degelijk problemen ontstaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten