Paul1983 Geplaatst: 19 mei 2022 Delen Geplaatst: 19 mei 2022 Mijn voedster kampt al een tijd met schilfers in de vacht (vooral achter haar oren), harde korstjes aan de buitenkant van de oren en schilfers aan de binnenkant van de oren. De DA kan niets vinden onder de microscoop. Ze heeft ook last van pododermatitis. Ik ben sinds ik het heb ontdekt in de weer met ivermectine maar helpt niet. De DA heeft stronghold meegegeven (selamectine) maar werkt ook niet echt heb ik het idee. Ze lijkt er niet heel veel last van te hebben, af en toe schud ze wel met haar kop. Iemand een idee waar de schilfers en korsten vandaan kunnen komen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 19 mei 2022 Delen Geplaatst: 19 mei 2022 Is het toevallig een wit konijn, of met lichte / witte vacht op de oren? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
yaraxx99 Geplaatst: 19 mei 2022 Delen Geplaatst: 19 mei 2022 Ik heb dit al 9 jaar elke lente als mijn konijn in de rui komt, nu dus ook Mijn konijn heeft er niet zoveel last van en heeft het ook nooit doorgegeven aan zijn maatje. In mijn ervaring gaat dit dus vanzelf over. Maar nogmaals, mijn konijn lijkt er nooit last van te hebben. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Yoshi_FunnyBunny Geplaatst: 19 mei 2022 Delen Geplaatst: 19 mei 2022 (aangepast) Ik zit nog in de kinderziektefase (met een mensenkind van 8 😉) en moet meteen aan sudocreme denken! 19 mei 2022 aangepast door Yoshi_FunnyBunny Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 16 uren geleden, Evee zei: Is het toevallig een wit konijn, of met lichte / witte vacht op de oren? Het is een blauwe vlaamse reus. De vacht is overal grijs/blauw. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 15 uren geleden, yaraxx99 zei: Ik heb dit al 9 jaar elke lente als mijn konijn in de rui komt, nu dus ook Mijn konijn heeft er niet zoveel last van en heeft het ook nooit doorgegeven aan zijn maatje. In mijn ervaring gaat dit dus vanzelf over. Maar nogmaals, mijn konijn lijkt er nooit last van te hebben. Mijn konijn ook niet maar ik zou er toch wel vanaf willen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 10 uren geleden, Yoshi_FunnyBunny zei: Ik zit nog in de kinderziektefase (met een mensenkind van 8 😉) en moet meteen aan sudocreme denken! Zal de DA eens vragen of ik dit mag gebruiken. Dank voor de tip. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 mei 2022 Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Ik dacht misschien van de zon, als er weinig haar op de oren is, kunnen konijnen ook verbranden. Dat kan ook weer jeuk en irritatie geven. Krabt het konijn er veel aan? Als je het echt tot de bodem uit wil zoeken zou je ook nog kunnen overwegen bloed te laten prikken en uitgebreid onderzoeken. Misschien is het iets als een hormoonprobleem (bijv. schildklier) of vitaminetekort. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 mei 2022 Delen Geplaatst: 20 mei 2022 1 minuut geleden, Paul1983 zei: Zal de DA eens vragen of ik dit mag gebruiken. Dank voor de tip. Ik zou dat persoonlijk niet snel voor een konijn gebruiken, zitten toch een paar ingrediënten in die niet zo lief zijn voor konijnenhuidjes. Ik zou als je gaat smeren voor iets natuurlijkers kiezen. Maar smeren kan soms ook echt averechts werken, dat ze er alleen maar meer aan gaan wassen en poetsen, en dat het meer irritatie geeft, of dat het het natuurlijke herstel van de huid juist remt. Ook denk ik niet dat het goed is als ze sudocreme binnen krijgen, en dat gaat bij de oren van een konijn wel echt gebeuren als ze die wassen met de pootjes, en dan dus de pootjes weer schoonlikken. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 13 minuten geleden, Evee zei: Ik dacht misschien van de zon, als er weinig haar op de oren is, kunnen konijnen ook verbranden. Dat kan ook weer jeuk en irritatie geven. Krabt het konijn er veel aan? Als je het echt tot de bodem uit wil zoeken zou je ook nog kunnen overwegen bloed te laten prikken en uitgebreid onderzoeken. Misschien is het iets als een hormoonprobleem (bijv. schildklier) of vitaminetekort. Ze zit dagelijks in de zon, dus dat zou heel goed kunnen inderdaad. Nog nooit bij stil gestaan... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 mei 2022 Delen Geplaatst: 20 mei 2022 ik vind het er op de foto's wel echt als een parasiet uit zien. Die zijn niet altijd makkelijk te vinden onder de microscoop en kunnen echt hardnekkig te behandelen zijn: hier staat betrouwbare uitleg https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/schurft.html Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Dan zou de stronghold toch moeten gaan werken. Ik gebruik dat sinds begin april, heb er nu 2 pipetjes van gebruikt en begin juni de laatste. Maar het helpt dus niet. Althans de symptomen gaan niet weg... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 mei 2022 Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Ik heb zelf ook een konijn met schurft gehad in het verleden, en bij haar heeft het echt maanden (het is best lang geleden, maar volgens mij ook wel echt 3-4 maanden) gekost om er af te komen, dat was ook echt hardnekkig. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 20 mei 2022 Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Ik herinner me een aantal topics waarin eerst aan mijt werd gedacht en het later een schimmel bleek. Toch doet de foto mij ook aan een mijt/schurft denken. Stronghold zou daar inderdaad tegen moeten helpen, maar het is niet ongebruikelijk dat daar 3 pipetten voor nodig zijn. Ik kan me de interval niet meer precies herinneren, daarvoor is het te lang geleden dat ik stronghold heb gebruikt. Volgens mij zat er niet zoveel tijd tussen het eerste en het tweede pipetje. Een week of 2 a 3, denk ik. Wordt het (eventuele) maatje ook meebehandeld? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Paul1983 Geplaatst: 20 mei 2022 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2022 Misschien dan toch maar even afwachten tot ik het laatste (3e) pipetje heb toegediend. Bedankt voor het meedenken allemaal. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten