Ga naar inhoud

Konijn stinkt en is niet zindelijk te krijgen.

Lucky5

Aanbevolen berichten

Goede avond.

Heb sinds een aantal weken een vrouwtjes konijn van bijna 5 jaar oud. Ze zou gedumpt worden.

Maar ze stinkt dus echt vreselijk naar volgens de dierenarts een konijnen lucht. Als ik dit wist dan had ik haar niet genomen. Heb ook 2 cavia's en die ruik ik niet.

Ze staat binnen en heb haar al gewassen. Ze staat op zaagsel. Weet niet of ze gesteriliseerd is. Kan ik hier toch niet wat aan doen of heeft de dierenarts gelijk. Ze plast vaak roest kleurig. Is het verstandig om te stoppen met de wortels? Ze krijgt elke avond 1 waspeentje. Oja en krijg haar niet zindelijk. Ben er al 4 weken mee bezig. Zo plast en poept ze een aantal dagen op de bak en zo een week niet. Ze ligt er wel in. Als ik thuis ben is de kooi open en ligt ze onder de tafel op het kleed. Die plast ze ook onder. Dus heb er nu een handdoek op met eronder een puppypad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een combinatie is van meer geur dan je verwacht had en zaken die wel kunnen zorgen dat het minder wordt. 

Ik heb zelf geen konijnen binnen, maar ik denk dat je ze altijd wel zult ruiken  net zoals er van een hond of kat een bepaalde geur in je huis zal komen.

Maar er zijn wel wat dingen die je kunnen helpen:

- je zou het zaagsel (waarschijnlijk bedoel je houtvezel) kunnen vervangen door papierkorrels (zoals bijvoorbeeld van het merk back to nature) en het toilet vaker verschonen (om de dag bijvoorbeeld). Dit absorbeert erg goed en helpt ook tegen geurtjes.

- ze is nog maar pas bij jou, dus is waarschijnlijk nog bezig om haar territorium af te zetten. Dit betekent meer geur en minder zindelijkheid. Dit zou vanzelf minder moeten worden.

- om dat proces van territorium afbakenen makelijker voor haar te maken, zou je ervoor kunnen kiezen om haar niet los door het huis te laten lopen. Dan blijft ze steeds op hetzelfde terrein in plaats van dat het steeds wisselt, waardoor ze op een gegeven moment minder de behoefte zal hebben om zo sterk haar territorium aan te geven. Let op: Dit kan wel alleen als haar verblijf groot genoeg is, 2 m2 per konijn waar ze dan 24/7 toegang toe heeft. Dit is echt een basisbehoefte voor konijnen, dus dat ze er ook in kunnen als je niet thuis bent of slaapt. Dit is het makkelijkst door een ren tegen haar hok aan te zetten.

- minderen met wortel zal niet per se helpen in de geur of zindelijkheid, maar is wel een goed idee, omdat er in wortel veel suikers zitten. In plaats van een waspeentje per dag zou je beter een klein schijfje winterpeen per dag kunnen geven.

Wat goed dat je nu voor dit konijntje zorgt in plaats van dat ze gedumpt is, ze is je vast ontzettend dankbaar!

Konijnen zijn erg leuke dieren, maar er bestaan nog best veel misverstanden hoe je nu het beste voor ze kunt zorgen (o.a. door dierenwinkels die liever veel omzet draaien dan te denken in dierenwelzijn).

Hierom hebben we veel informatieve artikelen. Om je alvast op weg te helpen, heb ik alvast twee linkjes opgezocht:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel mijn konijnen binnen zitten, maar ik probeer te bedenken wat je ruikt... Konijnen ruiken wel anders dan cavia's dus misschien valt het daardoor meer op. Het kan maar zo dat je er aan went.

Ik lees dat je zaagsel gebruikt, dat is eigenlijk geen ideale bodembedekker voor konijnen. Het slaat vrij makkelijk op hun luchtwegen, vanwege het stof dat er in zit. Je zou eens kunnen kijken naar hennepvezel in plaats daarvan, dat neemt ook goed vocht op en stoft een stuk minder. Ik gebruik dat zelf ook, misschien dat er nog wat meer mensen zijn met konijnen binnen die een andere bodembedekker gebruiken, ik geloof dat back2nature ook regelmatig wordt gebruikt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Wel super dat je je zo ontfermd over een beestje dat gedumpt zou worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .