Annelisa Geplaatst: 31 maart 2022 Geplaatst: 31 maart 2022 Beste Bunnybunchers, Gisterochtend is mijn ram Sam gecastreerd. Tijdens opname bij de DA heeft hij kortdurende dwangvoeding gehad, waarna hij zelf goed is gaan eten. Om half 4 kon ik hem ophalen. Eenmaal thuis heb ik hem helemaal zijn eigen gang laten gaan in zijn leeggehaald binnenkooi met handdoeken op de grond. Hij was al snel aan het rondkijken en op z'n achterpoten staan. Hij at hooi en brokjes. Wel viel het mij op dat zijn oortjes niet warm waren. Tussen de oren is hij wel warm. Is dit iets waar ik mij zorgen om moet maken? Vanochtend moest ik hem zijn pijnstilling/ontstekingsremmer geven. Dat ging niet zo goed in mijn eentje. Vanavond komt mijn zus mij helpen en dan zal het wel goed gaan. Echter, bij het oppakken voor de pijnstilling heb ik even naar de wonden gekeken en daarbij viel het op dat beide balletjes gezwollen zijn (iets meer dan toen ze er nog zaten). De huid is lichtroze naar paars gekleurd. Ik heb contact gehad met de DA en die zeggen dat wat zwelling normaal is, aangezien zij daar de incisie plaatsen. Maar als het te erg gezwollen is of als het gaat bloeden, dat ik dan weer contact op moet nemen. Nu vind ik het zelf lastig in te schatten of dit normaal is. Een foto maken lukt helaas niet, want dan kom ik een hand tekort. Het bloed iig niet. Hoe was dit bij jullie? Hebben jullie ervaring met wat zwelling? Moet ik mij zorgen maken?
Evee Geplaatst: 31 maart 2022 Geplaatst: 31 maart 2022 Het kan inderdaad wel opzwellen hoor, daar heeft de dierenarts gelijk in. Ik heb het ook wel eens bij een konijn gehad, maar na een aantal dagen (week? dat weet ik eigenlijk niet meer precies, hoe lang het duurde), werd het minder en uiteindelijk verschrompelen de balzakjes zo dat je er eigenlijk niets meer van ziet zo tussen de vacht. Tegenwoordig adopteer ik eigenlijk alleen nog maar gecastreerde rammen, dus het is wel lang geleden. De oortjes zeggen niet zo veel over de lichaamstemperatuur. Bij koude oortjes houd het konijn warmte vast. Bij warme oortjes probeert een konijn warmte te verliezen. Het kuiltje achterin de nek gebruiken mensen ook wel eens om te bepalen of een konijn onderkoeld is of juist koorts heeft, maar ook dat is niet heel betrouwbaar. Als je het echt wil weten, is temperaturen de beste methode. Als hij goed eet, keutelt en gewoon normale konijnendingen doet, klinkt dit als een heel normaal herstel hoor! 1
Annelisa Geplaatst: 31 maart 2022 Auteur Geplaatst: 31 maart 2022 Dankjewel voor je snelle reactie, Evee! Ja, dat van de oortjes had ik idd gelezen. Maar ik vond het wat gek, omdat hij normaal ook binnen zit en dan altijd warme oortjes heeft. En normaal heb ik de verwarming lager staan (20.5, nu 23 graden voor hem). Heel fijn om te lezen dat jij ervaring hebt met dat de zwelling normaal is/kan zijn. Dat stelt me gerust. Hij is wel veel rustiger dan normaal, maar hij kijkt wel rond en gaat af en toe eten. Wel iets minder dan normaal, maar het is ook overdag en dan is hij meestal erg rustig. Trouwens, heel bijzonder. Hij mag nog geen toilet hebben (met bedding), maar daardoor durft hij nergens te plassen. Dus na overleg met de DA geef ik hem nu af en toe de toiletbak met vulling. Vervolgens plast hij daarop en daarna moet ik hem weghalen, omdat hij de bak anders omgooit.
Annelisa Geplaatst: 31 maart 2022 Auteur Geplaatst: 31 maart 2022 Ik heb nog een vraag. Wanneer zou hij weer zijn toilet mogen? En weer op bedding?
Kolino Geplaatst: 31 maart 2022 Geplaatst: 31 maart 2022 Dat hangt af van het herstel, afhankelijk wanneer de wond mooi dicht is. Uit mijn herinnering zeg ik na 2 dagen, dus de 3e dag weer als normaal. Maar mocht het ontsteken of een abces vormen, dan vanzelfsprekend iets langer.
Evee Geplaatst: 31 maart 2022 Geplaatst: 31 maart 2022 Ik geef ze meestal toch gewoon een toiletje, maar met stofvrije, zachte bodembedekking er in die niet in de wond komt. Zoals katoenbedding of back 2 nature. Vaak een oud dekbedovertrek of badlaken in het verblijf, en dan dus wel een toiletbakje met schone/zachte vulling. Weer op gewone bedding is na 10-14 dagen, als de wond echt netjes dicht is. Eigenlijk het moment dat ze ook de eventuele hechtingen er uit halen.
Annelisa Geplaatst: 31 maart 2022 Auteur Geplaatst: 31 maart 2022 Het toilet vul ik normaal gesproken met houtkorrel(/kattenkorrel) en hennepvezel. Hiermee moet ik dus eigenlijk wachten tot over 10 dagen? Dat adviseerde de DA ook, maar bij een andere DA (bij castratie van konijn van mijn zus) was de tijd op handdoeken volgens mij veel korter
Annelisa Geplaatst: 2 april 2022 Auteur Geplaatst: 2 april 2022 Even een update. Met Sam gaat het heel goed. Gisteren was hij al allemaal binky's en bunnyflops aan het maken. Zijn ene balletje is al een heel stuk geslonken. De ander zal vast volgen. Wel moet hij af en toe zijn konijnentoilet krijgen, want anders houdt hij zijn plas de hele tijd op. Zodra het toilet in zijn hok staat, gaat hij letterlijk binnen 5 minuten op het toilet plassen. Als ik straks weer aan het werk moet, zal ik hem ook zonder supervisie zijn toilet moeten geven, want anders kan hij 10 uur niet plassen. Hopelijk gaat dat geen infecties veroorzaken.
Evee Geplaatst: 2 april 2022 Geplaatst: 2 april 2022 Kun je niet ergens een zakje bodembedekking halen die niet stoft of kruimelt? Papierbedding zoals back 2 nature of katoenbedding (is er ook van veel merken). Dan kun je de toiletbak gewoon laten staan.
Annelisa Geplaatst: 2 april 2022 Auteur Geplaatst: 2 april 2022 Bedankt voor de tip! Ben benieuwd wat Sam daarvan gaat vinden.
Annelisa Geplaatst: 3 april 2022 Auteur Geplaatst: 3 april 2022 Ik heb inmiddels de back-2-nature bedding binnen, maar nu gaat Sam dit opeten. Is dit schadelijk?
Evee Geplaatst: 3 april 2022 Geplaatst: 3 april 2022 Als ze er veel van eten is dat niet goed. Je zou er een dun laagje hooi op kunnen leggen in de hoop dat hij het dan met rust laat?
Annelisa Geplaatst: 3 april 2022 Auteur Geplaatst: 3 april 2022 Sam heeft inmiddels gebruik gemaakt van zijn toilet. Hij vindt de "korrels" nog steeds wel interessant, maar eet niet meer een aantal achter elkaar, zoals hij wel deed toen ik het net in zn hok had gezet. Af en toe knabbelt hij erop.
Aanbevolen berichten