Ga naar inhoud

Dexamethason schadelijk (konijn met E.C.)

Snabbelll

Aanbevolen berichten

Dexamethason in combi met pijnstiller is volgens mij schadelijk. Mag nooit tegelijk gegeven worden. Maar weet het niet meer 100 procent zeker.  Als het druppels voor de oog is mag er geen beschadiging in het oog zijn of komen want anders krijgt je nijn glaucoom enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason is een behoorlijk heftig middel, met zeker kans op bijwerkingen. Lange termijn gebruik geeft meestal alleen maar meer kans op problemen, vooral kans op problemen met de bijnieren.

Welke vorm gaat het om en om welke reden (welke klachten) is het ingezet? 

Het mag inderdaad niet met pijnstillers gegeven worden. 

Ik zou dit echt met een dierenarts overleggen, en niet zomaar zelf doseringen of termijnen wijzigen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker schadelijk, ik dacht ook voor de lever. In welke vorm geef je het aan je konijn? Dat maakt ook nog wel uit voor hoe schadelijk het is. Oogdruppels/zalf zouden mij minder zorgen baren dan de injecties. De dierenarts schrijft dit niet zomaar voor, het wordt gebruikt om ontstekingen terug te dringen. Zomaar stoppen moet je echt niet doen. Het beste wat je kunt doen is de dierenarts bellen en of telefonisch overleggen of daar langs gaan met het konijn.

Ik zie dat je het gebruikt voor een konijn met E.C. De injecties geven ze om de zwelling in het ruggenmerg terug te dringen, dat zie je vooral bij konijnen die veel om hun as tollen en een scheve kopstand hebben. De injecties zijn best wel heftig en worden daarom maar kort gegeven. Je moet die injecties zien als een laatste redmiddel om de ontstekingen terug te dringen. Daarna wordt overgegaan op een normale ontstekingsremmer (meloxicam). Zoals hier boven ook al wordt gezegd mogen die 2 middelen nooit samen gegeven worden. 

De oogdruppels/zalf is vaak een kuur, de dierenarts kan je vertellen hoe lang je dat moet toedienen.

Ik snap dat het middel je angst aanjaagt, het is ook echt rot spul! Ga niet teveel zoeken, dit middel is echt nodig om je konijn er weer bovenop te helpen.

Heb je deze informatie al gelezen? https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mn konijn had achterpoot verlamd/sleepte er mee. 

De dierenarts heeft tabletten dexamethason gegeven en moet het langzaam afbouwen zei de dierenarts. Maar aangezien hij nu geen pijnstillers krijgt kan ik moeilijk inschatten of hij pijn heeft enz. 

Dit is mn eerste konijn met E.C. en weet niet zo goed hoe nu verder want ben laatst gestopt met dexamethason en na 1 week sleepte hij weer met achterpoot.

Wil langzaam afbouwen zodat ik zeker weet dat hij daarna gwn kan stoppen met dit medicijnen. Ben sinds kort ook gestopt met panacur deze heeft hij ook lange tijd gehad en merk nie dat hij panacur nog nodig heeft.

Ik lees ook bij e.c. bij konijnen over vitamine D injectie? Dit heeft hij nog niet gehad is dit zowieso nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Boefje zei:

Dexamethason in combi met pijnstiller is volgens mij schadelijk. Mag nooit tegelijk gegeven worden. Maar weet het niet meer 100 procent zeker.  Als het druppels voor de oog is mag er geen beschadiging in het oog zijn of komen want anders krijgt je nijn glaucoom enz.

Klopt mag niet samen met pijnstiller en dat krijgt mn bun ook nie maar dexamethason krijgt hij in tablet klein stukje in een banaan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

Dexamethason is een behoorlijk heftig middel, met zeker kans op bijwerkingen. Lange termijn gebruik geeft meestal alleen maar meer kans op problemen, vooral kans op problemen met de bijnieren.

Welke vorm gaat het om en om welke reden (welke klachten) is het ingezet? 

Het mag inderdaad niet met pijnstillers gegeven worden. 

Ik zou dit echt met een dierenarts overleggen, en niet zomaar zelf doseringen of termijnen wijzigen. 

Heb dit medicijnen via dierenarts gekregen en heb tablet vorm gekregen. Klachten waren achterbeen problemen dus slepen met achterpoot en omvallen enz. Maar nu hij dexamethon krijgt lijken al die klachten weg. Maar moet natuurlijk wel langzaam van die medicijnen af want is natuurlijk niet zn fijn medicijn. Dierenarts zei proberen LANGZAAM af te bouwen en dan hopen dat het gaat. Maar ben laatst al keer gestopt en na 1 week gestopt te zijn kwamen alle klachten weer terug… dit is mn eerste konijn met E.C. Dus weet nie zo goed hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Snabbelll zei:

Mn konijn had achterpoot verlamd/sleepte er mee. 

De dierenarts heeft tabletten dexamethason gegeven en moet het langzaam afbouwen zei de dierenarts. Maar aangezien hij nu geen pijnstillers krijgt kan ik moeilijk inschatten of hij pijn heeft enz. 

Dit is mn eerste konijn met E.C. en weet niet zo goed hoe nu verder want ben laatst gestopt met dexamethason en na 1 week sleepte hij weer met achterpoot.

Wil langzaam afbouwen zodat ik zeker weet dat hij daarna gwn kan stoppen met dit medicijnen. Ben sinds kort ook gestopt met panacur deze heeft hij ook lange tijd gehad en merk nie dat hij panacur nog nodig heeft.

Ik lees ook bij e.c. bij konijnen over vitamine D injectie? Dit heeft hij nog niet gehad is dit zowieso nodig?

Bedoel vitamine B oepsie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je wel een kuur met het middel wat tegen de parasiet van EC werkt? Als je alleen dexamethason geeft, dan gaan de ontstekingen weg, maar als de de parasiet blijft dan gaat het meteen weer opnieuw ontsteken. 

aangepast door Miekmoek
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Miekmoek zei:

Geef je wel een kuur met het middel wat tegen de parasiet van EC werkt? Als je alleen dexamethason geeft, dan gaan de ontstekingen weg, maar als de de parasiet blijft dan gaat het meteen weer opnieuw ontsteken. 

Panacur geef ik tegen de parasiet dat bedoel je denk ik toch? 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd of er nog verschil zit in de werkzaamheid in dexamethason tov oraal en injectie. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder iemand heb gehoord over de tabletvorm. Ik geloof wel dat ik als eerste de dexamethason zou afbouwen en pas daarna de panacur. Panacur geef je namelijk minimaal 1 maand. Meestal 2 a 3 maand en soms zelfs langer (levenslang in sommige gevallen). Misschien ben je daar te vroeg mee gestopt? De pijnstillers die na de dexamethason worden toegediend, worden ook met name als ontstekingsremmer gebruikt. Niet perse voor pijn, maar omdat dit in tegenstelling tot dexamethason wel langdurig gebruikt kan worden. Het lijkt me goed om zo snel mogelijk met de dierenarts om tafel te gaan zitten om een behandelplan te maken. Dat artikel wat ik eerder linkte kun je daarvoor als lijdraad gebruiken. Hopelijk krijg je je konijn er weer helemaal bovenop! Heeft je dierenarts veel verstand van konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-3-2022 om 23:27, Kolino zei:

Ik ben wel benieuwd of er nog verschil zit in de werkzaamheid in dexamethason tov oraal en injectie. Ik kan me niet herinneren dat ik eerder iemand heb gehoord over de tabletvorm. Ik geloof wel dat ik als eerste de dexamethason zou afbouwen en pas daarna de panacur. Panacur geef je namelijk minimaal 1 maand. Meestal 2 a 3 maand en soms zelfs langer (levenslang in sommige gevallen). Misschien ben je daar te vroeg mee gestopt? De pijnstillers die na de dexamethason worden toegediend, worden ook met name als ontstekingsremmer gebruikt. Niet perse voor pijn, maar omdat dit in tegenstelling tot dexamethason wel langdurig gebruikt kan worden. Het lijkt me goed om zo snel mogelijk met de dierenarts om tafel te gaan zitten om een behandelplan te maken. Dat artikel wat ik eerder linkte kun je daarvoor als lijdraad gebruiken. Hopelijk krijg je je konijn er weer helemaal bovenop! Heeft je dierenarts veel verstand van konijnen?

De tabletvorm werkt bij mijn konijn heel goed de volgende dag merkte ik gelijk verbetering!! Ja denk ook dat ik te vroeg ben gestopt met panacur dus hier weer aan begonnen omdat snabbel toch wel weer beetje klachten kreeg. Inderdaad dexamethason afbouwen en daarna eventueel over naar ander ontstekingsremmer/pijnstiller zei ook mn dierenarts. Ook krijgt hij binnenkort vitamine b injectie wat ook op de site stond die je stuurde! Hopelijk gaat het snel de goede kant op en huppelt hij weer snel vrolijk rond 🐰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .