Ga naar inhoud

Konijn plast zichzelf nat

Bunny566

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik zit al een tijdje met het probleem van onze voedster die zichzelf nat plast.

Het is hetzelfde konijntje die nu EC heeft.

Ze is sinds vorig jaar Maart bij ons. Vanuit de opvang werd er gezegd dat ze bij hen binnengekomen was met blaasgruis maar dat het ,sinds ze calciumarme biks kreeg, beter ging. Ze was met flinke urinebrand binnengekomen, dat was ook zichtbaar aan haar pootjes. 
Wij zijn vanwege haar omgeschakeld naar Science Selective. Omdat de urinebrand bleef, is ze behandeld voor Syfilis om te kijken of het daaraan lag. Omdat haar vagina er wat onrustig uit zag en ze een wat afwijkende stand vd urinebuis leek te hebben. Ze plastte vooral haar linkerkant nat.

Hieraan is ze geopereerd maar het heeft niet echt geholpen, ze plast zichzelf nog steeds nat. Alleen nu niet meer alleen haar linkerkant.. Ik heb ook het idee dat ze incontinent is, ze plast overal en lijkt dit niet bewust te doen.

De urinebrand is de ene keer wel erger dan de andere keer. Soms lijkt het een tijdje beter te gaan. Zou het kunnen dat antibiotica hier invloed op heeft ? Ze heeft dit vorig jaar een aantal keer gehad. Vanwege haar castratie, de verdenking op syfilis, de operatie aan haar urinewegen en iets (nooit duidelijk geworden wat) waardoor ze enorm speekselde. Dat was begin dit jaar. En nu dus EC.

Het is ons zorgenkonijntje. Vorige week begonnen met afbouwen van de Panacur maar omdat ik haar weer wiebeliger vond, in overleg met de dierenarts weer terug naar de oude dosering.

Inmiddels vraag ik me ook af of er een link is tussen de EC en de weer verergerde urinebrand. Ik weet inmiddels niet zo goed meer wat te doen. Het is een beetje pappen en nathouden wat ik ook erg sneu voor m’n voedster vind. Als nog een operatie aan de urinewegen zou helpen, zou ik het doen maar betwijfel het een beetje. En nu met haar EC is dat voorlopig ook geen optie.
Zou Urologist nog kunnen helpen ?

Het is een heel verhaal geworden maar wel belangrijk om mee te kunnen denken. Ze is nog maar vijf dus ik gun haar nog wel een aantal fijne jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een narigheid! Veel beterschap.

Er is zeker een link. EC kan ook urinebrand geven, je hebt kans dat als dat weer onder controle is, de urinebrand minder zal worden. De parasiet die EC veroorzaakt, veroorzaakt op veel plekken in het lichaam ontstekingen. Niet bij ieder konijn uit zich dat in dezelfde symptomen. Maar als de urinewegen al een zwakke plek zijn bij dit konijn, is het logisch dat daar als de parasiet opspeelt ook problemen bij komen.

Geen ervaring bij konijnen op dit gebied. Maar wel bij mijzelf 😉 Ik ben zelf als kind aan mijn urinewegen geopereerd. Ik had telkens nierstenen, blaasonsteking en nierbekkenontsteking. Ik kon geen zwembad in stappen of ik was al ziek. Ik ben er aan geopereerd (mijn urinewegen waren te smal, waardoor mijn blaas nooit goed leeg raakte, en bacteriën dus niet voldoende uitgeplast werden) en daarna een langdurige penicilline kuur van een jaar gehad om alle bacteriën die problemen gaven aan te pakken, daarna was het redelijk onder controle. Ik ben nog steeds gevoelig voor blaasontsteking (als ik op vakantie in het buitenland in een zwembad spring, heb ik 99% zeker weer blaasontsteking). En ik heb als ik niet fit ben, als mijn weerstand laag is, dan heb ik enorme pijn aan mijn nieren (daar zit veel littekenweefsel van de ontstekingen uit het verleden). Ik merk het ook gelijk als ik iets eet met veel zout er in of als ik een dagje niet voldoende water gedronken heb, ook dan heb ik nierpijn. Kortom: ik snap denk ik wel een beetje wat dit konijntje voelt, en ik leef met jullie mee. Een oplossing heb ik helaas niet, voor mij is het ook iets wat nooit volledig weg zal gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja urinebrand komt bij E.C. vaak voor. Meestal zie je dan een verzwakte achterhand, waardoor ze hun pootjes nat plassen. Urologist wordt ingezet bij blaasproblemen, maar in dit geval weet ik niet of het veel toevoegt. Krijgt ze naast panacur nog andere medicatie?

Soms wordt cisaral ingezet, dat schijnt in bepaalde gevallen ook op de blaas te werken. Maar hoe dat precies zit en of dit een optie is, zou je even aan de dierenarts moeten vragen. Misschien is de toevoeging van een pijnstiller (om ontstekingen te remmen) ook wel een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties ! Het klinkt eigenlijk wel logisch, zoals jij het vertelt Evee. 
En, een verzwakte achterhand, ook dat klinkt erg aannemelijk. 
Ik geef haar nu uit eigen initiatief Metacam erbij omdat ze zich ook duidelijk niet prettig voelde maar in principe krijgt ze alleen Panacur. Zal Cisaral in m’n achterhoofd houden, dank je.

Hoelang kan EC ongeveer sluimeren, dus voordat je duidelijke symptomen ziet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Bunny566 zei:

Hoelang kan EC ongeveer sluimeren, dus voordat je duidelijke symptomen ziet ?

Sommige konijntjes zijn al in de buik bij mama besmet, en dan komt het pas tot uiting als de weerstand laag is. Soms is dat pas op latere leeftijd. En afhankelijk van wat de symptomen zijn, kan dat echt heel erg lang sluimeren voor je het duidelijker ziet. Maanden, zelfs jaren soms voor iemand de link naar EC legt. Soms is het namelijk alleen maar dat het konijntje een beetje mager aan het worden is. Of heel af en toe met een pootje trekt, maar dan ook weer niet. Het kan heel subtiel zijn, en ook lange tijd subtiel zijn voor het echt foute boel is. Het is wel hoe sneller je het ziet, hoe effectiever de behandeling is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet of je het al weet, maar even ter aanvulling: EC gaat ook nooit meer over. Het is een parasiet die je niet kunt bestrijden. Je kunt de symptomen aanpakken en de weerstand helpen zodat de parasiet weer in de rustfase komt, maar bij stress of verminderde weerstand kan hij zo weer opduiken en actief worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

dat wist ik inderdaad. En misschien zal ze met regelmaat aan de Panacur moeten. Misschien valt het ook mee. Wat me nu het meeste zorgen baart, is de urinebrand. Daar zou ik graag een oplossing voor vinden maar misschien is die er ook gewoon niet.

We gaan nu gelukkig de goede tijd tegemoet met het weer maar als ze steeds nat is, kan ze in de winter eigenlijk niet meer naar buiten. En de garage is dan denk ik ook te koud. Het duurt nog even maar ik ben er nu al over aan het piekeren. Plus dat het voor haar natuurlijk ook heel onprettig is, dat ze steeds nat is en schoongemaakt moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niet echt een oplossing voor urinebrand. Ik gebruikte wel sudocreme om de irritatie te verminderen. Ik ben het met je eens dat het slim is om te overwegen om haar binnen te halen. Door haar buiten te laten, terwijl ze zeiknat is vraag je nog meer van haar weerstand. Het kost dan heel veel energie om warm te blijven, niet echt aan te raden voor een konijn met E.C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik idd ook sudocreme op de kale plekjes. Ik gebruik billendoekjes op waterbasis om de urine wat weg te wassen en droog haar na met droge wegwerpwashandjes.

Gelukkig is ze niet altijd zo nat, we wachten maar af hoe het zich verder ontwikkelt. Ze lijkt gelukkig goed te reageren op de Panacur en dat zal de mate van nat zijn ook beinvloeden. Was dat bij jouw konijn ook dat het de ene keer erger was dan de andere keer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was in een tijd dat er nog niet zoveel over bekend was als nu,. Zoals ik me herinner moest ik op een gegeven moment wel regelmatig z'n kont wassen. Of het de ene keer erger was weet ik niet meer, wel was hij ook echt niet meer zindelijk, liet gewoon alles lopen. Daardoor had hij dus last van urinebrand. Wassen deed ik niet steeds, vanwege de stress. Wel inderdaad met handdoekjes of washandjes zorgen dat het een beetje in toom bleef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .