Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Goedenavond,

Heel graag ben ik op zoek naar ervaringen van mede-konijneneigenaren wat betreft konijnensyfilis. Helaas hebben wij in het verleden meerdere dierenartsen bezocht die zich niet goed raad wisten met konijnen, dus ik hoor het graag ook eens van een andere kant!
Onze dwerg Saar is gediagnosticeerd met konijnensyfilis en de meest opvallende symptomen zijn erge traanogen, een groeiend bruin vlekje op haar neus en witte puntjes op en rond haar vagina. Nu is zij eerst 2 weken lang behandeld met duplo-injecties, waarna nog geen verandering te zien was, dus daar kwamen nog eens 2 weken injecties bij plus cavasan oogzalf. Helaas reageerden Saars ogen heftig op de cavasan, dus als alternatief kreeg zij opthocycline. Nu de 4 weken duplo-injecties voorbij zijn, is er nog steeds niks veranderd. Mijn vraag is of jullie ervaring hebben met andere behandelingen voor konijnensyfilis i.p.v. duplo-injecties en of dat wel aansloeg?

Hoor graag jullie ervaringen voordat ik weer contact opneem met de DA!

aangepast door JuulSaar
Geplaatst:

Even voor de zekerheid, is de diagnose nu wel zeker? Er zijn nog andere ziekten waar je dit soort symptomen ook ziet.

Heb je deze informatie al gelezen? In de link staat ook informatie over de behandeling van syfilis en de mogelijke andere diagnoses die gesteld kunnen worden.

Het stukje over een mogelijke herbesmetting door een hokgenoot die drager is, is daarin misschien ook wel interessant.

Misschien is een kweek en/of bloedonderzoek ook wel interessant, omdat je dan kunt zien wat je aan gaat pakken en van daar uit de beste behandeling kunt kiezen.

Geplaatst:

Bedankt, die informatie heb ik inderdaad gelezen. Er is (nog) geen kweek gedaan, maar de DA denkt dat het naar alle waarschijnlijkheid konijnen syfilis is, vandaar de behandeling met duplo, zij hadden alleen verwacht al verandering te zien. De oogzalf werkt zo lang we het moesten gebruiken (7 dagen), maar daarna begint het tranen weer, waarschijnlijk omdat het rond haar genitaliën nog steeds ontstoken is en ze zichzelf natuurlijk wast. Overal lees ik dat duplo zowat de enige ab is die werkt tegen syfilis, maar bij Saar lijkt het (nog) niks te doen. Misschien dan toch een kweek laten maken inderdaad.

Geplaatst:

Ik heb wel ervaring met konijnen en syfilis, maar bij beide konijnen is het met duplo wel genezen. Bij de een na 2 weken, bij de ander na 3 weken.

Succes, ik hoop dat je iets vind wat helpt. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .