Ga naar inhoud

Ander gedrag na ziekte


RaniB

Aanbevolen berichten

Aangezien zowel wij, als de dierenartsen niet meer weten wat te proberen vraag ik hier tips/ervaringen van jullie

 

Ik schets de situatie:

Woensdag 24 maart werd mijn konijn ernstig ziek. Ik merkte dat hij niet zichzelf was: niet eten, geen keutels, niet drinken, gespannen en onrustige houding. We zijn dan naar de dierenarts gegaan waar bleek dat zijn darmen stillagen. Hij zat vol gas en er zat een deegachtige brok in zijn maag.

Hij is dan opgenomen en direct aan een infuus met vocht gehangen + medicatie. 
 

Donderdag 25 maart was hij terug beter en mochten we hem terug gaan halen. Eens thuis ging het terug de verkeerde kant uit. Naarmate de avond vorderde ging hij terug achteruit dus zijn we terug naar de dierenarts gegaan. Hij heeft dan medicatie en vocht gekregen en we hebben hem terug mee naar huis mogen nemen.


Vrijdag 26 maart stond er dan een RX gepland om te controleren of er geen kwaadaardige zaken in zijn lichaam aan het broeien waren. Hij is immers al 12 jaar. Op RX was te zien dat hij helemaal vol gas zat, meer dan we dachten, en dat er nog steeds een deegachtige brok in zijn maag zat. Hij deed zich nog beter voor dan hij was. Hij is dan onmiddellijk terug opgenomen en aan een infuus met vocht en medicatie gehangen. ‘S avonds is hij dan nog in slaap gedaan voor een volledige tandcontrole en er is nog een echo gedaan. 
 

Toen we dan zaterdag 27 maart op bezoek gingen zag hij er nog redelijk goed uit. In de namiddag kreeg ik dan een telefoon dat hij oppeens enorm snel achteruit aan het gaan was en comateus aan het worden was dus dat we best zo snel mogelijk kwamen. Toen we daar kwamen brak mijn hart om hem zo te zien. Hij was precies al niet meer bij ons. We kwamen voor de moeilijkste keuze van mijn leven te staan, inslapen of niet? 
Ik vroeg hier even tijd voor om over na te denken, ik wou dit niet zo snel beslissen. Na 2 uur gingen we terug, hij was nog steeds richting comateus aan het gaan, ik vroeg om de morfine te stoppen. Toen ik dan over 2u nog eens terug ging was hij nog steeds zo slecht maar zijn ogen stonden terug wat meer open waardoor ik besloot om hem niet in te late slapen. 
 

De volgende dag, zondag 28 maart, ging ik ‘s morgens opnieuw op bezoek. Toen ik binnenkwam kon ik mijn ogen niet geloven. Hij was terug wat beter. Zat terug wat meer rechtop en leek terug te vechten. Naarmate de dag vorderde werd hij beter en begon hij stilaan terug te eten. Wel werden zijn achterpootjes verlamd. 
 

We hadden al sinds februari het vermoeden dat hij besmet is met E.cuniculi waar hij toen voor behandeld was en dit werd nu dubbel bevestigd. Dus er werd terug panacure opgestart.
 

Dindag 30 maart is hij dan terug mee naar huis mogen gaan. 
 

Hij doet het nu heel goed, en is niet meer velamd, maar staat wel nog onder zijn medicatie:

- 0,2ml primperan

- 0,6ml cisaral

- 0,8ml meloxoral

- 0,14ml rodikolan

- 0,14ml panacure (dit is nu 17 mei mogen stoppen) 
 

Nu is het probleem dat hij sinds hij ziek is geweest NIET meer drinkt. Voor hij ziek werd was hij een goede drinker. Hij dronk minstens 2 drinkbakjes per dag. Maar sinds hij ziek geweest is heeft hij geen water meer gedronken. Iemand die weet wat hier de reden van kan zijn? Of goede tips die ik nog kan proberen? 
 

De 2de verandering is dat hij pas vanaf 16u begint te keutelen. Hij keutelt van 16u-6u en dan heel de dag niet tot het terug 16u is. Heeft er iemand hier een verklaring voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, je konijn heeft het nogal voor zijn kiezen gehad de laatste tijd. Fijn dat het beter gaat.

Het is heel moeilijk om er zo iets over te zeggen. Maar 2 drinkbakjes per dag lijkt mij erg veel. Hoe zwaar is je konijn?

Hij krijgt wel iets vocht binnen via de medicatie, maar dat mag inderdaad wel meer zijn. Krijgt hij nu meer groente? Daar zit ook vocht in.

Over het keutelen durf ik niks te zeggen. De spijsverteringscyclus van een konijn duurt bijna 24 uur. Wat zijn zijn eetmomenten?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verder geen tips voor je, behalve dat je erover kan nadenken om niet te stoppen met de panacur ook al is de kuur over. Voor zover bekend geeft panacur geen nare bijwerkingen. Daarnaast is EC niet (of gewoon nooit) altijd helemaal genezen. Je konijn is al oud, dus een terugval met EC kan hem dan fataal worden zoals nu ook al bijna is gebeurd. Als je panacur door blijft geven tot het eind van z'n leven is de kans op terugval klein. 

 

Heel veel sterkte in ieder geval de komende tijd! 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleink Hij weegt nu terug 1,5kg. Hij komt van 1kg van toen hij zo ziek is geweest. Hij krijgt nu inderdaad veel groenvoer, waar hij goed van eet. Volgens een van de dieren waar ik mijn vraag ook aan gesteld heb zou ik mij geen zorgen moeten maken omdat konijnen veel vocht uit groenvoer kunnen halen. Maar toch ben ik er niet helemaal gerust in dat hij helemal geen water meer extra drinkt want dit deed hij voordien wel. 
Hij heeft niet echt vaste eetmomenten. Hij eet overdag een beetje, het meeste eet hij wel ‘s nachts.

 

@Miekmoek Ja dat klopt. We hadden met de dierenarts afgesproken om elke 2 maand een kuur Panacure te geven om een terugval voor te zijn. We houden hem nu ook in het oog of hij het goed blijft doen sinds we met de panacure gestopt zijn de 17de. Tot nu toe doet hij het goed maar moest ik zien dat hij terug verschijnselen krijgt gaat hij onmiddellijk terug op panacure. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah fijn dat je da dat ook weet. 

5 minuten geleden zei RaniB:

Tot nu toe doet hij het goed maar moest ik zien dat hij terug verschijnselen krijgt gaat hij onmiddellijk terug op panacure.

Dit kan dus dan al wel te laat zijn. Ik zou er zelf toch denk ik voor kiezen om gewoon door te blijven mediceren en gewoon helemaal niet te stoppen. Eet hij de medicatie makkelijk of is het een heel gedoe? Dat is natuurlijk een grote factor die meeweegt bij deze beslissing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik denk mbt het drinken: konijnen met EC gaan soms heel veel drinken. Twee bakjes voor een klein konijn is echt ontzettend veel. Het lijkt mij daarom juist een goed teken dat dat niet meer het geval is. Mijn konijnen drinken ook altijd weinig.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne ook. Met zijn drieën wegen ze 7 kilo, en ze drinken misschien anderhalf bakje per dag. Dus ik zou me daar niet zoveel zorgen om maken. Eventueel kun je de groente nog een beetje natmaken.

Ik geef medicatie op ern blaadje basilicum. Nog een blaadje erop om het af te dekken, en dan eten ze het zo op. Basilicum ruikt vrij sterk, met een beetje geluk valt het dan niet op dat er medicatie tussen zit. Is dat misschien voor jou ook een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me ook niet druk maken om het drinken. Bij EC gaat de nierfunctie achteruit en dat is vaak een reden om extreem veel te gaan drinken. Het niet drinken is geen ramp als hij veel groenvoer krijgt. Ik heb een koppel dat eigenlijk gewoon niet drinkt, geen enkel probleem bij hen. Als de keutels goed van formaat blijven en er niet uitgedroogd uit zien is dat echt oke. Voor mij zou het eerder een goed teken zijn.

Wat heeft je konijn een hoop meegemaakt zeg en wat goed dat het nu weer zo goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .