Ga naar inhoud

Bloed gevonden in het hok


Anoniem6

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Deze vraag gaat over mijn konijn noenoe ( een voedster van 7)

vorige week heb ik een beetje slijmerig bloed aangetroffen in mijn konijnenhok. En gisteren heb ik dat weer gevonden. Ik heb haar aan alle kanten bekeken maar kon niet vinden waar het vandaan zou kunnen komen. Ook is ze gewoon prima in haar doen, ze eet veel hooi en eet haar groenten goed op. Ook gedraagt ze zich niet anders dan normaal. Ik vond dat erg vreemd en heb na de tweede x dat ik het zag meteen de dierenarts gebeld voor een afspraak. Alleen kan ik dinsdagmorgen pas terecht bij de dierenarts😬 Ik heb op internet wel iets gelezen over bloedverlies bij baarmoederkanker maar ze heeft daar verder geen symptomen van.

Weet iemand toevallig wat dit zou kunnen zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan vanalles zijn, goed dat je naar de dierenarts gaat! Bij een ongecastreerde voedster van haar leeftijd is baarmoederkanker wel mijn eerste gok. Het komt bij meer dan de helft van de voedsters voor als ze wat ouder worden. Als dat het is kan dat misschien verholpen worden door haar te laten castreren, afhankelijk van de mate waarin het al aanwezig is natuurlijk. Bah, vervelend spannend dit. Tot dinsdag wachten duurt dan lang. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net met haar naar de dierenarts geweest. En de dierenarts heeft niets kunnen vinden wat dus erg goed nieuws is! Hij zei dat het zo kon zijn dat het nog beginnend was maar om dat te kunnen zien zou ik een echo moeten laten maken. Maar dat vond hij nu nog niet nodig. omdat ze nog zo goed in haar vel zit en er supergezond en goed uitzag voor een konijn van 7. Maar mocht het wel erger worden dan zou ik een operatie kunnen overwegen. Alleen omdat dat erg risicovol is bij een konijn van haar leeftijd. En omdat baarmoederkanker erg snel uit kan zaaien naar de longen raadde hij een operatie nu niet aan. Maar die keus is aan mij. Ik ben al heel blij dat er nu in elk geval niks te vinden is. Ik hou haar nog even goed in de gaten voorlopig! En dan gaan we zien wat de toekomst brengt. Gelukkig kan ik voorlopig nog genieten van mijn lieve konijntje. 


ze was heel bang toen we thuiskwamen en ik haar terug in haar hok deed kwam haar vriendinnetje meteen kijken en likjes geven. Echt te lief🥺

2F5FC6E3-7F75-4AC2-B8C3-B89D65AEF0B1.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een apart verhaal van de dierenarts. Je weet nu helemaal niet wat er aan de hand is. Juist omdat baarmoederkanker zo veel voorkomt en snel uit kan zaaien is nader onderzoek nodig. Is het kanker dan is een operatie juist wel aan te raden om precies de redenen die je dierenarts noemt om het niet te doen.  

 

Aan mensen met kanker zie je ook niks tot ze bijna dood gaan. Het is jouw keuze, maar ik zou absoluut voor de echo gaan en als daar wat op te zien is niet twijfelen om zo snel mogelijk te opereren. Ik zou nu niet lekker op de bank zitten.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker ook voor een echo of foto's kiezen, juist om in beeld te krijgen of het baarmoederkanker is, en zo ja, in welk stadium je zit. Als het alleen in de baarmoeder zit, dan kun je het konijn laten castreren en daarbij de aangetaste delen baarmoeder / eierstokken weg halen in de hoop dat het probleem daar mee over is. Hoe langer je wacht met opereren, hoe zwakker je konijn waarschijnlijk de operatie in gaat. En daarmee hoe groter het risico van opereren is. Wat bij een konijn van 7 helemaal nog niet zo groot is hoor, 7 is een hele gemiddelde leeftijd, vergelijkbaar met een mens van 55 jaar oud. Die zou je toch ook nog laten opereren?

 

En hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat het inderdaad verspreid, en als het in de longen zit, dan is het een aflopende zaak.

 

Je zou naar een andere dierenarts kunnen gaan, er is bij ons een lijst met dierenartsen die door andere konijnenbaasjes als "konijnkundig" ervaren worden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zei ook dat 7 al heel erg oud was. Maar ik dacht zelf dat een konijn met goede verzorging wel 12 kon worden. Dan zou ze dus nu pas op de helft van haar leven zitten en zou ik nog heel erg lang plezier van haar kunnen hebben als we wel een operatie laten doen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval zou ik zeker even wat andere dierenartsen raadplegen. 7 is helemaal niet oud, alleen voor hele grote konijnen. Kleintjes kunnen inderdaad met goede zorg en een dosis mazzel, want het blijven kwetsbare diertjes, wel een jaar of 12 worden. Heb je deze lijst gezien?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .