Ga naar inhoud

Natte keutels


_Kiwi_

Aanbevolen berichten

Mijn konijn, een vrouwtje van 3 maanden, laat sinds kort (enkele dagen) natte poepjes liggen. Het zijn soms een paar keutels aan elkaar (lijkt op blindedarmkeutels?) en ruikt heel erg sterk. Ik merk wel dat het niet altijd achtergelaten wordt. Soms is het alleen een bruine vlek op het kleedje, maar dan ligt er geen keutel. Haar kontje is verder schoon. Heeft er iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ze is verder springlevend, eet heel veel hooi en drinkt ook veel.

 

ps. Ze heeft enkele dagen geleden fruit gehad wat eigenlijk niet mag. Sindsdien is het begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je noemt eigenlijk zelf de oorzaak al: het is begonnen toen ze fruit heeft gehad. 

Je kunt het beste even teruggaan naar de basis van alleen hooi en afgemeten hoeveelheid brok. Dan worden de darmen vanzelf weer rustiger. Als het echt diarree is kun je ook hooithee maken om te zorgen dat ze genoeg drinkt.

 

Als alles weer normaal is, kun je het groenvoer weer opbouwen. Eerst kleine stukjes van een veilige groente zoals andijvie of witlof. Als dat goed gaat de volgende dag een iets groter stukje en zo verder.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij klinkt dit als blindedarmkeutels waar mee gekliederd wordt ipv netjes opgegeten. Ik herken dit van mijn konijn Gijs. Sommige konijnen hebben een erg fragiele balans als het om eten gaat. Ze krijgt dan toch ergens teveel van binnen, in dit geval zoals je zelf zegt zal het om fruit gaan. Hoe is haar gewicht? Als ze wat te dik zijn kunnen ze ook gaan kliederen met die keutels, omdat ze er door hun dikke pensje dan niet goed bij kunnen. 

Hoe zijn haar normale keutels?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-5-2021 at 09:31 zei happy211:

Je noemt eigenlijk zelf de oorzaak al: het is begonnen toen ze fruit heeft gehad. 

Je kunt het beste even teruggaan naar de basis van alleen hooi en afgemeten hoeveelheid brok. Dan worden de darmen vanzelf weer rustiger. Als het echt diarree is kun je ook hooithee maken om te zorgen dat ze genoeg drinkt.

 

Als alles weer normaal is, kun je het groenvoer weer opbouwen. Eerst kleine stukjes van een veilige groente zoals andijvie of witlof. Als dat goed gaat de volgende dag een iets groter stukje en zo verder.


bedankt voor je reactie. Zal haar alleen hooi en brokjes geven voor nu. Hopelijk gaat het daarna de goede kant op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-5-2021 at 09:41 zei Eefje:

Voor mij klinkt dit als blindedarmkeutels waar mee gekliederd wordt ipv netjes opgegeten. Ik herken dit van mijn konijn Gijs. Sommige konijnen hebben een erg fragiele balans als het om eten gaat. Ze krijgt dan toch ergens teveel van binnen, in dit geval zoals je zelf zegt zal het om fruit gaan. Hoe is haar gewicht? Als ze wat te dik zijn kunnen ze ook gaan kliederen met die keutels, omdat ze er door hun dikke pensje dan niet goed bij kunnen. 

Hoe zijn haar normale keutels?


haar normale keutels zijn lastig te zien aangezien zij met een ander konijn samen zit.

 

Ik heb geen idee hoeveel zij weegt. Zal haar vanavond eens op de weegschaal zetten.

 

heb altijd het idee dat ze zo weinig eten krijgen. Lijkt wel of ze uitgehongerd zijn als ik ze voer. Ik geef ze namelijk een klein bodempje van het voerbakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij vallen ze ook altijd aan op brokjes, dus dat is niet per se een graadmeter. Ze hebben onbeperkt hooi toch? Dus daar kunnen ze zich vol mee eten, brokjes zijn alleen een toevoeging dat ze genoeg vitamines etc binnenkrijgen. Welk voer geef je? En misschien kan je het een keer wegen zodat je weet hoeveel gram brokjes je geeft per kilo konijn. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .