Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds 2 maanden hebben we een vrouwtje uit de opvang van 6 jaar, zij was nog niet gesteriliseerd. Ons mannetje is gecastreerd, dus daar hoefden we het niet voor te doen. Maar hebben haar laten steriliseren omdat dat wordt geadviseerd ivm grotere kans op baarmoederkanker, ontstekingen etc. Zij had geen klachten. Vorige week donderdag is zij gesteriliseerd. Op de linker en rechter uterushoorn zat een knobbel, wat op een gesteelde vleesboom leek en er zaten endometrale cysten op beide uterushoornen (ik heb het verslag want anders zou ik die termen niet weten). Alles is weg genomen en hebben ze voor me bewaard voor als ik het zou willen laten onderzoeken.

De dierenarts gaf aan als het toch iets van kanker is ze eigenlijk niets kan doen. Alles is verwijderd, baarmoeder ook en meer kan zij niet. We hebben wel nog longfoto's laten maken omdat als het foute boel is het kan uitzaaien naar de longen. Bij de longen waren alleen witte puntjes te zien wat waarschijnlijk verkalkingen zijn. 

Heeft iemand dit al eens meegemaakt of wat zouden jullie doen? 

Ik kan het weefsel wel laten onderzoeken, maar stel het is foute boel dan kunnen we verder niets en is het afwachten hoe het met haar zal blijven gaan. 

Maar is het zeker dat er dan verder niets meer te doen is? 

Heb op internet gelezen en herken niets bij haar van de kenmerken die bij baarmoederkanker horen. 

Geplaatst:

Ik zou het wel laten onderzoeken, omdat ik iemand ben die liever dit soort gezondheidsdingen - ook al zijn ze niet positief - wil weten, dan dat ik het laat sluimeren. 

Als het wel kanker is, dan weet je ook waar je op moet letten en dat er mogelijk een lastige beslissing komt op een bepaald moment. Als het geen kanker is, neemt het een hoop zorgen weg.

• Mee eens! 3
Geplaatst:

Ik laat het nooit onderzoeken, kan kostentechnisch ook niet uit als opvang, maar zou het bij een eigen konijn ook niet doen. Als ze verdachte klachten krijgt weet je alsnog dat je in deze richting moet zoeken en ook al is het wel kwaadaardig, dat wil niet zeggen dat het ook uitgezaaid is. 

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Dat klopt inderdaad dat het dan niet uitgezaaid hoeft te zijn, dat maakt de keuze nu ook moeilijk waar ik goed aan doe, van de ene kant wil ik het wel weten en van de andere kant hoeft het niets te betekenen als het niet uitgezaaid is. 

Zou wel zeker willen weten dat als het foute boel is en wel uitgezaaid of ze dan toch te helpen is. Niet dat ik tzt erachter kom dat ze bij een andere dierenarts/kliniek wel te helpen zou zijn geweest als ik eerder erbij zou zijn geweest, dan zet ik liever nu iets in gang dan dat ik te laat zou zijn. 

Geplaatst:
12 minuten geleden zei Kim1982:

Dat klopt inderdaad dat het dan niet uitgezaaid hoeft te zijn, dat maakt de keuze nu ook moeilijk waar ik goed aan doe, van de ene kant wil ik het wel weten en van de andere kant hoeft het niets te betekenen als het niet uitgezaaid is. 

Zou wel zeker willen weten dat als het foute boel is en wel uitgezaaid of ze dan toch te helpen is. Niet dat ik tzt erachter kom dat ze bij een andere dierenarts/kliniek wel te helpen zou zijn geweest als ik eerder erbij zou zijn geweest, dan zet ik liever nu iets in gang dan dat ik te laat zou zijn. 

Ik denk dat je je eigen vraag al beantwoord hebt. 😉

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .