Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, ik maak mij een beetje zorgen en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Twee dagen geleden kwam er maar 1 konijn enthousiast op het eten af rennen. Andere konijn zat stilletjes in het hok en zag er ziek uit en wilde niet eten. Meteen naar binnen gehaald, warm ingepakt en naar de dierenarts gegaan. Deze hoorde nog wel normaal darmgeruis maar konijn had een temperatuur van 36.8, veel te laag dus. Geen haken op de kiezen te zien, voortanden waren mooi.

Konijn heeft pijnstiller gekregen en ik heb Ciseral meegekregen. Konijn was bij de dierenarts mooi alert (door de stress dachten zowel arts als ik). Eenmaal thuis begon ze wat op te knappen en ook weer kleine beetje te eten. Omdat het mooi weer was, heb ik haar in de loop van de dag weer in het buitenhok gedaan, waar ze zichtbaar blij mee was. Was toen ook mooi actief en at weer (niet zo veel als normaal, maar voldoende).

Ik heb haar de afgelopen twee nachten wel binnen laten overnachten, omdat ze nog steeds niet mooi warm aanvoelde. Temperatuur was gisteren ook nog steeds 36.8. 

Ik twijfel nu enorm: ik heb een konijn dat gewoon normaal lijkt te doen, actief is, weer eet. Maar die temperatuur is echt niet oké natuurlijk. Heeft iemand hier ervaring mee? 

Geplaatst:

Ik heb als mens vaak afwijkende lichaamstemperaturen, en dat komt omdat mijn schildklier niet goed werkt. Ik weet dat dat bij konijnen ook kan voorkomen, hoewel het zeldzaam is, en er geen behandeling is (de medicijnen die er voor zijn, hebben te veel invloed op het hartritme van konijnen, volgens mij is het enige wat nu bij konijnen geprobeerd wordt in zo een situatie wat spelen met de hoeveelheid jodium in de voeding). Geen idee of dat het is hoor, maar het is iets waar bij konijnen eigenlijk zelden naar gekeken word, en wel een reden kan zijn voor een lage lichaamstemperatuur.

Geplaatst: (aangepast)
32 minuten geleden zei Evee:

Ik heb als mens vaak afwijkende lichaamstemperaturen, en dat komt omdat mijn schildklier niet goed werkt. Ik weet dat dat bij konijnen ook kan voorkomen, hoewel het zeldzaam is, en er geen behandeling is (de medicijnen die er voor zijn, hebben te veel invloed op het hartritme van konijnen, volgens mij is het enige wat nu bij konijnen geprobeerd wordt in zo een situatie wat spelen met de hoeveelheid jodium in de voeding). Geen idee of dat het is hoor, maar het is iets waar bij konijnen eigenlijk zelden naar gekeken word, en wel een reden kan zijn voor een lage lichaamstemperatuur.

Dank voor je reactie. Het lastige is dat ik geen flauw idee heb wat haar normale lichaampstemperatuur is (ze is nooit ziek, dus is voorheen nooit gemeten). 

Ik heb haar nu weer buitengelaten (eerst haar vriend begroeten, toen gelijk de wc op, toen een ronde door de ren gemaakt en nu eet ze wat brokjes. Wel het idee dat ze minder gretig is dan normaal (maar dus wel normaal actief en een wat minder warme nek en oren dan normaal).

Ik blijf het lastig vinden...

aangepast door Arkane
Geplaatst:

Misschien heeft ze wat onder de leden wat haar temperatuur wel aantast maar niet zozeer haar gedrag. Dat kan misschien zijn wat Evee zegt of misschien wat anders. Toen mijn konijn EC had en middenoorontsteking hobbelde ze nog vrolijk door haar verblijf. Ze kwam gelukkig ook nog steeds gretig op haar eten af en toch was ze behoorlijk ziek. Haar kopje was erg scheef enz maar aan haar gedrag zag je niet dat ze ziek was. Ik zou het goed aankijken en misschien overleggen met de dierenarts wat het zou kunnen zijn. 

Geplaatst:

Ik zou de komende tijd dan toch even regelmatig temperaturen om een beter beeld te krijgen van de lichaamstemperatuur. En niet te veel wisselen van locatie (niet te veel plotse temperatuurverschillen), heeft ze wel een goede wintervacht?

Geplaatst:
1 uur geleden zei Evee:

Ik zou de komende tijd dan toch even regelmatig temperaturen om een beter beeld te krijgen van de lichaamstemperatuur. En niet te veel wisselen van locatie (niet te veel plotse temperatuurverschillen), heeft ze wel een goede wintervacht?

Ja, gelukkig wel een goede wintervacht. Ze zitten altijd buiten. Vorige week met -12 was geen enkel probleem. Ik vroeg mij al af of het aan de enorme temperatuurwisseling kan liggen (binnen een week 30 graden warmer).

Geplaatst:

Kan hoor, het heeft wel invloed op de weerstand, ze moeten flink schakelen ook met vachtje in één keer. Maar een lage lichaamstemperatuur heeft meestal wel een echte oorzaak, dat kan onderkoeling zijn, maar dat is wat vreemd want het is juist warmer en niet meer zo extreem koud. Stilliggende darmen kunnen een lage temperatuur geven. Problemen met het imuunsysteem, zoals bij een schildklieraandoening, is mogelijk. Maar ook een hartprobleem kan een lage temperatuur geven. En natuurlijk kan ook gewoon je thermometer of meting niet correct zijn. Dat er dus helemaal geen probleem is.

Zo via een forum lastig raden wat de oorzaak is.

Geplaatst:

Klopt. Ik ga vanavond nog maar een keer meten. Ze is nu buiten en ik merk helemaal niets raars aan haar. Eet, is actief, wast haar echtgenoot. Als ze niet zo'n lage temperatuur en tijdelijk niet eten had gehad, had ik niets aan haar gemerkt.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Omdat ik het zelf altijd wel fijn vind om te weten hoe iets afgelopen is. Hierbij een update: de konijnendame is weer helemaal hersteld. Op de  avond dat ik schreef dat ik haar temperatuur ging checken heb ik dat uiteindelijk niet meer gedaan, omdat ze zich weer als vanouds gedroeg en ik haar de stress van het vangen en temperaturen niet wilde aandoen. 
Wellicht ga ik binnenkort nog eens temperaturen om toch eens te kijken wat haar normale temperatuur is.

wat het nu geweest is: ik denk misschien toch wel een gasbuik. 
Iedereen bedankt voor de reacties 👍

• Vind ik leuk 4
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .