Ga naar inhoud

opgeblazen buik


muisje3

Aanbevolen berichten

sinds begin december heb ik er een jong konijntje bij. ze lijkt last te hebben van een opgeblazen buik. ze zit rustig. (ze zit het is niet dat ze zich elke keer gaat verliggen)

ik masseer haar buikje elke keer, ze heeft een beetje ontlasting gedaan. en daar zitten wormen in.

heb haar colosan gegeven dat hadden we gelukkig nog liggen voor de paarden. en ananasap.

onze straat is onder gesneeuwd en kunnen er niet uit met de auto dus kunnen niet naar de normale dierenarts toe. ( ik weet hier geen dierenartsen die veel van konijnen weten)

wat kan ik nog doen om haar te helpen? ze kijkt al wel wat beter uit haar ogen maar ben bang dat het niet haalt.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees toch dat de enige optie de dierenarts is. Die kan al enige een diagnose stellen. Had je al gekeken op het lijstje met konijnkundige dierenartsen in jou regio?

Desnoods bel je met een dierenarts voor advies. Maar ik vrees dat ze lichamelijk onderzoek nodig heeft en medicijnen, dat kan alleen als je naar een dierenarts toe gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dwangvoeren. Biks van je konijnen papje van maken met water en met een spuitje zonder naald in het bekje spuiten als het niet eet of niet goed eet. Niet zomaar medicijn geven want misschien is dat niet goed voor konijnen.

 

Probeer eerst te zorgen dat het diertje blijft eten en poepen. Buikje voorzichtig masseren is goed. Haal je konijn naar binnen als die nog niet binnen zit. Misschien is het wat te warm dus in een wat koudere ruimte ivm wintervacht. Konijnen met gas raken snel onderkoelt.

 

En ja je zult toch naar een dierenarts moeten gaan. In welke regio woon je? Misschien dat hier mensen zijn die je kunnen vertellen waar een goede konijnkundige dierenarts te vinden is. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Boefje:

En dwangvoeren. Biks van je konijnen papje van maken met water en met een spuitje zonder naald in het bekje spuiten als het niet eet of niet goed eet. Niet zomaar medicijn geven want misschien is dat niet goed voor konijnen.

 

Probeer eerst te zorgen dat het diertje blijft eten en poepen. Buikje voorzichtig masseren is goed. Haal je konijn naar binnen als die nog niet binnen zit. Misschien is het wat te warm dus in een wat koudere ruimte ivm wintervacht. Konijnen met gas raken snel onderkoelt.

 

En ja je zult toch naar een dierenarts moeten gaan. In welke regio woon je? Misschien dat hier mensen zijn die je kunnen vertellen waar een goede konijnkundige dierenarts te vinden is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al eerder naar die lijst met konijnkundige gekeken. ik woon in de achterhoek, Winterswijk. maar alles is super ver weg. en met de sneeuw kunnnen we niet weg met de auto. die stond vanochtend ook vast.

anders had ik al lang mijn ouders overgehaald en naar de dierenarts gegaan.

 

konijntje zit in de bijkeuken.

maakt dwangvoeren met biks het juist niet erger? snap dat konijnen moeten blijven eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei muisje3:

ik heb al eerder naar die lijst met konijnkundige gekeken. ik woon in de achterhoek, Winterswijk. maar alles is super ver weg. en met de sneeuw kunnnen we niet weg met de auto. die stond vanochtend ook vast.

anders had ik al lang mijn ouders overgehaald en naar de dierenarts gegaan.

 

konijntje zit in de bijkeuken.

maakt dwangvoeren met biks het juist niet erger? snap dat konijnen moeten blijven eten.

Het probleem is dat je niet precies weet wat het is. Maar wat we wel weten is dat die darmen in beweging moeten blijven. Wormen of niet. Dus ik zou toch proberen kleine beetjes dwangvoer te geven om de paar uur.

 

Je zei dat je buikje masseerde. Waar voelde het precies hard? Rechtsboven? Over overal wat. Rechtsboven zit de maag. Met een maagverstopping is het daar heel dik en opgezet. Dan is het idd een probleem. Ik ben zelf als de dood voor maagverstoppingen omdat ik 2 konijnen daaraan verloren heb. Daarom ben ik ook wat laf met dwangvoer en gaf ik vaak te weinig.

 

Maar een dierenarts zei tegen mij dat ik juist goed dwangvoer moest geven. En ja het kan mis gaan maar dan zou het toch al misgaan. Maar zoals ik zeg... ik ben met maagverstoppingen geen held dus het enige advies wat ik kan geven is geef beetjes dwangvoer om de 2 uur ofzo. En blijf masseren. Om de zoveel tijd met pauzes ertussen. Je konijn heeft waarschijnlijk pijnstiller nodig. Maar ja dat zal je van de dierenarts moeten krijgen tenzij je ergens van een hond of kat metacam of novacam hebt liggen. Dat wordt ook bij konijnen gebruikt. Hier zijn vast mensen die weten hoeveel je dan zou moeten geven.

 

Ik raad wel aan een spoeddierenarts te bellen. Al is het een willekeurige dierenarts die konijnkundig is. Leg de situatie uit en vraag om advies. Voelt je konijn achter de oren in het nekje koud? Zo ja dan moet je haar verwarmen met een warm iets. Bij je houden in een deken met een flesje heet water ofzo of kruikje. Wel zorgen dat je konijn niet kan verbranden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago zei Boefje:

Het probleem is dat je niet precies weet wat het is. Maar wat we wel weten is dat die darmen in beweging moeten blijven. Wormen of niet. Dus ik zou toch proberen kleine beetjes dwangvoer te geven om de paar uur.

 

Je zei dat je buikje masseerde. Waar voelde het precies hard? Rechtsboven? Over overal wat. Rechtsboven zit de maag. Met een maagverstopping is het daar heel dik en opgezet. Dan is het idd een probleem. Ik ben zelf als de dood voor maagverstoppingen omdat ik 2 konijnen daaraan verloren heb. Daarom ben ik ook wat laf met dwangvoer en gaf ik vaak te weinig.

 

Maar een dierenarts zei tegen mij dat ik juist goed dwangvoer moest geven. En ja het kan mis gaan maar dan zou het toch al misgaan. Maar zoals ik zeg... ik ben met maagverstoppingen geen held dus het enige advies wat ik kan geven is geef beetjes dwangvoer om de 2 uur ofzo. En blijf masseren. Om de zoveel tijd met pauzes ertussen. Je konijn heeft waarschijnlijk pijnstiller nodig. Maar ja dat zal je van de dierenarts moeten krijgen tenzij je ergens van een hond of kat metacam of novacam hebt liggen. Dat wordt ook bij konijnen gebruikt. Hier zijn vast mensen die weten hoeveel je dan zou moeten geven.

 

Ik raad wel aan een spoeddierenarts te bellen. Al is het een willekeurige dierenarts die konijnkundig is. Leg de situatie uit en vraag om advies. Voelt je konijn achter de oren in het nekje koud? Zo ja dan moet je haar verwarmen met een warm iets. Bij je houden in een deken met een flesje heet water ofzo of kruikje. Wel zorgen dat je konijn niet kan verbranden. 

 

bedankt voor je antwoord.

je voelt het overal. opgeblazen. als een soort ballon. het borrelt er komen nu wel elke keer meer keuteltjes uit.

ze loopt wel nieuwsgierig in de ronte als ze uit het hok is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt alsof het wat beter gaat! Eet ze al zelf wat? 

Ook als ze nu opknapt zsm naar de dierenarts want die wormen daar moet ze vanaf. Goede medicatie tegen wormen kun je ook online bestellen, dan wordt het bezorgd. Bij medpets bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel weten wat je precies moet hebben en wat de dosering is voor jouw konijn. Dus zeker bellen morgen naar de dierenarts voor advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar niet te snel juichen hoor... im de gaten houden ivm onderkoeling. Buikje blijven masseren om de zoveel tijd en toch als je konijn zelf niet meer eet dwangvoer geven. Of groenvoer zoals andijvie witlof of wortelloof als je konijn dat gewend is en zelf wil eten. Je kan het er bij leggen. Groenvoer eten ze vaak als eerste zelfstandig. Er moet in elk geval wel wat in de buik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago zei Eefje:

Dat klinkt alsof het wat beter gaat! Eet ze al zelf wat? 

Ook als ze nu opknapt zsm naar de dierenarts want die wormen daar moet ze vanaf. Goede medicatie tegen wormen kun je ook online bestellen, dan wordt het bezorgd. Bij medpets bijvoorbeeld. Maar dan moet je wel weten wat je precies moet hebben en wat de dosering is voor jouw konijn. Dus zeker bellen morgen naar de dierenarts voor advies.

's avonds ging ze voor het eerst weer een beetje eten uit zich zelf. sinds vanmorgen eet ze weer zoveel als een normaal. als ik iets voor haar neus houd eet ze het meteen op. masseer haar buik nog wel elke keer. ze heeft het niet koud. als ik haar uit het hok haalt gaat ze rond lopen. ze wast zichzelf ook weer. 

 

ik heb thuis wel Fenbendazol liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fenbendazol kan gebruikt worden tegen wormen maar het is wel belangrijk om je nijn toch bij dierenarts na te laten kijken. Ik weet ook niet wat de dosering voor wormen zijn en voor sommige wormen zou het ook niet helpen. Ik zou sowieso toch even bellen met een dierenarts. Gelukkig doet je konijn het al weer beter. Is het al mogelijk om een dierenartsbezoekje te doen? 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .