Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees hier regelmatig forumleden iets zeggen over een gezondheidscheck op 4 pootjes, dus niet je konijn op te hoeven tillen om te controleren of ze nog helemaal gezond zijn.

Nu vraag ik me af: waar check je allemaal op, en hoe leer je dat aan bij een konijn wat niet tam is?

Ik heb Apollo nu anderhalf jaar, maar ik mag niet verder komen dan even kort bovenop zijn koppie aaien terwijl hij eet. Als hij niet eet of ik bijvoorbeeld zijn rug of kontje aanraak dan rent hij, soms stampend, weg. Met een brokje krijg ik het wel voor elkaar dat hij even op zijn achterpoten gaat staan, zodat ik hem van alle hoeken kan bekijken.

Artemis is een stuk makkelijker, maar ook bij haar lukt het niet om haar kontje te controleren terwijl ze op 4 pootjes blijft staan.

Ik voel me een slecht konijnenbaasje bij het idee dat ze bijvoorbeeld plakpoep zouden hebben in de zomer maar dat ik pas achter kom als het te laat is. Hoe pak ik dit aan?

Geplaatst:

Ik doe dagelijks de gezondheidscheck op vier pootjes.

Het begint eigenlijk al met opletten hoe ze op je reageren, hebben ze trek, komen ze aanlopen, hebben ze interesse? Dat is voor mij eigenlijk al punt 1 wat ik check, en dat is zonder ze aan te raken. 

Ik aai ze over hun ruggetjes, om de conditie te controleren. Ik mag aan de voetjes zitten voor een nagelcheck, mag aan de oortjes zitten (even er in kijken of ze schoon zijn en je kan voelen of ze warm of koud zijn, niet dat dat heel veel zegt, behalve of ze warmte vasthouden of kwijt willen). Voel met een platte hand onder de billetjes of er plakpoep of diarree is, of verviltingen. 

Joris is er niet zo een fan van hoor, bij hem kan ik niet alles in 1x controleren want dan rent hij er vandoor. Maar als je de ene dag het één controleert en de volgende dag weer wat anders, krijg je ook al een prima beeld van de gezondheid. 

Bij Charlie kan ik ook haar oogje schoonmaken terwijl ze gewoon zit, ook wel fijn aangezien zij door onbekende reden regelmatig een traanoogje heeft. Ik vind het gewoon wel fijn dat ik zonder stress de basisdingen na kan kijken.  

Ik doe de gezondheidscheck overigens bij het brokjes voeren, zodat ze lekker aan het eten zijn als ik ze even kort aanraak. Dat vinden ze eigenlijk allemaal prima, als het maar niet te lang duurt! 

Bij het groenvoer vind ik het lastiger, omdat ze daar altijd de neiging bij hebben om het lekkerste te pakken en daarmee weg te rennen 🤣

In de zomer spray ik ze trouwens preventief in met de beaphar anti-myiasis. 

Zie ook deze info:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam

Citaat

Een gezondheidscheck op vier pootjes

Iets wat vaak vergeten wordt aan te leren, maar wat heel handig is, is jouw konijn leren dat dagelijks een gezondheidscheck plaats vind. Het is niet nodig om jouw konijn hiervoor op te tillen. Het kan gewoon op vier pootjes. Leer jouw konijn dat het normaal is dat jij even onder zijn kontje voelt, even over de ruggengraat aait, even kijkt of de nageltjes nog niet te lang zijn en hem kan aanraken terwijl hij rustig blijft. Als je een jong konijn aanleert dat dit normaal is, is dat heel handig voor als hij groter is! 

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Geplaatst:

Ik bekijk de onderkant door ze rechtop te laten staan om een snoepje te pakken. Verder kijk ik alleen naar de ogen en oren als ze eten, en ik kijk naar de keutels. Nagels kijk ik niet naar, die slijten voldoende door de tegels.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Geplaatst: (aangepast)
10 uur geleden zei happy211:

Ik lees hier regelmatig forumleden iets zeggen over een gezondheidscheck op 4 pootjes, dus niet je konijn op te hoeven tillen om te controleren of ze nog helemaal gezond zijn.

Nu vraag ik me af: waar check je allemaal op, en hoe leer je dat aan bij een konijn wat niet tam is?

Ik heb Apollo nu anderhalf jaar, maar ik mag niet verder komen dan even kort bovenop zijn koppie aaien terwijl hij eet. Als hij niet eet of ik bijvoorbeeld zijn rug of kontje aanraak dan rent hij, soms stampend, weg. Met een brokje krijg ik het wel voor elkaar dat hij even op zijn achterpoten gaat staan, zodat ik hem van alle hoeken kan bekijken.

Artemis is een stuk makkelijker, maar ook bij haar lukt het niet om haar kontje te controleren terwijl ze op 4 pootjes blijft staan.

Ik voel me een slecht konijnenbaasje bij het idee dat ze bijvoorbeeld plakpoep zouden hebben in de zomer maar dat ik pas achter kom als het te laat is. Hoe pak ik dit aan?

Goede vraag! Ik lees aandachtig mee. Bij Brownie kan ik eigenlijk alles wel doen; nageltjes checken, overal aanraken en voelen. Maar Ukkie is toch een stuk schuwer en ik hoef al zeker niet aan haar kontje te zitten 😂 dan is ze gevlogen. Is het echt noodzakelijk om dat te voelen? Als je nergens diarree ziet in het hok en alleen harde keutels?

aangepast door BaasjevanBrownie
Geplaatst:

Het kan aan de billen plakken, in de vacht blijven zitten, zonder dat je het in het hok ziet. Zeker in voorjaar, zomer en najaar dus wel belangrijk om het dagelijks te controleren,  aangezien er dan grotere kans is op myiasis. 

Geplaatst:
12 uur geleden zei Evee:

In de zomer spray ik ze trouwens preventief in met de beaphar anti-myiasis. 

Die zag ik in de webshop, maar is dat niet schadelijk voor ze om binnen te krijgen met likken en blinde darm keutels eten? Hoe vaak moet je dat aanbrengen? 

Ik heb vroeger een konijntje met myiasis gehad, dus ben er echt panisch voor. Die vonden we toen vol open wonden en maden over haar hele lijfje die in haar wegdoken. Echt vreselijk om je beestje zo te zien! We hebben haar toen direct in een sopje biotex gehouden (geen idee of dat juist was, was mijn moeders eerste paniek reactie destijds) en toen dreven er allemaal maden naar boven. Daarna direct naar de da en ze heeft het ternauwernood overleeft, maar zoiets maakt je enorm angstig ervoor. 

Baal ook enorm dat we nu een konijntje hebben die niet zindelijk te krijgen is en doodleuk in haar poep gaat liggen 😕 Ik zal wel gaan proberen haar kontje te betasten, wordt me nog wat bij die kleine angsthaas. Maanden vertrouwen opbouwen is nu in 1 x weg nu ik haar moest pakken om naar de da te gaan. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .