Mijntjesnijntjes Geplaatst: 16 januari 2021 Delen Geplaatst: 16 januari 2021 Hoi allemaal, Ik vroeg me af of konijnen maiskolven mogen eten? Het is zo'n gedroogde uit de dierenwinkel. Ik lees verschillende dingen op internet, de een zegt van wel en de ander zegt van niet. Door het voer zitten ook stukjes maïs, dus het leek me dat het niet zo slecht kan zijn? Maar ik wil het toch wel zeker weten voordat ik het aan hem voer! 🙂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bambi&Fendi Geplaatst: 16 januari 2021 Delen Geplaatst: 16 januari 2021 Volgens mij zijn maiskolven moeilijk verteerbaar... Voornamelijk de verse. Gedroogde valt volgens mij mee, maar het kan tot verstopping leiden. Het ene konijn is er gevoeliger voor dan een ander... Dus wil je het risico niet lopen, zou ik het niet voeren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 17 januari 2021 Delen Geplaatst: 17 januari 2021 Ik zou het zelf niet geven. Konijnen kunnen de hulzen van de maiskorrels niet goed verteren, en dat kan verstopping geven. Het is iets waar je dus echt voorzichtig mee moet zijn. Een hele maiskolf zou ik niet aanraden, geplette maisvlokken of maismeel ergens in gaat nog wel, omdat de huls dan al kapot is. Maar met hele korrels zoals een aan maiskolf moet je wel echt heel voorzichtig zijn. Helaas zit het inderdaad wel in gemengd konijnenvoer, regelmatig zelfs hele korrels. Aan gemengd konijnenvoer is helaas toch maar weinig gezonds. Dit is helaas ook één van die dingen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 @Evee, geldt dat ook voor verse maiskorrels dat de konijnen het vliesje niet kunnen verteren? Voedingsmais voor het vee is toch ook anders dan suikermais voor mensen? De bladeren en stengels van de mais mogen ze toch wel? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 18 januari 2021 Delen Geplaatst: 18 januari 2021 Ja dat is vers en gedroogd, het is bij bepaalde soorten mais erger dan bij andere, maar ik zou geen specifieke soorten kunnen noemen. Bladeren en stengels mogen wel inderdaad! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten