Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hi!

Ik heb twee konijnen, Jo en Gijs. Allebei geboren in mei 2019. Ze zijn onwijs tam en hebben altijd lekker bij elkaar gezeten en zijn elkaars beste vrienden.

Sorry, hier komt een lap tekst waar je 'u' tegen zegt:

Helaas werd Gijs erg ziek, dit zag ik toen ik bij m'n ouders kwam met kerst. (Gijs en Jo staan bij m'n ouders, ik ben inmiddels uit huis). Tweede kerstdag ben ik naar het spoed kliniek gereden in de avond omdat ik me erg zorgen maakte.

Gijs heeft E. Cuniculi. Z'n kop is gedraaid en hij wist niet hoe hij goed kon lopen. Hij zat daardoor ook buiten in de regen en snapte niet hoe hij naar binnen moest. Nu staat hij bij mij thuis in een binnenhok.

Bij de dierenarts heeft die eenmaal een injectie gekregen Dexamethason en heb ik daarnaast dwangvoer Supreme Science Recovery Rabbit gekregen en ontworming Panacur PetPaste. M'n eigen dierenarts nog gebeld en die was het daar mee eens. 4 januari ga ik z'n oren nog na laten kijken, want bij het kliniek deed het lampje van het apparaat het niet.

Gijs doet het al beter dan dag één, en hij drinkt en eet gelukkig ook wel zelf. Ik voedt hem nog steeds bij, om er zeker van te zijn dat hij én genoeg binnen krijgt en z'n maag-darmstelsel niet stil blijft staan.

Ik heb heel m'n leven konijnen gehad, en ze zijn eigenlijk allemaal vrij oud geworden en overleden door ouderdom zonder ooit ziek te zijn geweest. Dit is dus m'n eerste zieke konijn, ik het is licht uitgedrukt dat ik wat in de stress was. Maar goed. 

Zijn kuur is dus gepland om dit een maand lang te doen. 3 keer per dag voeden, 2 keer per dag één eenheid ontworming.

Nu maakt Gijs alleen een geluid sinds vanochtend waarvan ik niet zo goed weet wat het jou precies is. Je ziet online van alles staan, maar zonder audio voorbeelden. Hopelijk kunnen jullie me hier verder helpen. Gijs is niet agressief of boos naar mijn idee. Hij stampt niet, gilt niet of probeert aan te vallen of weg te gaan. Hij is vanaf dat ik hem heb al erg tam en rustig en is gek op knuffelen. Hij is gecastreerd.

Ik heb een filmpje gemaakt wanneer hij het geluid maakt. Het is heel zacht hoorbaar, maar het is er wel. (Wanneer je de speaker van je telefoon tegen je oor houdt dan hoor je het duidelijk)

https://youtu.be/r4Nzn1MlPPk

https://youtu.be/PotmxSkya44

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

aangepast door NadineM
Geplaatst:

Sorry, maar ik hoor echt niks.

EC is een hele vervelende ziekte, en het is vooraf niet te zeggen hoe een konijn daar doorheen komt. Het kan wel een week of 3 duren voor je verschil ziet, dus heb geduld.

Ik zou trouwens niet te snel gaan dwangvoeren, zeker niet wanneer hij wat opknapt, geef hem eerst de kans om zelf te gaan eten. Of misschien wil hij het wel van een schoteltje of een lepeltje eten, dat geeft minder stress dan met een spuit.

Heb je dit artikel al gezien?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

• Bedankt 1
Geplaatst:

Als je heel goed luistert hoor je inderdaad iets, ik wel tenminste. Ik vind het een beetje lijken op een eend, een soort kwak kwak kwak. Ik kan dat geluid niet helemaal plaatsen, maar ik herken wel een vergelijkbaar geluid van konijnen uit de opvang als ze heel bang zijn of heel veel stress hebben. Kan je zien of zijn neusje vochtig is of zijn voorpoten vies? Het klinkt niet als niesen, maar zou het kunnen zinn dat hij wat benauwd is en daardoor het geluid maakt met ademhalen? Doet hij het continu of alleen als je bij hem komt?

Sterkte, EC is een nare ziekte.

• Bedankt 1
Geplaatst: (aangepast)

9 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Als je heel goed luistert hoor je inderdaad iets, ik wel tenminste. Ik vind het een beetje lijken op een eend, een soort kwak kwak kwak. Ik kan dat geluid niet helemaal plaatsen, maar ik herken wel een vergelijkbaar geluid van konijnen uit de opvang als ze heel bang zijn of heel veel stress hebben. Kan je zien of zijn neusje vochtig is of zijn voorpoten vies? Het klinkt niet als niesen, maar zou het kunnen zinn dat hij wat benauwd is en daardoor het geluid maakt met ademhalen? Doet hij het continu of alleen als je bij hem komt?

Sterkte, EC is een nare ziekte.

Als ik over z'n neus heen ga is die naar mijn idee gewoon droog. Het is inderdaad een soort kwakende geluid. Hij doet dat dus vanaf deze ochtend, maar dat is wanneer ik bij hem ben maar ook zonder. Maar het is ook weer niet aan één stuk door. Er zitten ook pauzes tussen. Angst of stress dacht ik ook aan, maar hij staat hier nu sinds tweede kerstdag en heeft in die tussentijd dat geluid nog niet gemaakt, terwijl er eigenlijk niks veranderd is.

Het is vervelend wel dat Gijs altijd al heeft gedronken uit een bakje ipv een fles. Maar hij daar soms met z'n poten of vacht in zit en dus nat wordt... Denken jullie dat als ik een fles op hang hij daar uit kan drinken met z'n scheve kop?

Ik gaf hem vanochtend ook een beetje groente en toen maakt die dat geluid ook meteen.

Hij wast zichzelf wel gelukkig

aangepast door NadineM
Geplaatst:

Ik denk niet dat hij uit een fles genoeg binnen krijgt. Daar moeten ze veel meer moeite voor doen. 
Het geluid heb ik wel eens bij mijn ratjes gehoord als ze benauwd waren. Zijn neus is schoon hé? Misschien toch even zijn longen laten beluisteren? 

Sterkte met hem! 

Geplaatst:

Ja ik vind het zo lastig. Nu maar een fles voor de zekerheid gehaald. Maar hij is vandaag druk met graven, wat al zegt naar mijn idee dat hij actiever is dan hiervoor. Het geluid is niet continu en hij was net zo'n half uur stil. Dus ik vind het moeilijk. Ik heb de vierde weer een afspraak bij de dierenarts. Ik ga misschien toch even kijken of het erger wordt morgen of iets of niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .