Ga naar inhoud

cocciodiose

Danja

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik ben vanmiddag met mijn dieren naar de da geweest, en zij heeft Noëlle ook onderzocht en dat was allemaal goed, daarna heeft ze ook nog een keuteltje van haar bekeken en nu blijkt ze cocciodiose te hebben. Ik heb voer meegekregen waar iets inzit daartegen (coccidiost).Ik moet dat een aantal maand geven.Is dat voldoende om eraf te komen? En het voer is behoorlijk goedkoop, maar 1 euro per kilo, kan dat dan wel goed spul zijn?

Groetjes Danja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef nooit geen voeder meer waar deze stof in zit want ik vind dat het net lijkt of ze een resistentie opbouwen tegen coc.

Bij ons geven we bij coc. Baycox in hun drinken en dat helpt echt.

Ook kan je aan een konijn balsamico azijn in hun drinkwaterdoen en daar heb je om het wat te voorkomen ook vrij goeie resultaten mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep dus medicijnen heb je nodig.En snel. Een konijntje jong kan er aan dood gaan.toltrazuril heb je nodig.Het bix met anti coc middel gebruik ik hier zelf wel altijd bij mijn dieren.Al vele jaren en nog steeds geen coc op stal gehad.Gelukkig.Maar elk konijn kan het bij zich dragen.En het uitten bij verhuizing stress situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, toch maar goed dat ik jullie hier heb! Ben je mooi klaar mee zo'n da.

Ik zal morgen meteen bellen/langsgaan! Kennen jullie toevallig een da bij Enschede in de buurt die wel goed is? Heb laatst op zo'n lijst gekeken van konijnkundige da's maar daar stond die van mij ook op:|.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dieren artsten van konijnen ..........nl is gebleken zijn niet let op allemaal konijn kundig.Ik vermoed dat je je daar als dieren arts gewoon kon aanmelden.Terwijl je juist daar een konijn kundige da wil hebben.Omdat wij hier op bb ook hebben ondervonden dat niet al die artsen konijn kundig waren .Hebben we hier op bb een eigen lijst gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de lijst. Helaas staat er geen op in enschede dus dat moet ik zelf nog even uitzoeken.

Heb mijn dierenarts gebeld en heb gevraagd naar de medicijnen, maar volgens hen zitten die al in het voer. Heb specifiek naar toltrazuril gevraagd(heb ik van Cindy). En volgens hen zit dat al in het voer.

Heeft iemand ervaring met dat spul??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ga echt wel een andere da proberen. Maak morgen een afspraak met "Dierenkliniek Enschede" denk ik. Ben daar ook met Moos geweest op die zondag, en die vrouw zag meteen dat hij benauwd was, en zij temperatuurde hem ook(wat mijn da onzin vindt), en voelde aan zijn buikje en en de rest van zijn lichaam(wat mijn dierenarts ook niet echt goed deed)woog hem etc. weet verder helemaal niet of ze goed zijn ofzo maar moet toch ergens beginnen. Maak me ook zorgen over haar ademhaling ik vind dat ze best wel snel ademt.En dat zei ik tegen mijn da en die keek eens met een schuin oog en zei: nee hoor dat is normaal. Sowieso vond ik dat ze raar deed over Noëlle. Beetje spottend en verder compleet geen aandacht aan geschonken.

Anyway....kent iemand die kliniek? Dierenkliniek Enschede

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, kom net bij de (andere) da vandaan.Kon ik gelukkig vandaag nog terecht. Ze hebben Noëlle heel goed onderzocht. Buikje gevoeld, gewogen etc. Allemaal dingen die mijn da dus niet deed. Nu weet ik dus zeker dat het verder wel goed met haar gaat. Ze is ook mooi op gewicht. De vrouw die ons hielp heeft nog geprobeerd een keuteltje uit dr kontje te halen om te bekijken.Arm beestje...dat vond ze niet zo leuk, helemaal gestresst. Maar ze is zo lief he, laat toch alles gebeuren. Ze heeft dat beetje wat ze had bekeken onder de microscoop, maar zag daar niets zitten en Noëlle verkrampte helemaal dus dat heeft ze zo gelaten. Gewoon vanuit gegaan dat de diagnose klopte, en dat zal ook wel. Zij kenden dat ook niet, voer met medicijnen erin. En nu heb ik dus toltrazuril om in dr bekkie te doen iedere dag:). heb bij deze artsen een veel beter gevoel. ze hadden ook echt aandacht voor dr en leken meer te weten.Dus heb ze meteen als vaste da genomen, iig voor de konijnen.2 weken geven en dan nog ff keuteltjes komen brengen om te kijken of het over is. Klinkt veel beter vind ik, en nu weet ik tenminste zeker dat ze de medicijnen ook binnenkrijgt(er vanuitgaande dat er echt medicijnen in het voer zat).Van dat voer zou ze heel veel moeten eten om de goede hoeveelheid binnnen te krijgen en dat is veel minder makkelijk te controleren. Nou maar hopen dat het snel over is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

'T wil niet zeggen dat als je DA niet op de lijst staat, hij niet konijnkundig is, maar uit je verhaal zo te horen niet. Wat op de lijst staat is iig wél konijnkundig.

Nee dat snap ik hoor. Mijn da stond op de lijst van konijnen.nl en cindy had mij gewezen op de lijst van bb en toen zei ik dat er op die lijst geen da in Enschede stond.Dus dat ik zelf moet uitproberen welke da hier wel konijnkundig is.:bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Ik ben weer bij de da geweest(zelfde praktijk maar een andere da) en volgens haar is alles goed met Noëlle.Ik had verse keutels meegenomen omdat de da de dat de vorige keer gezegd had, maar daar hoefde ze niet naar te kijken zei ze, omdat je daar de coc toch niet in zou vinden. Ze vond het ook heel raar dat de coc de vorige keer in een gewone harde keutel gevonden was.Als dat klopt heeft Noëlle waarschijnlijk nooit coc gehad. Ze gaf me wel het advies haar minder biks te geven. Noëlle heeft ook nooit diarree gehad, ze had op een gegeven moment wel plakpoep op de plank in haar kooi, s'ochtends. Maar dat zijn dus de blinde darm keutels. Ik weet nu alleen niet meer wat nou wel of niet goed is qua voeding want ik hoor zoveel verschillende dingen. Ik dacht altijd ongeveer 25 gram biks per kg. 50 gram dus voor mijn konijn. Maar hier hoorde ik dat je meer moet voeren. heb ik dus gedaan(+/-75 gram omdat ik onbeperkt wel heel veel vind). Maar de da zegt dat ik haar veel te veel geef. Zij zegt dat een konijn in feite geen biks nodig heeft als je maar genoeg hooi en groenten geeft. Haar advies was begin met 40 gram. Ik geef Noëlle voor de zekerheid nu 50gram. Ik was het nieit met alles eens wat ze zei maar ze wist wel behoorlijk veel van konijnen en heeft ze zelf ook. Ze had me nog info meegegeven over voeding en daarin staat dat de voeding voor een konijn maar voor max 10% uit groenten mag bestaan.:wall: Wat vinden jullie?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de hoeveelheid biks is ook afhankelijk van de leeftijd van je konijn!! is ze nog en dus in de groei heeft ze wel wat meer biks nodig... anders zit je straks met een ondervoed konijn... maar ik weet even niet uit mijn hoofd hoe oud noelle is...

plakpoep en blindedarm keutels zien er wel ander uit hoor... plakpoep.. is echt diarree achtig...week dus... blindedarm keutels zijn kleine keuteltjes in een trosje aan mekaar...

met die maximaal 10 % aan groenvoer ben ik het ook niet helemaal eens.... groen is net gezond voor een konijn! mits ie er natuurlijk niet van aan de diaree gaat en het zorgvuldig en voorzichtig word opgebouwd...

maar als je je konijn én minder biks moet geven én minder groen.... dan krijgt ze wel ineens een heel stuk minder....

als ikme niet vergis is ze nog best jong he?? hoeveel weegt ze nu?

ik snap dat het voor jou verwarrend is...!! je moet uiteindelijk doen waar je je zelf het beste gevoel bij hebt.....

succes hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .