Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn rammetje wordt binnenkort gecastreerd. Welke tips hebben jullie voor post-ingreep? Ik heb al gelezen dat peterselie of witlof ze weer aan het eten krijgt. En ipv stro, papieren korrels op de wc neerleggen. Wat nog meer?

Wel nog gewoon zaagsel als bodembedekking? Kruidenhooi, mag dat ook gewoon?

Geplaatst:

Geen zaagsel als bodembedekking, dat is altijd al erg stoffig, maar zeker na een operatie is dat niet aan te raden omdat het stof in de wond gaat zitten. Je kan beter kiezen voor oude handdoeken, katoenbedding of back 2 nature. Dat zijn zachte, stofvrije bodembedekkingen die de wond niet irriteren. Een fleece dekentje of oud dekbedovertrek kan ook op de grond, en dan een absorberende bodembedekking zoals katoenbedding of back 2 nature in het toiletje.

Kruidenhooi mag gewoon. Meestal eten ze eerst de lekkere dingetjes zoals vers groenvoer, het is dus handig dat hij aan wat soorten gewend is voor de ingreep en dat je die dan ook in huis hebt. Losse kruiden (vers en gedroogd) gaan er vaak ook goed in. Kruidenhooi en gewoon hooi mag je zeker ook aanbieden, hooi is immers het hoofdvoer voor konijnen.

En middeltjes om te dwangvoeren zijn ook handig, maar dat is meestal bij een ram na castratie niet nodig. Ik zou wel zorgen dat je spuitjes er voor in huis hebt, je kan eventueel van de normale brokvoeding wel een papje maken, of je moet dwangvoer willen kopen, dat is op zich altijd handig om in huis te hebben, daar zit meer vezel in dan in een gewoon brok--papje. Spuitjes voor dwangvoeren hebben ze meestal ook wel bij de dierenarts te koop, ik weet niet hoe binnenkort de castratie is, maar mocht het online niet lukken kan dat ook. Dwangvoer heeft een konijnkundige dierenarts als het goed is ook te koop.

Vraag ook zeker om een flesje pijnstiller voor na de ingreep, mocht je dat niet al mee krijgen!

Verder staat de meest uitgebreide informatie in het artikel dat Joke linkte.

Geplaatst:

Als je even op het zoekbalkje gaat en dan ‘ de catsratie van Punky’ intikt kom je op een discussie dat ikzelf heb aaangemaak. Als je daar even een kijkje gaat nemen kun je ook vanalles te weten komen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .