kimsie Geplaatst: 30 november 2020 Geplaatst: 30 november 2020 Hallo, Het is mij opgevallen dat Alf soms een beetje een piepende adem heeft. Dacht dit toen ik hem net had al te horen heel af en toe maar toen dacht ik dat het echt aan de hitte en stress lag aangezien het toen zo vreselijk warm was en alles nieuw was voor hem. En dat hij af en toe redelijk snel ademt, maar om eerlijk te zijn schoof ik dat altijd af op het feit dat ik vaak overbezorgd ben. Nu hoorde ik net terwijl ik in de woonkamer zat heel kort even een soort piepje/zuchtje. Heb hem even opgepakt waardoor hij toch wat sneller ging ademen en toen hoorde ik het wel echt. Dat hij echt een beetje een piepende ademhaling heeft wanneer hij sneller gaat ademen. Het is dus echt niet constant, alleen wanneer hij gestresst is en dus sneller ademt. Hij heeft ook geen snot en/of veuze oogjes verder trouwens. Voel mij er echt niet gerust op dus nu vraag ik mij af of er toevallig mensen zijn dit dit herkennen en weten wat het is/waar het mee te maken kan hebben? Vind het echt zo eng.. 😞 Ps. Terwijl ik dit typ ligt hij languit op mijn borst/buik bij mij te kroelen en wanneer ik stop met aaien word ik gebombardeerd met kusjes in mijn gezicht haha, de schat. Nu hoor ik het ook niet echt meer trouwens nu hij weer ontspannen is.
pakyakker Geplaatst: 1 december 2020 Geplaatst: 1 december 2020 Als je echt zeker wilt weten dat het niks is, zou ik naar de dierenarts gaan. Die kan even naar de longen luisteren. Het kan nooit kwaad om die even te bezoeken omdat je het vaak met konijnen het niet goed weet. Die gaan zich pas anders gedragen als ze echt al erg ziek zijn. Ik zou het gewoon doen dan kan er gewoon sowieso even worden gekeken naar de gezondheid en met je van de overbezorgdheid af. Dat is ook niet leuk om steeds bij je te dragen. 1
Mira11 Geplaatst: 1 december 2020 Geplaatst: 1 december 2020 Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me idd ook het beste. Hoe eerder dat je erbij bent als er wat is hoe beter. Sterkte!
pakyakker Geplaatst: 1 december 2020 Geplaatst: 1 december 2020 Daarbij het hoeft niks te zijn. Beter teveel naar de dierenarts dan te weinig. Ik weet niet of je hem al hebt vanaf jongs af aan maar soms hoort dat er ook bij. Mijn konijn Vlekje heeft lichte astma een heeft dus een soort van piepende/fluitende ademhaling als ze heel blij is of als ze gaat eten. Goed dit heeft ze vanaf jongs af aan, dit kan geen kwaad en is vastgesteld door een dierenarts. Ik wil je dit mee geven omdat het niet perse iets ergs hoeft te zijn. Maar alsjeblieft ga naar de dierenarts en het liefst ook een konijnkundige. Hier een lijst met konijnkundige dierenartsen dan kun je kijken of er eentje in jou buurt zit. https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen 1
kimsie Geplaatst: 1 december 2020 Auteur Geplaatst: 1 december 2020 Dankjewel voor jullie reacties! Ik vergat het erbij te zetten maar ik had inderdaad sowieso al een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor donderdag middag. 🙂 Maar ik dacht misschien heeft iemand hier hetzelfde en is het herkenbaar. Daarnaast is hij gelukkig ook totaal niet ziekjes en hij eet super goed, dus dat is heel fijn! Ik hou jullie op de hoogte! 2
kimsie Geplaatst: 4 december 2020 Auteur Geplaatst: 4 december 2020 Alles was gelukkig goed! Zijn longen klonken gewoon goed en schoon en ook zijn hartslag was goed. Waarschijnlijk komt het doordat zijn neusje en daardoor zijn neusgaten best 'dicht' staan waardoor wanneer hij snel ademt het piepende geluidje ontstaat. Weet niet of ik het zo goed uitleg maar hij heeft het ook laten zien. Hij zei ook dat hij waarschijnlijk soms daarom zijn neusvleugels gewoon wat meer openzet, wat mij inderdaad al was opgevallen. Maar wanneer hij dus sneller gaat ademen en dit niet doet klinkt hij soms benauwd terwijl hij dat niet is, gelukkig. 🙂 Hij was wel 200 gram aangekomen in drie weken duuuus ik mag iets minderen met de biks. Ben ik ieder geval echt gerust gesteld, heel fijn. Blij dat ik ben geweest!
Evee Geplaatst: 4 december 2020 Geplaatst: 4 december 2020 Is het de hangoor van de foto? Hangoren hebben vaak een plattere snuit, een kortere schedel, waardoor ze vaak inderdaad minder goed kunnen ademen (en sneller gebitsproblemen hebben). Een beetje vergelijkbaar met hondenrassen als engelse bulldog, mopshond, franse bulldog enz. Alleen is het bij honden helaas nog veel erger gefokt dan bij konijnen.
kimsie Geplaatst: 4 december 2020 Auteur Geplaatst: 4 december 2020 Ja dat is hem. Ik moest inderdaad ook al denken aan mopshondjes.. Gelukkig heeft hij er niet heel veel last van en hoor ik het echt niet heel vaak. Maar het klopt inderdaad dat hij ook wel echt een hele 'stompe' snoet heeft. Hopelijk blijft het met zijn gebit goed gaan!
pakyakker Geplaatst: 7 december 2020 Geplaatst: 7 december 2020 Fijn dat het niks is! Hangoren zijn lief maar wat super naar dat ze eigenlijk wel heel dier onvriendelijk zijn gefokt.. Ik wist dat niet eens.
Aanbevolen berichten