KoosenJoep Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 Ik ga even een uitgebreid verhaal typen hoor, maar ik heb nogal pech gehad met konijnen in het verleden en nu een tijd geen konijnen gehad, alles goed gereinigd, nieuwe grond en wederom gaat het niet goed:( Ik ben er waarschijnlijk eindelijk achter wat er aan de hand is. Wormen.. In ieder geval bij het konijn dat gisteren een uur na het toedienen van inverquantel drops is overleden is een behoorlijke worminfectie gevonden. Nu gaat mijn andere konijn ook echt niet lekker. Die heb ik ook behandeld, maar eet, drinkt en poept nog steeds niet. Op internet lees ik dat pinwormen de meest voorkomende wormen zijn en dat inverquantel drops daar niet tegen helpen. De dierenarts is al dicht, dus ik heb een andere dierenarts gebeld en die zegt dat mijn dierenarts waarschijnlijk aan de hand van het soort wormen deze medicijnen voorgeschreven heeft. Ik weet niet om wat voor wormen het gaat, maar ik heb mijn twijfels. Komen rondwormen en lintwormen wel voor bij konijnen? Ik wil niet nog een konijn verliezen! En ik heb nog een derde konijn ook die nu nog wel gewoon gezond lijkt, maar voor hoe lang? Naast inverquantel drops krijgt het konijn dat niet eet, drinkt en poept ook nog emeprid, cisaral drops, meloxidyl en dwangvoer, maar ik prop hem alleen maar vol en er komt niks uit. En dat was bij die andere konijnen ook het geval, 100en euro's lichter, ontzettend veel tijd, energie en liefde er in gestoken, maar ondanks alles komt er geen ontlasting, eten ze niet en gaan ze dood. Toen gooide de dierenarts het steeds op pech, maar nu denk ik dat het ook wormen waren. Wat kan ik nu nog meer doen? Zijn buik masseer ik al steeds..
Mira11 Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 Ik heb zelf geen ervaring met wormen. Het lijkt me een goed idee om met je konijn snel langs een goede konijnkundige dierenarts te gaan. Sommige klinieken zijn standaard tot 19.30 open en anders krijg je een spoeddierenarts. Mijn ervaring is dat je met een konijn soms gemakkelijk afgescheept wordt. Gewoon staan op een degelijk onderzoek en aan de hand daarvan medicijnen. Een konijn wat niet poept ondanks de vele medicijnen gaat niet goed. Sterkte!
Dollie Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 (aangepast) Pinwormen zijn het meest voorkomend, maar dat wil niet zeggen dat andere soorten niet voorkomen. In hoeverre de behandelend dierenarts hiernaar gekeken heeft is natuurlijk niet te zeggen. Mijn ervaring is wel dat wanneer de infectie dusdanig ernstig is dat het konijn er aan sterft, het zelden maar één wormsoort is maar bijvoorbeeld meerdere soorten of in combinatie met coccidiose. Hoe is de doodsoorzaak van het overleden konijn vastgesteld? Heel veel sterkte in elk geval! 6 oktober 2020 aangepast door Dollie
KoosenJoep Geplaatst: 6 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2020 Het is opzich een goede dierenarts hoor! Met vijf sterren beoordeeld, door eigenaren van honden, katten en konijnen (meer dan 100 reviews en ook al een dierenarts met 30 jaar ervaring). Het is stom dat ik niet gevraagd heb om welk soort wormen het gaat en vervolgens wel ben gaan googlen.. Ik was weer naar huis gestuurd met een hele rits aan medicijnen, en hij had een prik gehad tegen pijn en om de darmen in gang te zetten. Hiervoor al konijnen aan dezelfde symptomen verloren en de dierenartsen gooide het elke keer op pech/mogelijk een van de vele konijnen ziektes en zelfs na drie dagen een konijn op te hebben genomen (dat ook dood ging) was dat de verklaring. Nu hebben ze eindelijk een keer alles onder de microscoop bekeken en een behoorlijke worminfectie was de uitkomst (erg veel eitjes in de keutels). Ergens ben ik blij dat ik er nu iets aan kan doen. Maar voor mijn 1e konijn was ik al te laat en voor mijn andere ben ik bang van ook, zeker als hij misschien het verkeerde medicijn krijgt. In alle keutels is er maar 1 coccidiose gevonden en verder alleen velen wormen eitjes. Het waren de keutels van het toen nog gezond ogende konijn die ik heb ingeleverd. Ik heb al meerdere dierenartsen gebeld en die zeggen dat ik voor nu niks extra's kan doen. Morgen bel ik de dierenarts van het microscopisch onderzoek. Maar is er dan echt niks wat mijn konijn laat laxeren?
Dollie Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 Jawel, laxeermiddel... 😅 maar het is niet zo simpel als, er komt niks uit dus gooi er laxeermiddel in, hangt erg af van de oorzaak of dat zin heeft. De reden dat een konijn niet meer poept is meestal geen verstopping (al wordt het vaak wel zo benoemd, ook door dierenartsen, om het niet te ingewikkeld te maken) maar stasis, wat betekent dat de darm stilligt. Daar zijn de emeprid en cisaral voor. Als er wel sprake is van een blokkade/verstopping is laxeermiddel belangrijk maar dat had de dierenarts tijdens het onderzoek zeker gevoeld.
Mira11 Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 38 minuten geleden zei KoosenJoep: Het is opzich een goede dierenarts hoor! Met vijf sterren beoordeeld, door eigenaren van honden, katten en konijnen (meer dan 100 reviews en ook al een dierenarts met 30 jaar ervaring). Het is stom dat ik niet gevraagd heb om welk soort wormen het gaat en vervolgens wel ben gaan googlen.. Ik was weer naar huis gestuurd met een hele rits aan medicijnen, en hij had een prik gehad tegen pijn en om de darmen in gang te zetten. Hiervoor al konijnen aan dezelfde symptomen verloren en de dierenartsen gooide het elke keer op pech/mogelijk een van de vele konijnen ziektes en zelfs na drie dagen een konijn op te hebben genomen (dat ook dood ging) was dat de verklaring. Nu hebben ze eindelijk een keer alles onder de microscoop bekeken en een behoorlijke worminfectie was de uitkomst (erg veel eitjes in de keutels). Ergens ben ik blij dat ik er nu iets aan kan doen. Maar voor mijn 1e konijn was ik al te laat en voor mijn andere ben ik bang van ook, zeker als hij misschien het verkeerde medicijn krijgt. In alle keutels is er maar 1 coccidiose gevonden en verder alleen velen wormen eitjes. Het waren de keutels van het toen nog gezond ogende konijn die ik heb ingeleverd. Ik heb al meerdere dierenartsen gebeld en die zeggen dat ik voor nu niks extra's kan doen. Morgen bel ik de dierenarts van het microscopisch onderzoek. Maar is er dan echt niks wat mijn konijn laat laxeren? Oh dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je dierenarts wat op de gok gegeven had zonder degelijk onderzoek te doen. Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat!
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 11 uur geleden zei Mira11: Oh dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je dierenarts wat op de gok gegeven had zonder degelijk onderzoek te doen. Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat! Nee ze heeft het nu eindelijk eens onder de microscoop bekeken. Maar ik ben ondertussen dus al meerdere konijnen verloren met elke keer dezelfde symptomen en rits aan medicijnen. Dit konijn poept, eet en drinkt ook nog steeds niet. Ik ben echt radeloos! Zijn buikje is dikker, hij is slomer en ik ben al twee dagen in de weer om hem te redden. Kon ik die poep er maar uit krijgen 😟
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 Heb de dierenarts gesproken. Het gaat om rondwormen, dus dan zou inverquantel wel effectief moeten zijn. Ik heb nu nog 1 gezonde voedster die ik over een dag of 10 weer behandel, maar wat moet ik nou als deze ram het ook niet red? Ik zou hem deze week laten helpen en de voedster is nog niet vruchtbaar.. Maar alleen is ook maar zo alleen.
Dollie Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Heb je elke keer zulke jonge konijnen gehad? Ik ging er eigenlijk blindelings vanuit dat je al volwassen konijnen had. Jonge konijnen zijn extreem vatbaar voor zulke problemen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je er maar gewoon een volwassen konijn bij kunt zetten en probleem opgelost hoor. Ook dan kunnen ze er serieus ziek van worden. Maar jonge konijnen is dubbel zo moeilijk.
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 De ram die is overleden was een week of 14 en die 1e die nu erg slecht gaat ook. Het voedstertje is 10 weken en had ik net 1 dag toen de eerste ram ziek werd. Die behandel ik dus wel mee. Ik heb ze sinds de eerste ziek werd in huis genomen. Maar wat moet ik nou als de voedster alleen over blijft? Ik heb nu de oorzaak en daar kan ik ze voor behandelen, maar de bron weet ik niet. Ik had echt alles super goed schoongemaakt en nieuwe grond gestort. Wel hebben we naaktslakken in de tuin, dat is het enige dat ik kan bedenken of via hooi ofzo. Maar de voedster doet momenteel echt alles om aandacht te krijgen van die ram en hij heeft er gewoon geen kracht meer voor, erg zielig..
Evee Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Wat een naar verhaal! Gelukkig heb ik maar heel weinig ervaring met wormen bij konijnen, wat behandeling betreft heb ik dus geen ervaringen te delen. Mocht je met een voedster alleen overblijven, en zij komt wel goed van de wormen af, zou ik persoonlijk een volwassen ram adopteren voor er bij. Die zijn minder kwetsbaar voor wormbesmettingen dan het kleine grut. Maar ik hoop natuurlijk dat je rammetje het ook gaat overleven, ik duim voor je! Waar kwam de nieuwe grond vandaan? Heeft de ren een open dak? In de praktijk komen wormbesmettingen meestal van poep van andere dieren, zoals vogels, honden of katten. Heel veel sterkte en beterschap er mee, hopelijk knappen ze snel op!
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 Ik heb ongeveer 50 cm speelzand op tuinaarde gestort en op die laag tuinaarde ligt gaas. Vogelpoep zou kunnen of toch die slakken of hooi. Mijn ram is helaas al heel zwak😔. Hoe is het toch mogelijk dat na al die medicijnen en buik massages er steeds geen ontlasting meer komt? 1
Dollie Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 De darmen worden echt compleet geruïneerd door die wormen als er zo'n heftige infectie is dus het kan zijn dat er al teveel schade is. Jonge dieren hebben ook zulke kwetsbare darmpjes.
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 Hij is overleden. Nu zit het voedstertje nog binnen helemaal alleen 😟. Voor de winter moet ze wel weer naar buiten. Uiteraard ontwormd en hopelijk met een maatje. Maar wat moet ik verder? Ik zal alles natuurlijk weer goed reinigen, maar hoe ze het oplopen weet ik dus niet. 2
Dollie Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Wat verdrietig, heel veel sterkte! Ik zou eigenlijk overwegen om haar binnen te laten voor de winter, je weet de bron van besmetting niet, ze is nog heel jong en heel vatbaar.
Pablo&Lola Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Wat ontzettend verdrietig.. 😢 Heel veel sterkte! Uit je berichtjes maak ik op dat je konijnen nog jong zijn. Ik weet niet waar je konijnen vandaan komen, maar kan het zijn dat ze daar al een wormbesmetting hebben opgelopen?
Mira11 Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 (aangepast) Ach jeetje wat vreselijk! Heel veel sterkte met het verlies. Ik denk dat het heel verstandig is om haar voorlopig binnen te laten. Ook even zonder maatje omdat je voedster nog erg jong is als ik het goed begrijp. Konijnen kunnen pas gekoppeld worden als ze 4 mnd oud zijn. Je kunt dan het beste haar laten speeddaten in de konijnenopvang. Zo heeft ze zelf ook inspraak wie haar vriendje gaat worden. 7 oktober 2020 aangepast door Mira11
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 De hele winter is niet echt een optie. Ik krijg bijna een baby en het wordt een groot konijn. Ze heeft nu de halve woonkamer, maar er moet straks toch echt een box in en een beetje hygiënisch blijven. Voor nu is het natuurlijk niet anders en uiteraard ga ik buiten eerst alles weer goed soppen. Zou een vroeg gecastreerde ram een optie zijn?
Evee Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Jeetje wat sneu. Sterkte met het verlies. Ik zou niet weer een jong konijn er bij zetten, een vroeg gecastreerde ram is nog altijd 14-18 weken oud, nog steeds jong en kwetsbaar. Ik zou haar echt via een konijnenopvang, op karakter koppelen aan een volwassen ram. Die stevig in zijn schoenen staat qua gezondheid, waarvan het karakter bekend is. Die door een dierenarts is gecontroleerd en gezond bevonden, gevaccineerd is voor de plaatsing. Dat je niet weer deze ellende in gaat. Waar had je deze jonge konijntjes vandaan? Een winkel of fokker?
KoosenJoep Geplaatst: 7 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2020 Oke bedankt voor het advies. Van een fokker, gevaccineerde konijnen.
Aanbevolen berichten