Ga naar inhoud

Konijn plukt aan vacht van de ander en zorgt voor kale plekken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal! 

Ik zit met een probleem, ik heb twee konijnen rondlopen in huis. (Inmiddels al een jaar of 3) De eerste twee verliepen erg fijn, moeder (6 jaar oud ongeveer, niet gecastreerd) en zoon (5 jaar oud, castreerd) zijn erg lief voor elkaar geweest en konden prima samen leven. Sinds kort begint 1 van de konijnen (zoon) aan de vacht van de ander te plukken met als gevolg een kale plek. (Tot wondje aan toe) Uit angst voor ontstekingen heb ik ze een kleine tijd van elkaar gescheiden tot de vacht volledig was hersteld. Na het herstel ging het weer een periode heel goed en nu herhaalt het hele feest dus weer. Zoonlief heeft een kale plek gemaakt bij moeders en blijft maar aan die plek zitten. 

Waarom vertoont hij dit gedrag en is hier wat aan te doen? Ik vind het scheiden echt heel naar om te doen, maar ik wil niet constant politieagentje spelen. 

Geplaatst:

Dit soort gedrag ontstaat vaak uit verveling, bijv. als konijnen te klein gehuisvest zijn, te weinig leefruimte hebben, te weinig uitdaging. Konijnen die alleen zitten doen het vaak bij hunzelf, de hele borst kaalplukken. 

Maar het probleem is vaak ook dat de ruimte vergroten, of een maatje geevn,  het niet altijd oplost, omdat als ze er eenmaal mee gestart zijn het wel een soort dwangneurose lijkt, een hardnekkige gewoonte. 

Een andere reden kan zijn dat ze vitaminetekorten hebben waardoor ze vacht gaan plukken.

Schildklierproblemen worden wel eens genoemd.

Maar helaas is ook dat heel lastig uit te zoeken en te behandelen bij konijnen. Daar is gewoon maar heel weinig kennis van en onderzoek over, en nog minder behandelmethodes voor. Heel lastig dus. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .