Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een vosdwergje van ik geloof ongeveer 9 weekjes. Ik heb haar net gewogen en ze woog maar 470 gram. Klopt dit? Ze is een stuk kleiner dan mn NHD van dezelfde leeftijd en die zit op mooi gewicht (bijna 800 gram), dus misschien maak ik mij zorgen om niks. Maar toch even vragen voor de zekerheid.

Geplaatst:

Vosdwerg is geen bestaand konijnenras. Het is dus niet te zeggen wat het gewicht van het konijntje hoort te zijn. 

Er zijn dus verschillende opties:

1. Ze blijft een heel klein konijn, en het gewicht is normaal. 
2. Ze is een stuk jonger dan jou is verteld.

3. Ze mankeert iets waardoor ze in groei achterblijft. 

Mijn advies is om met jouw konijnen naar de dierenarts te gaan, als het kan ook verse keuteltjes mee te nemen voor onderzoek op wormen / parasieten. De dierenarts kan dan ook gelijk controleren of de vaccinaties op orde zijn, en zo niet, die plaatsen zodat ze beschermd zijn tegen myxomatose en VHS/RHD 1 en 2. De dierenarts kan kijken of het konijntje op gewicht is of niet, en zo niet, de oorzaak achterhalen. Bij jonge konijntjes van fokkers en uit winkels komen parasietenbesmettingen best vaak voor, en dat zou een voor de hand liggende reden kunnen zijn voor ondergewicht. Het is dus zeker verstandig dat na te laten kijken. 

800 gram op 9 weken is trouwens aan de flinke kant voor een NHD. Het kan, maar dan denk ik dat die wel boven de 2 kg gaat uitkomen in volwassen gewicht, en dat is meer dan een NHD volgens de rasstandaard zou horen te wegen. Maar ik vermoed dat het geen raszuivere konijntjes zijn die je hebt, dus dan zou dat natuurlijk best kunnen kloppen. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .