Pasje1982 Geplaatst: 15 augustus 2020 Geplaatst: 15 augustus 2020 (aangepast) hi allemaal  even een korte vraag; ons konijn heeft ineens wormen 😔! zag net bij het verschonen van het hok in de blindedarm keutels veel witte sliertjes zitten. Maar nu is mijn vraag; is dit een spoedgeval of kunnen we wachten tot maandag? Ze eet nog wel goeden is ook levendig.  En als we medicijnen krijgen; welke zijn dan goed en hoelang raden jullie aan? Want sommige sites zeggen dat je 14 tot 28 dagen moet geven ipv de normale 3 daagse kuur.  en is t "gevaarlijk" voor mensen? Want we wassen altijd supergoed onze handen, maar met alleen aaien bv niet. Mijn dochter van 7 knuffelt ook veel met de konijnen, dus hopelijk is dat niet een probleem....  hoor graag jullie mening, alvast bedankt!! 15 augustus 2020 aangepast door Pasje1982
Evee Geplaatst: 16 augustus 2020 Geplaatst: 16 augustus 2020 De langere kuur voor konijnen heeft te maken met een parasiet in de hersenen, E Cuniculi.  Nou zijn wormen ook wel lastig bij konijnen en hadnekkig, omdat ze de blindedarmkeutels elke dag opeten, en zo zichzelf vaak opnieuw blijven besmetten. Dus een lange kuur kan nodig zijn, maar ik denk dat de meeste dierenartsen in eerste instantie gewoon een normale periode voorschrijven, en dan een controle doen. Indien nodig kan de kuur dan verlengd worden.  Ja wormen kunnen inderdaad ook besmettelijk zijn voor mensen, ook voor kinderen. Die kunnen er ook wormbesmettingen van krijgen.  Als het konijntje verder goed eet, en geen problemen heeft met de gezondheid, kan tot maandag wachten wel. Let wel goed op het gedrag en dat het konijn goed blijft eten. Wormen kunnen bijv. ook gasbuikjes geven.Â
Pasje1982 Geplaatst: 20 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2020 hihi  ondertussen zijn we gestart en het gaat aardig.. ze eten t soort van met tegenzin maar uiteindelijk zit t spul erin. met wat brood of wortelhapje gaat t.  Maar weet iemand hoe ik het hok schoonmaak? bij de dierenarts zeiden ze met chloor...? in vervang nu elke dag alle bodembedekking, maar moet ik nog iets doen met een warm sopje ofzo? en hoe doe je de tegels waar ze lopen en liggen? Daar komen toch ook eitjes op?  Misschien iemand die een idee heeft?  bedankt allemaal!! 🙂
Evee Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Brood en wortelhapje zijn beide wel heel slecht voor de konijnendarmen. Als het op geen enkele andere manier gaat, dan is het zo, maar het heeft de voorkeur zeker niet. Dat soort producten pak ik alleen in situaties waarbij het "dood door geen medicijnen" of "leven door de medicijnen met iets slechts er in" is. Ik zou het zelf voor een wormenkuur dus niet gebruiken. Lukt het niet met wat vers groenvoer zoals op witlof of andijvie?  Apart advies van het schoonmaken. Chloor (vaak bijv. bleekmiddel of chlorix, maar het zit bijv. ook in Dettol) is geen schoonmaakmiddel op zich, het is schadelijk voor de konijnen zelf en als je niet oppast ook voor jou zelf. Je kan met een middel met chloor wel ontsmetten, maar dan moet je eerst het hok gewoon schoonmaken, dan ontsmetten, en dan heel erg goed naspoelen voor de konijnen er weer in gaan. Niet echt handig voor een dagelijkse schoonmaak. En best gevaarlijk als je het niet goed gebruikt. Je zou het kunnen doen aan het eind van de wormenkuur. Dat op zich wel. Maar dagelijks? Nee ik geloof niet dat ik dat zou aanraden.  Voor zo ver ik weet hebben de normale voor ons als particulier beschikbare ontsmettingsmiddelen geen effect op wormen-eitjes. En is het vooral het stofzuigen, dagelijks schoonmaken, dagelijks bodembedekking verversen en eventuele kleedjes en gebruikte poetsdoeken op 60 graden wassen wat aangeraden word. Dat is tenminste bij honden & katten die wormen hebben wel het advies.  Â
Aanbevolen berichten