Ga naar inhoud

Raar gedrag.... Verstopping? Gasbuik?


pakyakker

Aanbevolen berichten

Nou hier ben ik weer met mijn probleem konijn Vlekje. Gisteravond laat ging het nog goed. Nu kom ik rond een uur of 9 beneden en ze lag gewoon in de ren. Heb haar brokjes gegeven waar ze niet of af kwam maar voor weg rende. Normaal komt ze wel naar mij toe behalve als het te warm is. Heb haar brokjes uit de hand gegeven maar na 2 brokjes stopte dat.

 

Vanmorgen heeft ze wel ijsbergsla gehad. Niet van mij. Dat heeft ze wel opgegeten en de andijvie die ik net heb gegeven ook.

Nu eet ze al slecht hooi door haar gebit en de warmte.

 

Verder zit ze nu in de hoekje van haar hok of loopt rusteloos overal aan te snuffelen. En het lijkt wel of ze spinnenwebben eet? Ook ademt ze snel maar goed is dat van de warmte omdat ze zo in beweging is of van pijn. Ook wast ze zich heel vaak.

 

Ik weet niet wat ik moet doen aangezien ze nog wel eet. Ik kan haar keutels niet goed controleren omdat ze overal poept. Ze was vroeger niet zindelijk te krijgen. Ik maak mij ernstig zorgen. Ik vind haar niet ziek ogen maar haar gedrag is compleet anders.

 

Is iemand hier bekent mee of moet ik toch maar de dierenarts bellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Eefje:

Ik zou de dierenarts bellen. Met welke gebitsproblemen is ze bekend? Als ze alleen zacht spul eet zou ik denken aan een haakje

Jaa misschien wel hè. Maar past dat rare gedrag daar ook bij? Want heb haar zo nog nooit zo gezien.

3 weken geleden waren er nog geen haken te zien. In februari is ze ook aan haar gebit geholpen waar toen flinke haken aanzaten maar toen at ze alles nog hooi en brokken. Ik geef haar 2x per dag een kleine hoeveelheid brokjes. Die van gisteravond heeft ze wel gewoon opgegeten.

 

Ze zou vandaag ook worden geholpen aan haar gebit + een castratie maar dat is uitgesteld naar volgende week donderdag door een spoedgeval.

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

De tanden en kiezen van konijnen groeien iets van 2-2.5 mm per week. Dus in 3 weken is daar al ruim een halve centimeter bij, als het niet goed afslijt. Dat er drie weken niets was, wil niet zeggen dat er nu niets zit (helaas, kan zo snel gaan bij konijnen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu weer geprobeerd brokjes aan te bieden. Die at ze gelukkig en kwam ook naar mij toe. Zie wel dat ze er duidelijk langer over doet om die op de kauwen. Maar goed een goed teken dat ze die ook wel wilde want ze kwam uit zichzelf naar mij toe en wilde ook wel nieuwe. Denk dat ze een stuk of 10 gegeten heeft.

Ga zo toch maar de dierenarts bellen voor wat advies. Het is geen spoed ofzo maar of ze tot donderdag kan wachten betwijfel ik.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei pakyakker:

Heb nu weer geprobeerd brokjes aan te bieden. Die at ze gelukkig en kwam ook naar mij toe. Zie wel dat ze er duidelijk langer over doet om die op de kauwen. Maar goed een goed teken dat ze die ook wel wilde want ze kwam uit zichzelf naar mij toe en wilde ook wel nieuwe. Denk dat ze een stuk of 10 gegeten heeft.

Ga zo toch maar de dierenarts bellen voor wat advies. Het is geen spoed ofzo maar of ze tot donderdag kan wachten betwijfel ik.

Je kunt beter idd even overleggen met de dierenarts. Beter een keer te veel dan te weinig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Wat vervelend.. Hoe gaat het nu met Vlekje?

Ik heb gister nog de dierenarts gebeld, die hebben geen mogelijkheid om het eerder te plannen, tenzij grote spoed. Maar dat is het niet.

Opzich gaat het goed. Overdag eet ze de brokjes niet 's avonds wel. Maar dan gaat ze ook naar binnen in het hok, dus wss is het ook meer uit verveling. Maar ze eet ze wel. Overdag biedt ik ze aan en dan eet ze ook wel wat.

 

Je ziet wel duidelijk dat ze moeite heeft met kauwen. Best wel sneu om te zien. Hooi eet ze dus ook niet meer al een 5 dagen niet. Maar heel af en toe een sprietje. Was niet heel erg volgens de dierenarts.

 

Dus het is even afwachten wat ze nou gaan doen. Omdat het castratie + kiezen slijpen gepland staat kan het zijn dat ze toch alleen de kiezen gaan slijpen. Omdat een konijn heel moeilijk voor een 2e keer is aan te prikken voor narcose. Want het was sowieso al de vraag of castratie en slijpen in één keer lukt, vanwege hoe snel ze weer wakker wordt.

 

Dus je begrijpt mijn spanning is verdubbelt. Maandag moet ik weer bellen en dan gaan ze beslissen. Hoop het liefst dat het samen kan dan ben ik er vanaf. Maar goed kiezen slijpen heeft wel prioriteit. Als de castratie niet doorgaat ga ik wel echt heel erg balen want dan moet ik nog weer langer wachten en nog langer in spanning zitten.

 

Dus het is op dit moment heel erg spannend en afwachten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Boefje:

Misschien helpt het om biks beetje vochtig te maken en een stevig papje te maken en op een schoteltje te doen. Dus niet te slap. Mijn konijn at dat dankbaar op toen ze grote haken had en teveel pijn. 

Dat is wel een goede tip!

Die ga ik zeker proberen.

Bedankt!

😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bah, wat naar zeg, daar zat je natuurlijk niet op te wachten. Ik hoop dat je maandag positief nieuws krijgt en dat Vlekje eerder aan de beurt is. Uit eigen ervaring weet ik wel dat je soms echt moet pushen bij de kliniek om eerder een afspraak te kunnen maken met een konijn. Sommige assistenten (en dierenartsen trouwens ook) zien niet altijd in dat iets een spoedgeval is, of dat het op zijn minst haast heeft. Daarnaast is het ook een erg drukke kliniek, wat het in dit soort gevallen niet altijd makkelijk maakt, zeker voor jou niet. Maar goed, ze zijn over het algemeen wel kundig. Ik ben blij ze dat mij inmiddels wel redelijk goed kennen en dat ze mij vrijwel altijd direct serieus nemen als ik bel, waardoor een spoedafspraak misschien net iets makkelijker te maken is (al moet ik soms ook wel echt aandringen hoor). Sterkte en succes in ieder geval!

aangepast door Pablo&Lola
Spelfout
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net dat ik je bericht een beetje scheef heb gelezen, oeps. Als ik het nu goed begrepen heb bellen ze maandag dus over wat ze aankomende donderdag gaan doen, slijpen, castratie of allebei? Balen zeg, dat ze beperkt plek hebben, nu Vlekje al 5 dagen (bijna) geen hooi eet. Ikzelf vind dat dan best wel spoed. Mij wordt namelijk altijd verteld dat het het beste is om konijnen onder narcose te brengen als ze nog wel goed eten (voor zover dat dan mogelijk is) en omdat het eten nu eigenlijk al niet goed gaat lijkt nog langer wachten mij niet zo’n heel goed idee. Maar goed, ik ben geen dierenarts helaas. 😉

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met @Pablo&Lola eens. 

Als je niet oppast is het straks wel een spoedgeval met alle gevolgen van dien. 

Bij ons maakt het uit welke assistente ik aan de lijn krijg. Soms zet ik gewoon (wel vriendelijk) even door. Dan zeg ik dat ik echt niet wil wachten omdat ik dat echt onverantwoord vind. Dan blijkt er altijd nog wel een gaatje te vinden. 

Natuurlijk alleen als ik het echt nodig vind.

Ik heb een keer een halve dag gewacht met een cavia omdat er niet meteen plek was. Hij heeft het helaas niet gehaald. Misschien had hij het anders ook niet gered maar ik voelde me wel enorm schuldig. Dierenartsen en assistenten schatten het ook niet altijd goed in. 

aangepast door Mira11
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa weet je, ik weet zelf ook niet zo goed of het spoed is. Nu eet ze weer redelijk normaal. Alle brokjes gaan nu op. En ze knabbelt nu weer meer hooi dan de afgelopen dagen. Ik krijg er geen hoogte van..

 

Ze eet dus nu verder prima, alleen hooi is matig. Zelf zou ik op dit moment wel akkoord gaan met donderdag. Maar nu ik jullie hoor weet ik het niet.. Ik heb trouwens ook een zakje weerstandsmix van de site gekocht toen ik wist dat ze geopereerd zou worden. Daar geef ik elke dag een handje van en dat eet ze wel lekker op. Lijkt mij toch dezelfde structuur al hooi? Zal zo het hooi van de cavia's geven die is anders dan wat ik de konijnen geef, misschien eet ze die wel beter.

 

Ik gok dat het geen castratie wordt. Want als het allebei in één operatie moet, kunnen ze niet eerst kiezen doen en daarna nog castreren i.v.m. steriel werken. Dus castratie moet per se eerst en daarna de kiezen. Daarom is dat nog wel een dillemma.

 

Weet iemand trouwens hoe zo'n tijd er tussen mag zitten voor een konijn weer onder narcose mag? Want liever wacht ik ook niet met castreren i.v.m. haar hormonale gedrag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Boefje:

Als ik het gevoel heb dat het goed mis is en een dierenarts wimpelt het af bel ik een andere dierenarts. Kan mij niks schelen. Ik ga zeker niet wachten dan.

Dat begrijp ik. Het probleem is waar ik woon is maar 1 dierenarts die ook echt konijnkundig is. De rest van de dierenartsen ga ik dus liever niet heen. Maar als ik de keuze had zou ik dat ook wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts gebeld.
Volgens hen is het geen probleem om tot donderdag te wachten met hoe ze nu eet. Ik denk het zelf ook wel. Nu ik dit typ en ik kijk uit het raam is ze ook spontaan naar haar brokjes gelopen en is ze die gaan eten. Dus dat is echt heel fijn dat heb ik deze week nog niet gezien.

Persoonlijk denk ik ook wel dat het ook een nasleep van de hitte is, de assistente zei dat dat wel kon. Want in februari is ze echt met flinke haken geholpen en toen at ze gewoon alles. Toen is ze na het slijpen juist moeilijker gaan eten. Gisteravond heb ik weer wat vers hooi neergelegd op en andere plek daar heeft ze 2 minuten aan zitten knabbelen, maar toen was het ook klaar. dus er komt ook wel iets van hooi binnen. En natuurlijk de kruiden weerstandsmix van BB die eet ze wel altijd keurig op. De assistente zei dat af en toe een spriet ook al goed was. Dat denk ik ook wel, want ze krijgt tenminste iets binnen i.p.v. niets.

 

Ik merk wel dat ze nu wel wat blindedar keutels laat liggen, maar ik zag haar vrijdag ze gewoon nog opeten vanuit haar kont. Ik denk dat het komt omdat ik haar nu misschien iets te veel brokken geef? Is dat nog een aandachtspuntje want dat ben ik vergeten te vragen bij de assistente? Het zijn er niet veel hoor. 1-3 per dag want ik in haar ren vind. Is mij vooral opgevallen omdat ik niet wil dat er vliegen op gaan zitten.

 

Verder is ze op die vrijdag na gewoon mijn lieve, blije konijntje. Want bijna de hele dag door aan het graven is en blij op mij af komt rennen als ik naar haar toe ga.

 

Ik hou het gewoon elke dag goed in de gaten, helaas ben ik morgen wel een dag en een nacht weg, dat vind ik wel lastig. Maar ik vertrouw op de anderen hier in huis. Voor nu gaat gewoon de castratie + het slijpen door. Ik hoop zo dat het goed komt want ik ben gewoon op van de spanning..

 

aangepast door pakyakker
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .