Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi mede konijnenliefhebbers,

Mijn naam is Saskia. Eigenaar van 2 konijnen: Dazzle (7,5j) en Millie (3)  en ons onlangs overleden sterretje Chloe 💫

Sinds vorige week dinsdag hebben we een nieuw vriendinnetje (Millie) geadopteerd voor onze ram Dazzle. 

Ze is 3 jaar oud en ze komt van de konijnenopvang. Bij thuiskomst wilde ze geen biks of hooi eten, door de stress. Na 5 dagen 5x per dag dwangvoeden begon ze eindelijk goed zelfstandig te eten. Ze vond de Versele laga brokjes lekker. De sience selective liet ze over aan Dazzle. 

Wat waren we blij... alleen door een ontstoken oog moest ze de week erop naar de dierenarts. We hadden Dazzle als support meegenomen. Echter bij thuiskomst wil ze weer niet eten. 

We voelen ons zo machteloos dat bij elke verandering ze lijkt te stoppen met eten.. Iemand ervaring hiermee? Zou dit over kunnen gaan als ze wat langer bij ons is en ons meer vertrouwd? Dat ze zich dan makkelijker aanpast aan veranderde situaties? We proberen alles uit om te kijken wat ze wel eet: peter selie, gedroogde kruiden, verse groenten, loof en kruiden (kleine stukjes natuurlijk), paardenbloemblad etc. Peterselie gaat er wel in, maar (kruiden)hooi of biks (sience selective en versele laga complete) eet ze dan weer niet. We weten helaas niet veel over haar vorige huisjes... We hopen echt dat dit over gaat gezien we ons elke keer zo'n zorgen maken en ze in de toekomst echt wel eens keertje weggebracht zou kunnen worden als we op vakantie gaan.. Alleen durven we dit niet aan als ze dan elke keer stopt met eten.  

groetjes,

Saskia

aangepast door saskia90s
Geplaatst:

Welkom op het forum!

Wat vervelend dat Millie bij stress niet eet. Jullie hebben haar nog maar heel kort. Ik verwacht echt dat het beter gaat als ze langere periode bij jullie is. 

Ik merk zelf dat ze toch echt wel maanden nodig hebben om zich echt goed thuis te voelen. Of soms nog langer. 

Je weet ook niet wat ze mee heeft gemaakt en dan naar de opvang om vervolgens weer een nieuw huis, vriendje en baasje te krijgen. Dat is een hele overgang voor een konijn. Supergoed dat jullie naar de opvang zijn gegaan.

Beaphar care + is een goede brok die door heel veel konijnen als lekker wordt beschouwd. Misschien is dat nog een extra optie om te proberen. 

Sterkte met het verlies van Chloe.

Geplaatst:

Wat vervelend.

Ik heb zelf een voedstertje, want een jaar lang moest wennen en nu pas eet waar ik bij ben.

Dat heeft een jaar geduurt. Ze at wel gewoon, maar op het moment dat ik keek, stopte ze direct weer. Dus ik vermoed dat het goed gaat komen als je haar wat langer hebt

Geplaatst:

Vervelend zeg. Ik zit nu ook thuis met een nijn die ik moet dwangvoeren. Wat ze dan wel eet is paardenbloemblaadjes.

Ik zou haar niet teveel door elkaar geven. De warmte kan ook meewerken hoor. 

Geef je veel dwangvoer? Het kan ook zijn dat ze daarom dan al vol  is en niet wil eten.

Misschien een idee om de dwangvoer wat wateriger te maken waardoor ze wel genoeg vocht krijgt en om de zoveel uur wat in haar maagje heeft maar dan niet teveel dat ze geen hongergevoel meer heeft?

Misschien in combinatie met groenvoer wat ze graag lust. (Zodra je uitgevonden hebt wat dat is) 

Misschien heeft ze inmiddels haakjes op haar kiezen gekregen omdat je zegt dat ze geen hooi eet. 

Sterkte ermee. Ik weet er helaas alles van. 

Geplaatst:

Welkom op bunnybunch! Fijn om te lezen dat je naar een konijnenopvang bent gegaan voor een nieuw maatje! Maar wat balen joh, dat ze niet lekker wil eten. 

Zo lang niet eten van stress, is wel heel lang... Is er niet meer aan de hand? Zijn er foto's van het gebit gemaakt bij de dierenarts? Gebitsproblemen komen namelijk als eerste in mij op, gezien ze ook een ontstoken oogje had. Dat kunnen tekenen zijn dat er iets mis is met de kiezen. Is jouw dierenarts wel konijnkundig? 

Het probleem met dwangvoeren is vaak dat ze zo vol zitten van het voer met veel vocht, dat ze ook totaal geen motivatie hebben om zelf te eten. Daarbij hou je met het elke keer pakken en dwingen om te eten ook de stress in stand.

Ik zou de hoeveelheid / frequentie proberen omlaag te doen, kijken of ze dan zelf wel weer gaat eten. Bied verschillende brokjes, hooisoorten, kruiden en vers groenvoer aan en probeer haar te verleiden zelf weer te gaan eten. Elk hapje houd de darmen op gang, dan is er dus geen gevaar voor stilvallende darmen, en dus eigenlijk ook geen noodzaak tot dwangvoeren. Op de lange termijn is dwangvoer misschien wel nodig om te overleven, als ze echt niet wil eten en veel afvalt... maar een leven lang dwangvoeren is ook niet echt een goede optie lijkt mij. Je zou nog kunnen proberen om het dwangvoer met een lepeltje / in een bakje aan te bieden, zodat je niet de stress van het dwingen hoeft aan te doen, maar mocht ze niet goed kunnen kauwen, ze het wel zelf naar binnen kan lebberen. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! 🙏🏻🙏🏻Ze is gelukkig wat tot rust gekomen en eet inmiddels zelfstandig. We hebben menig uur naast haar doorgebracht om vertrouwen te winnen. We hebben haar inderdaad wel aantal dagen moeten dwangvoeden gezien ze flink was afgevallen. We nemen het allemaal mee! ☺️

• Vind ik leuk 3
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .