JUULZxo Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 Sinds deze week is de gezondheid van mijn konijn Snuffie (voedster, 11.5 jaar oud) hard achter uit gegaan. Ze wankelt en valt steeds op haar rechter zij. Lopen wilt ze haast niet meer. Urine en keutels laat ze lopen, waardoor haar vachtje vies wordt. Ik ben vandaag naar de dierenarts en die heeft haar een onstekingsremmende en darmstimulerende injecties gegeven, ook heb ik medicatie meegekregen. Als het niet beter wordt na het weekend, dan is het helaas klaar & over. Wel eet (geweekte brokjes, witlof, snoepjes), drinkt en keutel zij nog uit zichzelf ookal is dit minder dan eerst. Hoe kan ik zelf ervoor zorgen dat ze weer beter wordt? Kan ik haar proberen te stimuleren om te bewegen en op welke manier?
Marjoleink Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 Heeft de dierenarts gezegd wat het is? Heeft ze EC? Heb je panacur of fenbendrops meegekregen? Als het EC is, en je bent er vroeg bij, dan kan ze nog flink opknappen, maar dat duurt wel 2 tot 3 weken. Je kunt zorgen dat ze minder ruimte heeft om om te vallen, door haar bijvoorbeeld in een reismand te zetten met een opgerolde handdoek tegen de zijkant zodat ze niet omvalt.
Evee Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Het klinkt als EC! Ik zou dus zeker ook met panacur of fenbendrops behandelen. Dit gaat over EC: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn
JUULZxo Geplaatst: 18 juli 2020 Auteur Geplaatst: 18 juli 2020 Ik heb novacam en cisaral drops meegekregen. De dierenarts wist niet wat ze precies had, een aandoening zei ze. Ik heb het artikel doorgelezen over EC, moet ik dit met de dierenarts bespreken of kan ik zelf starten met de genoemde medicaties? Daarnaast is Snuffie ook mager, ik probeer haar dik te maken met extra biks, erwtenvlokken en groentes. Zijn er nog andere mogelijkheden om een konijn dikker te maken?
Evee Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Je kan het het best met de dierenarts bespreken, als het goed is kun je daar dan ook de fenbendrops of panacur halen voor de behandeling.
Marjoleink Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Op de website van dierenartsenpraktijk Wilhelminapark in Utrecht staat een behandelplan. Misschien kun je dat voorleggen aan je eigen dierenarts.
Evee Geplaatst: 18 juli 2020 Geplaatst: 18 juli 2020 Dit behandelplan bedoelt marjolein, heeft al heel wat bunnybunch konijntjes door EC heen gekregen naar weer een normaal konijnwaardig leventje, inclusief een konijntje wat bij mij rondhupt. https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html
Aanbevolen berichten