McFluffy Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Hallo allemaal Sinds gisteren heb ik mijn konijn en ik merk dat ze haar BD keutels niet opeet. Ik geef haar 25gram biks en onbeperkt hooi. Wat zou ik kunnen doen dat ze haar BD keutels wel opeet?
Lienappelsien Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Welkom op BunnyBunch. Leuk dat je ook een konijn hebt. Als je je konijn pas sinds gisteren hebt moet hij nog heel erg wennen. Grote kans dat hij gestresst is en daarom zijn blindedarmkeutels even niet opeet. Geef hem maar goed de tijd om te wennen, dus ga niet heel de tijd naar hem toe, en pak hem zeker niet op. Aaien vinden konijnen vaak ook spannend of helemaal niet leuk. Dat geeft dan dus ook stress. Waar heb je je konijn vandaan? En hoe is hij/zij gehuisvest? Eet hij zijn brokjes en hooi wel op? 1
McFluffy Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Mijn konijn komt van de aveve. Ze zit nu buiten in een redelijk ruim kooitje. Ze eet wel goed maar ik weet niet wat veel is want het is mijn eerste konijntje.
Lienappelsien Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Gelukkig eet ze wel goed. Zijn haar gewone keutels rond en droog? Een tuincentrum is helaas vaak geen goede plek om konijnen te kopen. Weet je of ze is ingeënt en zo ja tegen welke ziektes? Anders zou ik sowieso binnenkort naar de dierenarts gaan om haar te laten inenten. 1
McFluffy Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Het zijn geen bolletjes en zijn wat zachter. Haar gewone keuteltjes zijn rond en droog. De mevrouw zei dat we ze nog moesten gaan inenten binnen een paar weken. Zou het misschien ook kunnen zijn door de verandering van voer. Ik ben wel niet zeker als ze veel hooi eet.
Lienappelsien Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Blindedarmkeutels zien er inderdaad anders uit dan gewone keutels. Het is een soort trosje en een beetje plakkerig. Zie ook: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels Goed om te horen dat de gewone keutels normaal lijken te zijn. Even opletten of je ze de deze week nog tegenkomt. Normaal eet een konijn die direct uit de anus op en zie je ze dus niet. Heb je niet een beetje voer meegekregen van wat ze al kreeg? Dat kan je dan mengen met het voer dat je zelf gaat geven. Konijnen hebben heel gevoelige darmen, dus verandering van voer kan inderdaad problemen geven. Goed voer is belangrijk. Welk geef je? Hooi is heel belangrijk voor de darmen (vezels) en voor het afslijten van de kiezen. Het liefst zouden ze ongeveer hun eigen formaat aan los hooi per dag moeten eten. Zelf vul ik de hooiruif van mijn konijnen 2 keer per dag bij. Ze vinden het fijn als het hooi aangevuld wordt en ze de lekkerste sprietjes uit kunnen zoeken. Het ‘nieuwe’ hooi is dan weer interessanter dan het hooi dat nog in de hooiruif zit. Zorg er voor dat je konijn altijd hooi heeft. De gewone keutels van een konijn dat veel hooi eet zijn bruin van kleur, niet zwart. Ik zou volgende week even een afspraak maken bij de dierenarts voor het inenten. Ze moet dan worden ingeënt tegen myxomatose, RHD1 en RHD2. 1
McFluffy Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Ik heb spijtig genoeg geen voer meegekregen van de winkel. De hooiruif hangt er al een dag en zit bijna nog helemaal vol... Nu geef ik biks aan mijn konijn.
McFluffy Geplaatst: 14 mei 2020 Auteur Geplaatst: 14 mei 2020 Ik merk ook dat ze liever haar stro eet dan haar hooi. Hebben jullie tips?
happy211 Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Het klinkt alsof je konijn haar hooi niet zo lekker vindt. Wat voor hooi heb je/waar heb je het gekocht? Er zit veel verschil in de kwaliteit van hooi, en helaas ook tussen verschillende zaken binnen een merk. Je kunt het beste kiezen voor hooi wat niet te bruin van kleur is en met mooie lange sprieten. Je kunt nu het beste verschillende soorten hooi proberen, en meerdere keren per dag vers hooi aanbieden. Ik zou persoonlijk beginnen met kruidenhooi, dat vinden ze vaak wel lekker, en dan krijgt ze de smaak van hooi te pakken. Vaak is dit wel iets duurder dan gewoon weidehooi en zit het in kleinere verpakkingen, dus als ze dit goed eet, kun je weer gewoon hooi kopen en dat erdoor heen mengen, om het wat goedkoper te maken. Het hooi dat je nog hebt, wat ze dus niet lekker vindt, kun je er doorheen mixen in de hoop dat ze het toch leert eten. Of je kunt het bovenop het stro leggen, want als ze er letterlijk bovenop zit, zal ze er misschien toch van gaan knabbelen. Je kunt dat hooi ook gebruiken in speeltjes, zoals een lege eierdoos waar je dan hooi in stopt en allerlei lekkers tussen verstopt, of simpel door hooi in een lege wcrol te doen. Als je de mogelijkheid hebt, kun je het ook doneren aan een asiel/opvang/voedselbank voor dieren. Nog een laatste tip, je kunt hooithee maken, door hooi in een bakje met kokend water te doen, en dat vervolgens af te laten koelen. Als het kamertemperatuur is, haal je het hooi eruit (weggooien) en kun je dit aan je konijn geven. Zorg wel dat ze ook gewoon vers water ter beschikking heeft. Dit is vooral een manier om konijnen meer te laten drinken, omdat je het water er lekkerder door maakt, maar wie weet helpt het ook om jouw konijn aan de smaak van hooi te laten wennen. 1
McFluffy Geplaatst: 14 mei 2020 Auteur Geplaatst: 14 mei 2020 Nu geef ik haar gewoon weidehooi. Ik dacht om misschien eventjes het stro uit haar hok te halen dat ze leert dat ze hooi moet eten. Ik zal ook eens je andere tips proberen!
happy211 Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 3 minuten geleden zei McFluffy: Nu geef ik haar gewoon weidehooi. Ik dacht om misschien eventjes het stro uit haar hok te halen dat ze leert dat ze hooi moet eten. Ik zal ook eens je andere tips proberen! Buiten moet je het stro sowieso nog niet weghalen, want het is deze laatste paar nachten nog behoorlijk koud geweest, dan heeft ze dat laagje stro nog nodig om warm te blijven. Voor binnen, als ze nu echt geen hooi eet, zou ik het niet helemaal weghalen. Nu krijgt ze op die manier in ieder geval nog wat vezels binnen. Pas als je merkt dat ze wel wat hooi eet, en je merkt dat ze nog steeds veel stro eet, dan kun je het stro wel weghalen inderdaad. 1
Marjoleink Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Hoe vaak ververs je het hooi? Hoe langer het ligt/hangt, hoe minder interessant het wordt. Bij mijn konijnen is het hooi nooit op, maar als ik de hooiruif vul met vers hooi (2x per dag), dan gaan ze er wel meteen van eten.
McFluffy Geplaatst: 14 mei 2020 Auteur Geplaatst: 14 mei 2020 Ik ververs de hooiruif nu 1 keer per dag.
Aanbevolen berichten