Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey allemaal!

Ik ben nieuw hier en ik moet nog een post maken om mezelf en de konijntjes voor te stellen, maar ik vond dit even belangrijker..

Sinds deze nacht/deze morgen plast ons mannetje Charly heel rood? Zoals te zien is op de foto. Hij is gecastreerd. Hij doet voor de rest normaal. Ik had al opgezocht over kleuren urine enzo maar ik wou toch even julie mening..

Alvast bedankt!

20200503_112609.jpg

Geplaatst:

Wat heeft hij gisteren gegeten?

Toevallig iets met rode biet er in? Een snack met kunstmatige kleurstoffen er in? 

Geplaatst:
14 minuten geleden zei Evee:

Wat heeft hij gisteren gegeten?

Toevallig iets met rode biet er in? Een snack met kunstmatige kleurstoffen er in? 

Nee, gewoon hooi, wat pellets, een stukje witlof en een stukje appel zonder schil. 

Geplaatst:

Meestal komen dit soort verkleuringen door voedsel. De kleur lijkt ook niet echt op bloed. Merk je verder iets aan zijn gedrag?

Geplaatst:
13 minuten geleden zei Evee:

Meestal komen dit soort verkleuringen door voedsel. De kleur lijkt ook niet echt op bloed. Merk je verder iets aan zijn gedrag?

Ja dat had ik gelezen maar hij heeft niks gegeten wat hij nog nooit heeft gegeten. 

Ja nu net, hij wou plassen op de zetel, wat hij normaal nooit doet, en er kwam enkel dit uit. (Zie foto).

20200503_120714.jpg

Geplaatst:

Plassen op een stoel / bank is niet vreemd voor huiskonijnen. Daar zit veel geur van de mensenbaasjes, en aangezien konijnen meestal vinden dat zij de baas zijn, is dat voor konijnen een hele logische plas-plek. 

Ik heb geen idee waar de kleur vandaan komt. Is er geen kans dat hij iets met roze/rode kleurstof binnen heeft gekregen? Geknabbeld aan iets met rode verf? 

Als je echt zeker bent dat het niet door voedsel kan komen, dan zou het blaasontsteking  of andere urinewegproblemen kunnen zijn. 

Hij eet nog wel goed? Is van gedrag niet anders dan anders? Je kan geen pijn opmaken aan zijn gedrag? Hou het in ieder geval goed in de gaten, bij twijfel een dierenarts bellen. 

Geplaatst:

Hmm okee. 

Ja wij weten het ook niet, hij heeft geen rode groente gehad, hier is niks met rode verf of wat dan ook.. 

Hij heeft alleen nog maar een klein beetje hooi gegeten vandaag. Hij heeft hooi, pellets en witlof. Het komt wel vaker voor dat hij niet onmiddelijk begint te eten van pellets en groente. Voor de rest loopt hij rond, wast zich, graaft op de handdoek, springt op de zetel en flopt neer..

Ik weet niet of we al moeten bellen of nog even afwachten?

Geplaatst:

Als hij niet direct van de pellets begint te eten, dan geef je er waarschijnlijk te veel. Konijnen horen op de brokken echt "aan te vallen" en in 15-20 minuten de dagelijkse portie op te hebben. Meestal geef je 15-20 gram per kg lichaamsgewicht van het konijn. Als hij nog in de groei is, nog jong is, geef je al wel naar het verwachtte volwassen gewicht.  Brokken moet je zien als een dagelijkse portie "vitaminepilletjes". Maar 5% van de dagelijkse hoeveelheid hoort brok te zijn, verder 80% hooi, 10% verse groenten en 5 % gezonde snacks (knaaghout, fruit, gedroogde kruiden enz).

Ik hoop voor je dat het framboos is. Maar ik zou het toch voor de zekerheid wel in de gaten houden. Konijnen geven het niet snel aan dat er iets mis is, omdat het prooidieren zijn. 

Geplaatst:

Dat hebben ze ook altijd gedaan (we hebben ook nog een voedstertje). Maar nu de laatste 3 dagen heeft Charly liever hooi en eet hij zen pellets later op de dag. Vandaag heeft hij wel minder eetlust precies.

Zijn urine is wel terug normaal, het was niet meer rood. 

Geplaatst:

Je kunt voor de zekerheid wel de urine laten controleren. Meestal kost het niet veel geld en je kunt snel in zo'n test zien of er bijvoorbeeld bloed in de urine aanwezig is. Wel is het nauwkeurigste resultaat als de urine binnen max. 4 uur gecontroleerd wordt. Het moet dus verse urine zijn. Als je konijn gewend is op een toiletje te plassen, kun je het helemaal schoonmaken en terugzetten zonder vulling. Zorg ook dat je de zeepresten goed wegspoelt. En dan hopen dat je konijn ook op een lege wc wil plassen. 🙂 Bij de meeste dierenartsen kun je  de urine gewoon afgeven en dan zullen ze het gelijk controleren. Bel ze wel even van te voren, zeker nu met coronamaatregelen wordt dat gewaardeerd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .