Ga naar inhoud

Schuldgevoel


Bunnyy

Aanbevolen berichten

Gister is mijn lieve konijntje overleden, ze was 1 jaar en 9 maanden. Sinds zondagmiddag 15:00 zag ik dat ze heel stil zat in een hoekje, heb haar gelijk naar binnen gehaald en warm gehouden. Alle dierenartsen waren in het weekend gesloten, dus heb ik besloten om de huisarts gelijk maandag ochtend te bellen. De hele dag heeft zij niets gegeten en drinken ging wel als ik het zelf probeerde via een spuitje. Ik heb haar zelfs nog geprobeerd om te dwangvoeden met fruit wat zij normaal lekker vind. Ik twijfelde heel erg om de dierenambulance te bellen en heb dat niet gedaan en heb dus tot maandag ochtend gewacht. Ik heb hier zo een spijt van. Ik dacht dat ze wel sterk genoeg zou zijn, omdat ze altijd een super vrolijk konijntje was. Ik ben de hele nacht wakker gebleven en geprobeerd om wat eten naar binnen te krijgen, maar dat lukte niet. Ik ben om 9:00 naar de dierenarts gegaan, ze bleek 35 graden te zijn en ze last had van een haarbal en gas in haar maagje. Even later werd ik gebeld rond een uur of 14:00 dat het beter ging en dat ze 18:00 naar huis mocht, hier was ik heel blij mee. Maar om 15:00 is haar hartje gestopt. Ik heb een enorme schuldgevoel dat ik de dierenambulance niet heb gebeld. Ik heb het gevoel dat ik haar te kort ben gekomen en dat ze nu waarschijnlijk nog zou leven. Ik voel me enorm schuldig tegenover mijn andere konijntje, hij is nu helemaal alleen en heeft geen maatje meer. Het was echt een zware dag, ik heb haar moeten begraven en dat was echt pijnlijk. Ik weet niet hoe ik nog van deze schuldgevoelens af kom. Ik wil namelijk ook niet een ander konijntje voor hem halen. Ik ben daar ook helemaal niet tot in staat. Hij toont gelukkig geen ander gedrag sinds zij weg is, ik heb hem wel afscheid van haar laten nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met je verlies! Voel je niet schuldig. Je hebt je best gedaan voor je konijn je hebt haar binnen gehaald en geprobeerd te laten eten. Omdat konijnen prooidieren zijn, zullen ze niet gauw laten merken dat ze ziek zijn. Een vuistregel die je zou kunnen aanhouden is: als een konijn niet op zijn eten af komt rennen is het niet in orde. En dan zit je soms weer voor niks bij de dierenarts, je weet soms toch niet waar je goed aan doet. 

Neem de tijd om te rouwen om je konijn. Hou wel je andere konijn in de gaten. Het is goed dat hij afscheid heeft kunnen nemen.  Als hij tekenen van eenzaamheid begint te vertonen zou je misschien toch kunnen overwegen om hem bij een opvang te laten koppelen aan een vriendinnetje. Dat is beter voor hem, en over een poosje zal ook dat konijn een plekje krijgen in je hart!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel. Ze liet wel zien dat ze erg ziek was, heel kalm, ik kon haar namelijk ook oppakken. Dit lukt mij bijna nooit, omdat ze altijd wegrende. Ik wist niet dat er toen al sprake was van spoed. Het enige wat mij dus tegenhield was dat de dierenartsen gesloten waren en hier baalde ik heel erg van. 

 

Hoe kan ik weten dat de ander eenzaam is? Want hij gedraagt zich momenteel nog als normaal, heb hem in mijn kamer en probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Bunnyy:

Dankjewel. Ze liet wel zien dat ze erg ziek was, heel kalm, ik kon haar namelijk ook oppakken. Dit lukt mij bijna nooit, omdat ze altijd wegrende. Ik wist niet dat er toen al sprake was van spoed. Het enige wat mij dus tegenhield was dat de dierenartsen gesloten waren en hier baalde ik heel erg van. 

 

Hoe kan ik weten dat de ander eenzaam is? Want hij gedraagt zich momenteel nog als normaal, heb hem in mijn kamer en probeer hem zoveel mogelijk aandacht te geven. Het enige wat is veranderd is dat hij minder ontlasting heeft, normaal heeft hij erg veel en nu maar een aantal. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is snel gegaan... Sterkte.

 

Als je je ram weer naar buiten wilt doen kan je dat beter vandaag of morgen doen. Temperatuurwisselingen zijn niet goed voor konijnen, en hij heeft het nu erg warm binnen met zijn wintervacht. Net zoiets als dat jij met skikleding aan binnen zou moeten zitten. Het was wel heel goed dat je je voedster naar binnen had gehaald, want zieke konijnen moeten altijd naar binnen omdat ze zich niet op temperatuur kunnen houden. Maar voor gezonde buitenkonijnen is het nu veel te warm binnen.

 

Als je ram blijft eten en zich normaal gedraagt hoef je niet direct naar een konijnenopvang te rennen voor een nieuw vriendinnetje voor hem. Het is logisch dat je daar zelf nog niet aan toe bent. Neem de tijd om je verdriet een plekje te geven. Over bijvoorbeeld een maand zou het wel fijn zijn als je met hem bij een konijnenopvang langs gaat. Het nieuwe konijn zal je voedster niet vervangen, maar het zal voor je ram heel fijn zijn om weer een vriendinnetje te hebben. Een leven alleen is voor een konijn maar een sippe bedoening. En het zal voor jou dan ook weer fijn zijn om hem weer gelukkig te zien. Op den duur zal je het nieuwe konijn dan ook in je hart sluiten. 

 

Neem nu dus je tijd om het een plekje te geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

sterkte 😢
Je kunt je andere konijn het beste nu weer buiten laten. Gelukkig is het nu niet zo heel koud en kan je konijn wel eventjes alleen blijven. Als jij er aan toe bent kun je een maatje zoeken bij de opvang, of eerder als je konijn aangeeft zich eenzaam te voelen. Bijvoorbeeld als hij veel stil in een hoekje zit of op andere plaatsen dan je gewend bent.

 

ps mocht je ooit weer in het weekend een ziek konijn hebben: Bel dan naar je dierenarts, dan hoor je vaak op het antwoordapparaat welke dierenarts weekend dienst heeft...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .