Ga naar inhoud

Zeer pootje


Annette1987

Aanbevolen berichten

Sinds vrijdag heeft mijn konijn Mormel een zeer achterpootje. Hij sprong heel onhandig in zijn hok en belandde met zijn pootje in zijn voerbak. Eerst schonk ik er geen aandacht aan, want hij ging gelijk eten (net als altijd). Later liep hij in de tuin en zag ik dat hij zijn achterpootje niet/nauwelijks gebruikt en opgetrokken hield.

Omdat dit gisteren nog zo was en hij nauwelijks meer uit zijn hok komt, ben ik met hem naar de dierendokter geweest. Deze heeft hem onderzocht. Bij het aanraken bij de knie gaf hij inderdaad pijn aan. Omdat de dokter geen afwijking(en) voelde, hebben we ervoor gekozen voor een röntgenfoto. Hieruit bleek dat zijn pootje niet is gebroken. Hij heeft echter wel pijn en kreeg een injectie pijnstilling. Ook heb ik pijnstillende medicijnen voor een paar dagen meegekregen, dit mag hij iedere 24 uur. 

Bij thuiskomst heb ik Mormel in de tuin losgelaten. Ik heb goed gekeken en zag dat hij allebei zijn achterpootjes gebruikte. Helaas is hij vandaag zijn hok niet uit geweest. Ook niet nadat ik hem vanmiddag de pijnstilling heb gegeven. Als hij zich in zijn hok verplaatst, heb ik de indruk dat hij toch last heeft van zijn pootje.

 

Stel het is gekneusd of beurs, hoe lang kan (mag) een konijn daar last van hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Hallo Hoi en @Konijnen123 voor jullie reacties.

Hij eet en drinkt gewoon. Wacht op z'n voer en valt aan als altijd. Oren in de lucht, ook als altijd. Het lijkt echt puur last van zijn pootje te hebben. Morgen zal ik hem uit z'n hok halen en nog eens goed bekijken. En kijken hoe het gaat als ik hem in de tuin zet. 

Het ziet er zo zielig uit... 😖

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Annette1987:

Bedankt @Hallo Hoi en @Konijnen123 voor jullie reacties.

Hij eet en drinkt gewoon. Wacht op z'n voer en valt aan als altijd. Oren in de lucht, ook als altijd. Het lijkt echt puur last van zijn pootje te hebben. Morgen zal ik hem uit z'n hok halen en nog eens goed bekijken. En kijken hoe het gaat als ik hem in de tuin zet. 

Het ziet er zo zielig uit... 😖

Asjeblieft. Hou zijn keutels goed in de gaten en zijn eten. Ik denk dat het naar een week of 2 wel weer gaat met zijn pootje. Anders zou ik nog eventjes naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Konijnen123, bedankt voor de tip!

Ik hou hem zeker goed in de gaten. Vanmorgen nog overleg gehad met de dierendokter. Morgen ga ik weer bij hem langs, als de situatie hetzelfde blijft. Eten en drinken gaat hartstikke goed goed. Keutelen ook, alleen eet hij zijn blindedarmkeutels niet op. Die heb ik vanmiddag van zijn kont gewassen. Dit kan van de medicijnen komen, maar ik ben er niet helemaal gerust op. 

 

* Nu even zoeken of ik hem nog extra kan verwennen met iets lekkers. Op bunnybunch is altijd veel leuke en nuttige informatie te vinden! *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij trekt zijn poot op toch?

 

Ik ben eerlijk gezegd een beetje verbaasd over deze diagnose. Je hebt hem met zijn achterpoot in zijn voerbak zien landen waarna hij zijn poot omhoog trok. En bij het lichamelijk onderzoek reageerde hij pijnlijk bij het aanraken van zijn knie. En hij sleept niet met zijn poten toch? 

 

Wat voor pijnstillers had je voor hem gekregen? En waren dat injecties of moest je dat met een spuitje in zijn bek geven? Pijnstillers die je via de bek geeft werken bij konijnen maar 12 uur, dus ik was al verbaasd toen ik las dat je elke 24 uur pijnstillers moest geven. En welke antibiotica krijgt hij nu? En verder niks?

 

Ik heb het konijn niet gezien en ben geen dierenarts, maar ik heb het het lezen van dit alles grote twijfels. Dierenartsen weten vaak heel veel van honden en katten, maar er zijn best veel dierenartsen die niet zoveel van konijnen weten. Daar schijnt in de opleiding weinig aandacht aan te worden besteed. Voor andere dieren kan het verder een prima dierenarts zijn. Ik zou een bezoekje brengen aan een andere dierenarts. Hier vind je bijvoorbeeld een lijst met dierenartsen waar BunnyBunchers goede ervaringen mee hebben voor hun konijnen (wel subjectief, maar het is een indicatie) https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Lienappelsien, bedankt voor je bezorgdheid en meedenken.

Mormels dierendokter heeft genoeg verstand van konijnen, ik heb ernaar gevraagd naar aanleiding van verhalen over wel/niet “konijnkundige” artsen hier op BunnyBunch.

 

Bij Encephalitis kan een stressvolle situatie (zoiets stoms als met die voerbak bijvoorbeeld) aanleiding zijn tot het uiten van klachten. In zijn eigen habitat vertoont hij minder klachten, dan in de praktijk bij de dokter. Daar waren ook duidelijk andere neurologische symptomen te zien, zoals het wegdraaien met zijn kop. We weten alleen niet hoe lang hij al Encephalitis heeft. 

 

Hoe dat zit met die medicijnen dat weet ik niet. Ik heb gewoon de instructies van de arts gevolgd. Qua pijnstilling kreeg hij Metacam (oraal). Welke antibiotica hij heeft gekregen heb ik niet opgeslagen. Het was in elk geval ook ontstekingsremmend. Verder krijgt hij inderdaad niks. (Uiteraard wel eten en drinken enzo..)

 

O ja, wat wellicht ook het vermelden waard is: Mormel is ruim 11 jaar 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .