Ga naar inhoud

Wat te doen bij....


Mluining

Aanbevolen berichten

Dag beste mensen,

 

Wij hebben een paartje. Ze lopen nu beide richting de 9 jaar en het vrouwtje geeft echt tekenen van ouderdom.

 

Nu krijgen ze natuurlijk de extra aandacht/eten die ze vereisen maar mijn vraag is eigenlijk wat te doen wanneer één van de twee komt te overlijden.

Ze maken nu gebruik van de stal in onze garage waarbij ze een ruime ren hebben. Maar deze staat niet aan huis en zal het konijn wat achterblijft weinig gezelschap hebben overdag wanneer we aan het werk zijn of 's avonds/'s nachts wanneer we thuis zijn.

 

Is het verstandig, mocht dit onvermijdelijke moment komen, om hem/haar binnen te halen? Ik heb nog een slaapkamer over in dat geval en er zijn drie katten in huis voor de nodige afleiding.

 

Hoop dat de vraag wat duidelijk is, lastig om dit te verwoorden.

 

Alvast bedankt voor jullie ideeën hier over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er eentje overlijdt,dan kan je een 'leenkonijn' uit het konijnenasiel halen. Je kunt ook een nieuw konijn voor haar halen. Of je moet je overgebleven konijn heel veel aandacht geven. Ik weet niet of het slim is om 1 konijn bij 3 katten te zetten. Vooral als je er niet bij bent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Nikki15:

Als er eentje overlijdt,dan kan je een 'leenkonijn' uit het konijnenasiel halen. Je kunt ook een nieuw konijn voor haar halen. Of je moet je overgebleven konijn heel veel aandacht geven. Ik weet niet of het slim is om 1 konijn bij 3 katten te zetten. Vooral als je er niet bij bent. 

 

Ze kennen elkaar al een jaar of 7. In ons vorig huis konden ze allemaal los in de achtertuin, maar nu we zijn verhuisd zijn de konijnen achter in een ren in de achtertuin maar de katten komen niet buiten (tenminste, niet buiten hun eigen ren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je er alvast over nadenkt. Als het overgebleven konijn ook wat ouderdomskwaaltjes vertoont zou ik het denk ik binnen halen. 

In principe zijn katten geen vervanging voor een konijnenmaatje. Je zou misschien op de seniorenwebsite Bunnybin kunnen kijken voor een nieuw maatje dat ook al wat ouder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel veel tips kan halen uit dit artikel:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen/

 

Wat betreft koppelen staat daar het volgende advies in:

Citaat

 

Een vraag die wij vaak krijgen met betrekking tot oudere konijnen, is of ze nog gekoppeld kunnen worden. Gelukkig is er geen maximale leeftijd waarop een konijn nog aan een maatje gekoppeld kan worden. Helaas komen oudere konijnen vaak alleen te zitten, als bijvoorbeeld hun maatje overlijd. Als het een wat ouder konijn betreft vinden veel konijnenbaasjes het een lastige beslissing - een konijn erbij of niet - , zeker als ze eigenlijk niet meer aan nieuwe konijnen willen beginnen.

 

Toch is ons advies om wel te koppelen, mits de gezondheid van het oudere konijn het toe laat. Maar een oud konijn met gemiddelde of goede gezondheid kan prima nog aan een nieuw soortgenootje gekoppeld worden. Sterker nog: onze ervaring is dat ze er veel steun aan hebben, zeker als ze minder goed kunnen zien. Wat wel van belang is, is dat je er niet zomaar een willekeurig konijn bij zet. Zeker bij oudere konijnen is het belangrijk een passend maatje te zoeken, het hoeft niet per-see een konijn te zijn dat net zo oud of ouder is, als het maar een konijn is met ongeveer gelijk temperament / gelijke activiteit. Een konijnenopvang kan daar goed bij helpen en meedenken naar de mogelijk geschikte partners. Wist je dat er zelfs een facebookpagina is, speciaal voor de herplaatsing van oudere konijnen?

 

 

Naar binnen halen zou ik zeker doen als dat nodig is voor de gezondheid. Maar het is ook voor oudere konijnen - zeker voor oudere konijnen ook heel belangrijk dat ze steun hebben aan een konijnenmaatje. En zoals hierboven aangegeven, als je adopteert uit een opvang, dan heb je altijd de verplichting om het asielkonijn of opnieuw te koppelen (vaak binnen 3 maanden na overlijden van het maatje) of het konijn terug te brengen naar de opvang zodat zij het kunnen plaatsen bij een maatje. Een konijnenmaatje hebben is zo ontzettend belangrijk voor konijnen, dat dat bij de echt goede konijnenopvangen echt zo benoemd is in het adoptiecontract. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Evee:

Ik denk dat je wel veel tips kan halen uit dit artikel:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/oud-senior-konijn-verzorgen/

 

Wat betreft koppelen staat daar het volgende advies in:

 

Naar binnen halen zou ik zeker doen als dat nodig is voor de gezondheid. Maar het is ook voor oudere konijnen - zeker voor oudere konijnen ook heel belangrijk dat ze steun hebben aan een konijnenmaatje. En zoals hierboven aangegeven, als je adopteert uit een opvang, dan heb je altijd de verplichting om het asielkonijn of opnieuw te koppelen (vaak binnen 3 maanden na overlijden van het maatje) of het konijn terug te brengen naar de opvang zodat zij het kunnen plaatsen bij een maatje. Een konijnenmaatje hebben is zo ontzettend belangrijk voor konijnen, dat dat bij de echt goede konijnenopvangen echt zo benoemd is in het adoptiecontract. 

 

Allen bedankt voor de input. Een maatje zal geregeld worden als het moment daar is (houd mezelf voorlopig nog even voor de gek door te denken dat het een klein griep dipje is). Heb een goed geïsoleerd hok binnen in de stal en ze hebben veel ruimte in de ren in het veld. Wil hem daar graag laten zolang dat kan met een maatje.

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .