Ga naar inhoud

EC?


Freya Dhooghe

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

 

Ik zag dat ons mannetjes konijn zijn pootje ietsje pietsje meer naar buiten zette. 

 

(Ter info: hij wordt ook behandeld tegen oormijt met een zalfje in het oor.)

 

Dus ik bel naar de DA om te vragen of ik eventueel Metacam mag geven indien het erger zou worden of indien het niet weg gaat.

 

Dit was allemaal geen probleem, maar toen zeiden ze dat ik het allemaal wel een beetje in het oog moest houden voor EC.

 

Ze zeiden ook dat ik voor incontinentie en meer plassen, scheve kop, wankel lopen, tollen, ... moest uitkijken.

 

Dus de freak die ik ben ben ik er meteen meer over gaan opzoeken.

 

Wat ik heb vastgesteld bij hem:

 

- Krabben aan het oor (maar DA was 100% zeker dat dit oormijt was)

- Links achterpootje dat dus een beetje meer naar links staat. Maar hij steunt er wel op, kan mooi op zijn poepje zitten als een stokstaartje en hij krabt er mee aan zijn oor.

- Meer plas (dan in de winter, ik dacht dat dit aan de zomer lag (ps ze zijn ook met twee) en toevallig gisteren avond een plasje gevonden op de handdoek in hun hok. (Ze zijn zeer proper en ongelukjes gebeuren eigenlijk nooit) Maar sinds kort graaft ons vrouwtjeskonijn in de toiletbak (en de korrels vliegen tot op de handdoek) dus misschien is dit een tegenreactie? of hebben ze met hun poten in hun eigen plas gestaan doordat er nog amper korrels in de toiletbak lagen. Ook is hij geen grote voorstander van zichzelf proper te maken maar het is absoluut geen urinebrand.

 

Hij eet nog goed, is misschien ietsje tammer dan normaal (maar dacht dat dit ook door het warmere weer was), hij lurkt absoluut niet van de fles (ze drinken zelfs amper (DA zegt dat dit kan doordat ze veel groenvoer krijgen)). Geen scheve kop, geen evenwichtsverlies, niet tollen, ...

 

DA zei dat ik dus metacam moest geven en even moest kijken hoe het met het pootje verder gaat (ik zeg het, het is niet dat hij er mee sleept, het voetje staat gewoon iets meer naar buiten). Ik mag volgende week terugbellen en een update geven en indien nodig wilt hij bloed afnemen. Maar ik lees net dat dit helemaal niet makkelijk is en behoorlijk veel stress geeft voor een konijn. Dan is er ook nog het feit dat je blijkbaar niet echt kunt zien of ze EC hebben door bloedonderzoek. + onze DA ligt bijna aan de andere kant van het land en het is een behoorlijke rit. EC zou ook erger kunnen worden of zelfs kunnen ontstaan door stress las ik? We zijn op het half jaar dat we hen hebben echt al heel veel naar DA moeten gaan voor consultaties over hun snot. Dus het is elke keer stress geweest voor hen.

 

 

Iemand dat me wat raad kan geven?

 

Ik hoop gewoon dat ik een dikke stresskip ben en dat het maar gewoon een stom iets is.

 

Maar ik zou graag weten wat jullie denken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC duikt vaak op op momenten van verminderde weerstand. Oormijt kan voor zo een weerstanddip zorgen. Het één sluit het ander dus niet uit.

 

Als je twijfelt zou ik starten met panacur / fenbendrops. Het kan weinig kwaad (is een ontwormingsmiddel, wat ook die parasiet aanpakt), en voor je eigen gevoel beter. Als het wel EC is, kun je er beter eerder mee starten dan afwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net DA gebeld, hij zei me dat ik het beter niet zomaar mocht geven. Ze behandelen zelf ook met panacur.

 

Ik moet maandag bellen voor een update en indien nodig bloed trekken (dan kijken ze naar MG EN ME(?? ben niet meer zeker van de benaming). Zo kunnen ze kijken of het virus actief is en op welk vlak het actief is.

 

I don't know ... ik weet in ieder geval dat ik een weekend zonder slaap ga hebben 😞 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het bericht niet helemaal. Krijgt hij nu al panacur dan? Zo niet, wat was de reden dat ze niet willen dat je daarmee start? Het heeft nauwelijks bijwerkingen, helemaal niet als je het tijdelijk inzet zoals nu het geval zou zijn. En hoe vroeger je start met behandeling tegen EC, hoe groter de kans dat je de erge problemen voor bent en het konijntje er goed doorheen komt.

 

Bloedonderzoek geeft voor EC weinig duidelijkheid, en inderdaad meer stress en gedoe om het af te nemen, dan dat het met antwoorden komt.  De dingen die je noemt zeggen mij niet heel veel. Mg zou magnesium kunnen zijn. Of het was Igm? (antilichamen) Maar wat ME zou zijn, dat weet ik niet.

 

Hier staat veel betrouwbare informatie over EC:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Hier specifiek over bloedonderzoek (en urineonderzoek):

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi bloedonderzoek.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja antilichamen inderdaad! Het andere weet ik zelf ook niet meer, heb zeer veel uitleg aan de telefoon gekregen en slaag op dit moment alles door elkaar.

 

Nee ze krijgen op dit moment nog niets, hij zei ook dat het best was het niet te geven als er geen duidelijkheid was. Omdat het een medicijn blijft en dat het het beenmerg op latere momenten kan aanpassen (vooral als het nu toch geen EC zou zijn en stel nu dat het later toch nog opduikt dat de dosis toch effect kan geven op latere tijd (niet per se direct)) Daarom dat hij het bloedonderzoek wil doen.

 

Ik heb ook overal gelezen dat je met bloedonderzoek niets kan uitsluiten maar de dierenarts is zeker dat ze het op deze manier wel ongeveer kunnen zien.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effect op het beenmerg is pas als je het echt zeer lange tijd geeft, als je bijvoorbeeld een konijn hebt dat levenslang aan de panacur moet om de EC onder controle te houden en het dus jaren krijgt. Niet als je het inzet als behandeling tegen EC (1-3 maanden over het algemeen). Maar goed, ik ben geen dierenarts. Ben wel benieuwd wat het vervolg gaat zijn. Laat je het weten? Voor nu beterschap voor je nijntje in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hard bedankt!

 

Ik wil je wel heel graag geloven om eerlijk te zijn, gewoon al omdat het preventief nu even kan dienen. Maar ik zal wel naar de DA gaan (weeral) dan ben ik teminste zeker.

 

@Marjoleink we hebben er eentje die maar een kwartiertje rijden is maar heb daar ooit eens een keer bij geweest voor diarree bij het konijn en die zeiden me dat ik ze gewoon groenvoer moest blijven geven, terwijl dat ik er achteraf ben achter gekomen dat dat dus helemaal niet goed is. Sindsdien heb ik nog een keertje gebeld voor meer info en dat was erbarmelijk. Ben bij deze dierenarts geweest toen ik nog dichter daar woonde met men hamster en ben er zeer tevreden over. Ook staan ze mee op de lijst met KKDA.

 

Dus hoe ver het ook is, ik ben er wel zeer tevreden over ...

 

edit: ik heb het gevoel dat er in Nederland ook meer KKDA zijn dan in België?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in Nederland inderdaad meer konijnkundige dierenartsen dan in België, België loopt qua konijnkundigheid een stuk achter heb ik het idee. Hier zijn konijnen steeds meer een huisdier dat vergelijkbaar met een hond of kat gewoon heel netjes als onderdeel van het gezin gezien wordt, en daardoor ook de bijbehorende voorzieningen, zorg en aandacht krijgt. En dus ook meer dierenartsbezoekjes, en als dierenartsen meer konijnen in de praktijk krijgen, gaan ze ook sneller bijscholing volgen over konijnen, en dus een bepaalde konijnkundigheid ontwikkelen. In België loopt dat helaas nog achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee, klopt inderdaad!

 

Nu deze dierenarts is wel zeer goed en heeft ook veel geduld met mij en al mijn vragen.

 

Ik ben ook echt al heel veel langsgegaan omdat ik toch altijd denk dat er weer iets is (en meestal is dat wel zo (van snot tot een afgebroken nagel tot oormijt (altijd feest precies 😶 )).

 

Donderdag ga ik naar de dierenarts en gaan ze ze helemaal onderzoeken. Tot in de kleinste details dat ik hopelijk pas in november terug moet (inentingen).

 

Ze gaan eveneens bloed trekken. Niet enkel voor EC maar ook even om hun niertjes enzo na te kijken, stel dat het geen EC is plassen ze alle twee wel behoorlijk wat.

Het bloedonderzoek is eveneens ook handig voor later als ze het moeten vergelijken.

 

Ik heb ook al veel opgezocht over bloed afname bij konijnen omdat het bij sommige dierenartsen langs het oor moet. Maar hij kan het zonder problemen via het pootje.

Ik neem ook vrijdag een dag verlof om bij hen te blijven om hen toch in de gaten te houden na dat hele gebeuren :-)

 

Ik hou iedereen up to date!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .