Jasmijn de Jong Geplaatst: 15 juli 2019 Geplaatst: 15 juli 2019 Hoi allemaal! Mijn naam is Jasmijn en ik heb twee konijnen. Ruben is een voskonijn en Emma is een franse hangoor. Sinds zaterdag zijn ze eindelijk samen nu Ruben gecastreerd is. Ik heb ze hiervoor regelmatig van hok gewisseld en ze konden elkaar ook constant zien. Zaterdag zaten ze voor het eerst bij elkaar voor een langere tijd. Ze zijn natuurlijk bezig geweest met de rangorde bepalen. Nu hebben ze hier allebei wat wondjes aan over gehouden. Dus heb ik het hok nog eens goed schoongemaakt met azijn. Nu gaat het eigenlijk super tussen ze. Ze wassen elkaar, liggen naast elkaar enz. Mijn vraag was alleen: wanneer naar de dierenarts met die wondjes. Ik check het allemaal twee keer per dag maar door die haren kun je het niet super goed zien. Emma heeft een iets groter wondje op haar kont, maar hier zit al een korstje op. Is het dan nog nodig om hiermee naar de dierenarts te gaan of niet? groetjes Jasmijn
Evee Geplaatst: 16 juli 2019 Geplaatst: 16 juli 2019 Mijn ervaring is dat echte wonden alleen ontstaan als een koppeling mislukt, als het echt vechten is. Bij geslaagde koppelingen valt het altijd wel mee is mijn ervaring. Er worden wel plukjes haar uitgetrokken en daardoor ontstaat vaak wel een kale plek, soms net een klein randje bloed. Maar geen bijtwonden dat de tanden daadwerkelijk door de huid zijn gegaan. Wat jij omschrijft klinkt wel heftiger! Wat voor gedrag hebben ze precies bij de rangordebepaling laten zien, waardoor de wondjes zijn ontstaan? Als het kleine plekjes zijn (niet groter dan 1 cm) en er komt een korstje op, het konijn blijft er vanaf, en het ziet er verder rustig uit, dan geneest het als het goed is wel gewoon. Let wel goed op dat het niet gaat ontsteken, dat er geen bultjes ontstaan, geen rode geïrriteerde plek is, geen pus uit de wond komt. Als je twijfelt aan de wondjes en/of als ze echt groot zijn, dan zou ik het zeker door een dierenarts laten nakijken. Er kunnen zeker hechtingen en een middeltje tegen ontstekingen nodig zijn, zeker na bijtwonden! In dit artikel staat heel veel koppelinformatie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/ Misschien een tip voor een eventuele volgende keer, het split cage / wisselen en koppelen in sessies van hok raden wij eigenlijk niet aan, ivm de grote kans op opbouw van frustratie, en dan dus heftiger gedrag op het moment dat ze wel samen gezet worden. Ook geeft het veel meer stress. Koppelen in 1 sessie, zo neutraal mogelijk, op neutraal terrein is meer aan te raden.
Jasmijn de Jong Geplaatst: 16 juli 2019 Auteur Geplaatst: 16 juli 2019 Dankje! Ik check de wondjes twee keer per dag en ze genezen goed. Maar als er iets veranderd ben ik wel van plan naar de DA te gaan. De wondjes zijn ontstaan door het bijten in elkaars kont(wat ze nu niet meer doen).
Jasmijn de Jong Geplaatst: 19 juli 2019 Auteur Geplaatst: 19 juli 2019 Toch even naar de dierenarts omdat ik het niet vertrouwde. Ze heeft de wondjes schoongemaakt maar het was niks om zorgen over te maken. Wel goed in de gaten blijven houden.
Aanbevolen berichten