Charlie31 Geplaatst: 12 juli 2019 Geplaatst: 12 juli 2019 Hallo allemaal, Ik heb dit forum al een tijdje gevolgd: veel gelezen en veel geleerd maar nu heb ik eens een vraag waar ik graag eens jullie mening over hoor. Ik heb sinds vandaag twee konijntjes van anderhalf jaar oud uit de opvang. Nu merkte ik vanmiddag dat er wat poep bovenop 1 pootje zat. Verder hebben ze mooie keutel en het was er ook maar eentje, de rest is schoon. Omdat ik had begrepen dat dit toch best schoongemaakt wordt, ben ik erbij gaan zitten. Ze komen naar me toe en komen zelfs op schoot zitten ( omdat ik wat brokjes bij had). Maar zodra ik even naar het pootje wil kijken of met een vochtig washandje afpoetsen, maakt hij zich uit de voeten... En oppakken lukt ook niet terwijl ik dit toch doe zoals het me voorgedaan is. Maar hij spurt er vandoor. In de opvang konden ze hem gewoon oppakken en op de tafel zetten om te verzorgen... Wat denken jullie; moet dit er absoluut van af? Ik wil de goede start die we verder maakten ( uit hand eten, aaien ed) niet verprutsen door een hoop stress naast de stress van een nieuwe omgeving en het vervoer. Al maakte de andere al een paar binkies dus viel het bij haar met de stress wel mee.
Rifca Geplaatst: 12 juli 2019 Geplaatst: 12 juli 2019 Welkom 🙂 Afhankelijk van hoe vies het is zou ik het wel schoonmaken, omdat het anders wellicht gaat irriteren. Als het alleen in de vacht zit en niet op de huid vast kan je het er proberen uit te knippen. Dat gaat sneller, maar dan moet je je konijn wel opgetild krijgen en stil kunnen houden. Konijnen zijn geen dieren die het fijn vinden opgepakt te worden, maar zal je dit wel moeten kunnen. Op gegeven moment moet je toch naar de dierenarts voor bv inentingen en je wilt ze ook af en toe kunnen controleren. Wat ik meestal doe is het konijn eerst met een paar delen van een panelenren insluiten in een hoek. Als de ruimte klein is hoef je niet achter je konijn aan te jagen en gaat oppakken een stuk makkelijker. En ik moet bekennen dat ik vaak begin met “vast-is-vast” en ze daarna netjes overpak en optil. Vast is vast is meestal zoiets als ik probeer van bovenaf mn hand voorzichtig om het ruggetje te leggen en dan blijven de heupjes hangen achter mijn vingers. Geen idee of deze omschrijving een beetje duidelijk is? Hopelijk ten overvloede;): zorg er wel voor dat je niet echt druk uitoefent op de rug, in de buik knijpt of anderszins het konijn bezeerd.
Evee Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Je kan het stiekem proberen terwijl ze zitten te eten. Als het alleen een keuteltje lostrekken is, lukt dat op zo een moment, als ze afgeleid zijn door de brokjes of groenvoer, vaak wel. Ik probeer ze toch altijd wel aan te wennen dat ik ze op dat moment aanraak, vind het handig om dan ook even de conditie van het konijn en de kontjes, soms ook nageltjes en vacht even te controleren, terwijl ik ze niet op til, maar ze gewoon op de grond staan om te eten. Drie van de vier staan dat ook toe hier. En anders toch even oppakken, dan doe je qua tam maken inderdaad wel een stap terug, maar soms is het niet anders.
Charlie31 Geplaatst: 13 juli 2019 Auteur Geplaatst: 13 juli 2019 Bedankt voor de adviezen. Ik ga het dan toch nog maar eens proberen. Ik heb al geprobeerd tijdens het eten maar dat lukte niet, hij gaat dan toch snel weg, en de poep zit toch ook wel echt stevig vast heb ik de indruk. Gisteren probeerde ik hem te pakken in de ren maar vandaag zal ik hem eerst in de kooi lokken met wat biks. Daar kan ik hem dan makkelijker pakken. Of hij kan blijven staan in de kooi en zo kan ik dan hoop ik het met een bakje water en een washandje eruit te kunnen poetsen. De haren zijn erg kort op de bovenkant van zijn pootje dus knippen durf ik daar toch niet.
Evee Geplaatst: 13 juli 2019 Geplaatst: 13 juli 2019 Ik gebruik om konijnen te vangen vaak zo een goedkope panelenren. Daar pak ik dan 3 panelen van (aan elkaar). Heb ik bij Joris ook gedaan, die moest medicijnen maar hield echt niet van optillen. Dan sloot ik hem in in die drie paneeltjes, en had ik hem zonder te veel stress en problemen zo te pakken.
Charlie31 Geplaatst: 13 juli 2019 Auteur Geplaatst: 13 juli 2019 Het is gelukt 😀 Wel een beetje omslachtig maar zonder al te veel stress voor hem of mij. Ik heb hem eerst in de reisbox gelokt. Dit gaat vrij vlot. En dan heb ik hem met reisbox en al in de binnenkooi gezet. Ze zitten buiten in de ren met hok maar ik had voor de zekerheid ook een binnenkooi gekocht en daar was ik nu wel blij om: handdoek op de bodem en een voerbakje met wat biks. Zo kon ik dan zijn pootje met een plantenspuit wat natmaken en met een doekje een beetje kuisen maar dan bleek dat het toch echt te vast zat. Dus heb ik hem toch uit de kooi gepakt en anders dan bij de ren ging dit nu wel goed. Dan kon ik zien dat de klonter toch ver genoeg van de huid zat om het er af te knippen. Dat heb ik dan ook gedaan en dan maar meteen nog wat geborsteld en een klit er uit geknipt. Zo kon hij weer terug zijn reisbox in en terug naar de ren, schoon en wel. En ik opgelucht dat het toch gelukt is. Bedankt voor de adviezen.
Aanbevolen berichten