Knientjes Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Onze Stampertje heeft last van plakpoep. Ze is 2 weken geleden helemaal schoon gemaakt door de dierenarts en ze heeft toen antibiotica en pijnstilling meegekregen . Nu is het zo dat ze nog steeds last heeft van plakpoep en ik moet haar iedere dag schoonmaken . De dierenarts kon geen garantie geven dat het over zou gaan. Heeft iemand tips? Schoonmaken en badjes doen we al maar het blijft klonterend vastplakken. Dank jullie wel voor het meedenken. Ik word zo langzamerhand radeloos.
Evee Geplaatst: 9 juli 2019 Geplaatst: 9 juli 2019 Wat geef je haar allemaal precies te eten op een dag?Hoeveel hooi eet ze? Vaak ligt de oorzaak van diarree in de voeding. Van antibiotica kunnen konijnen overigens ook diarree krijgen, maar ik begrijp uit het verhaal dat ze na de diarree pas de antibiotica voorgeschreven heeft gekregen? Is wormbesmetting al uitgesloten?
Knientjes Geplaatst: 9 juli 2019 Auteur Geplaatst: 9 juli 2019 Dank je wel voor je reactie. DA dacht dat ze iets te dik was. ( 2 kilo) Ze krijgt nu maar een beetje korrels en veel hooi en groenten. Ze heeft een grote wam en extra plooi biven haar kont. Op wormbesmetting is ze volgens mij niet getest.
Rifca Geplaatst: 10 juli 2019 Geplaatst: 10 juli 2019 Wat noem jij een beetje korrel? De aanwijzingen op de verpakking zijn vaak namelijk aan de ruime kant. Beter is om 20gram per kilo lichaamsgewicht aan te houden.
Evee Geplaatst: 10 juli 2019 Geplaatst: 10 juli 2019 Welke groente en hoeveel geef je? Als de diarree mogelijk door voeding komt, is het verstandig om helemaal terug naar de basis te gaan, en van daaruit rustig opnieuw op te bouwen. Is het echt diarree of zijn het plakkerige blinde darmkeutels die het konijn door overgewicht niet kan opeten? Ik zou proberen uit te vinden of het door voeding komt, en terug naar de basis gaan: Je start dan dus met alleen hooi. Eén of enkele dagen geef je alleen maar hooi te eten. Wel gevarieerd hooi, dus een mix van grassoorten. Dat doe je één of enkele dagen, tot je merkt dat het konijn goed hooi eet en de ontlasting verbeterd. Meestal is dat wel in 1 tot 3 dagen, als voeding de oorzaak was. Is de ontlasting beter? Dan bouw je rustig aan in een hele kleine hoeveelheid de brokken er bij op. Kies echt voor een goede kwaliteit vezelrijke brok. Niet de goedkope supermarktbrokken, geen gemengd voer. Kies echt een kwalitatief konijnenvoer. Lijkt misschien duur (ik weet niet wat je nu geeft) maar je moet het zien als de vitaminepilletjes voor je konijn. Ze hoeven er niet veel van te eten, maar het is een garantie dat er geen tekorten zijn in de voeding. Kies bijvoorbeeld voor een supreme selective, beaphar care + of supreme fibafirst. Als je er mee begint geef je de eerste dag echt maar een hele kleine hoeveelheid aan het konijn. Dat bouw je op. 20g brok per kg van het IDEALE gewicht (dus niet van het overgewicht dat het konijntje nu heeft) zou een richtlijn kunnen zijn waar je naar toe bouwt. Als het konijn dus bijvoorbeeld 1.5 kg zou moeten wegen als ideaal gewicht, dan zou je dus 30 gram brokjes per dag mogen voeren. Daarbij natuurlijk nog steeds onbeperkt gemengd hooi. Kijk goed naar de keutels, zie je ze veranderen in slechte zin, dan doe je een stapje terug. Zo zoek je naar een goede balans. Bij sommige konijnen die een slechte darmflora hebben, kan dat best nauw mikken. Als je groenvoer bij gaat voeren, wat ik pas na 2 weken goede ontlasting zou doen, dan minder je eventueel de brok weer iets, tot je een goede blans vind tussen het voedsel. Groenvoer moet je opbouwen. Er zijn konijnen die daar niet goed tegen kunnen en snel diarree van krijgen, vandaar dat je dat pas als laatste weer opbouwt. Mijd ook zeker de suikerrijke groentensoorten zoals wortel en paprika. Geef geen fruit. Begin met bladgroenten: witlof, wortelloof of andijvie bijvoorbeeld. Ook vers geplukt gras zou je als startersgroente kunnen geven. Bouw het vanaf een kleine hoeveelheid op, soort voor soort.
Aanbevolen berichten