Ga naar inhoud

Baby konijn gekocht toch te jong denk ik???


Yeia

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb vandaag een baby konijntje gekocht voor onze kooi. Onze andere 2konijntjes accepteren hem alleen de nieuwe “baby” is erg schuw en rent weg of springt in het rond.

 

ik denk dat hij te jong is? De man waarvan ik het kocht zei dat hij al zelfstandig at dus weg mocht. Ik (die voor het eerst een baby koop) dacht oke geloof hem bij het woord. Maar toch heb ik nu me twijfels. Hij ligt continu in een hoekje in de nachthok. Is dit normaal? En hoe weet ik hoe oud me konijn is? Want als die te jong is neem ik hem liever mee naar binnen. Tot die wat ouder is en meer vacht heeft.

heb voldoende hooi water en eten rond in de kooi liggen. Dus dat is geen probleem.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijntje is in elk geval te jong om te koppelen. En hij is net verhuisd, dat is ook spannend,  en dan meteen nieuwe huisgenootjes is een beetje veel.

Waar heb je het gekocht? Zelfstandig eten is niet het criterium. Ze mogen met 6 weken bij de moeder weg, beter pas met 8 weken, maar tot ongeveer 3 maanden zijn ze te jong om gekoppeld te worden. 

Wat bedoel je met " tot hij wat meer vacht heeft"? Is hij dan zo jong? Heb je misschien een foto?

 

Ik zou hem nog een tijdje alleen houden. Binnen of buiten maakt in de zomer niet heel veel uit. Is hij al gevaccineerd? Dat zou ik anders wel laten doen, en dan kan de dierenarts meteen het geslacht controleren. Is het een ram dan kan hij met een week of 13 gecastreerd worden, en dan is hij 2 weken daarna niet meer vruchtbaar.

Wat is het geslacht van je andere konijnen? En hoeveel ruimte hebben ze tot hun beschikking? Daarmee bedoel ik 24 uur per dag, zonder verdiepingen mee te tellen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor je snelle reactie!

 

Heb haar gekocht bij een fokker. De konijnen hebben redelijk groot hok. Zijn 2konijnen kooien aan elkaar vast gemaakt. Dus ik denk rond de 3/4meter excl bovenplaats.

 

Met de vacht bedoelde ik dat het nog zo jong is en fluffy dat ik bang ben dat zij snel kou vat.

 

Het is een meisje en ze zit met een ander meisje van 2maanden en een gecasteerde man van 7maandjes.

 

Ging net kijken en ze zat in de regen achter  in een hoekje. Heb de binnenkooi al klaar gemaakt en ga zo nog eens kijken.

Heb verder de DA al gemaild voor een afspraak om haar te laten vaccineren.

 

in de bijlage vind u een foto van het  konijn.

4209C35F-BDFE-4DEC-A6D1-B405F5A3E16C.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder laten de andere konijnen haar wel met rust en likken haar enzovoort. Enkel schrikt ze van veel en rent dan rond.

4209C35F-BDFE-4DEC-A6D1-B405F5A3E16C.jpeg

aangepast door Giovanni Verheijen
Perongeluk gekopieerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een tip mag geven: laat de dierenarts ook het geslacht controleren. Als ze jong zijn is het niet altijd goed te zien, en je wilt niet weten hoeveel rammen er voor een voedster zijn aangezien, met vaak ongewenste nestjes tot gevolg.

De ruimte is mooi voor een koppel, maar voor een drietal wat aan de krappe kant. 

Heeft de fokker je ook uitgelegd dat je niet zomaar willekeurige konijnen bij elkaar kunt zetten? Normaal ga je met je konijnen naar een opvang en kijken ze daar welk konijn er bij past. Nu loop je het risico dat het niet klikt en ze niet bij elkaar kunnen. Misschien kun je alvast nadenken over een plan B, voor als ze niet bij je bestaande koppel kan. Opties: nu terugbrengen, omruilen bij een opvang, nog een hok voor een tweede koppel,....

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijntje ziet er inderdaad heel erg jong uit. Te jong om te koppelen zeker. Koppelen is veel meer dan zomaar een paar willekeurige konijnen samen zetten in een verblijf. Er zijn echt een aantal factoren die belangrijk zijn, meest van al nog het karakter, en dat is bij zo een ukje als dat natuurlijk nog totaal niet bekend. Ik zou hem voor nu echt apart houden van de rest, dierenartscontrole, zorgen dat hij goed opgroeit zonder problemen (risico's zijn groot als ze zo klein als dit zijn en helemaal alleen zonder broertjes / zusjes en mama!). 

 

Of het samen kan met jouw konijnen is de vraag straks, maar dat is nu nog niet aan de orde. 

 

Hier staat uitleg over het koppelen van konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

En in dit artikel staan veel tips en uitleg voor als je een nieuw konijn gehaald hebt:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .