Ga naar inhoud

konijn wil niet goed eten


sokiky

Aanbevolen berichten

 om een lang verhaal kort te maken: omwille van thuis van de ene dag op de andere niet willen eten en ineengekrompen te zitten heeft muis 10 dagen bij de dierenarts gezeten.  ze zit niet meer ineengekrompen maar muis heeft de hele tijd bij de dierenarts heel weing zelf gegeten waardoor ze fel vermagerd is.  ik heb ze vandaag mee naar huis gebracht om te zien hoe ze het hier thuis doet.  ze zit nu binnen.

 


bij de dierenarts hebben ze het volgende allemaal gedaan: emeprid en cisaral, dwangvoeding, onder narcose voor tanden te checken +kiezen (haakjes) klein beetje bijgeslepen, foto van maag en darmen, bloed getrokken, anabole injectie voor opwekken eetlust.

 


de kiezen hebben ze een beetje bijgeslepen, maar moest  maar heel miniem dus dit kan volgens hun het probleem niet zijn waardoor ze niet veel eet. 

 


bloedanalyse (basis) was ok, uitgebreide analyse kan eventueel nog door labo.  maar de belangrijkste bloedwaardes hebben ze zelf onderzocht en waren ok.

 


op de buikfoto was geen gas of verstopping te zien

 


op de buikfoto was te zien dat haar maag gevuld was.  ze keutelt ook goed ( maar wel veel haar in de keutels) 

volgens onze dierenarts kunnen ze alleen zien dat de maag gevuld is met iets, maar of dit nu met eten, haar of tumor is konden ze niet zien...

 


wat ze nu vermoeden is dat ze misschien met een haarbal in haar maag zit waardoor ze heel weinig eet omdat de haarbal in de weg zit en dus zo vermagert.

mijn enige optie zou zijn om haar te laten opereren om de maag leeg te halen of haar laten in te slapen.  een maagoperatie is heel riskant en de kans dat ze dat overleeft is heel klein...

 


muis is een gecastreerd/gesteriliseerd buitenkonijn van 2.5 jaar.

 


ik heb haar mee naar huis gebracht omdat ze dus niks meer voor haar kunnen doen behalve de operatie.

 


muis is verder wel actief, als je haar zo zou zien zou je niet denken dat er iets mis is.  maar ze eet dus niet voldoende!

 


een paar dagen mocht ik afwachten van de dierenarts om te zien hoe ze het hier thuis doet. maar tegen vrijdag moet ik beslissen...

 


terug bij haar vriendje zetten raadde de da af omdat ik dan niet kan zien wat muis eet/keutelt.

iemand met ervaring?? ik ben compleet radeloos.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vervelende situatie met muis.

Het is lastig als je niet precies weet wat er aan de hand is.

 

Mijn konijnen hebben deze periode wel problemen met verharen, maar na een dag medicatie eten ze wel weer normaal. Ook kettingkeutels (keutels met haar) zie ik regelmatig, maar dat is op zich een goed teken want dat betekend dat de haren er uit  komen. Bij jou houdt het al 10 dagen aan, ik betwijfel of het thuis nu beter zal gaan. Ik hoop het natuurlijk wel voor jullie!

 

Ik heb een konijn gehad met een haarbal die de doorgang blokkeerde en waarbij opereren de enige optie was. Zij was van de een op de andere dag ziek, at niets en was heel passief (de situatie is dus anders dan bij muis). Ze is de operatie goed doorgekomen maar helaas die nacht alsnog ingeslapen. Verdrietig, maar zonder operatie had ze het ook niet gered dus ik had niet echt een keus.

Als het neer komt op of inslapen of opereren zou ik voor opereren kiezen want dan heb je een kans, hoe klein ook. Echter, een konijn dat actief is en keutelt heeft imo meer opties.

 

Is je dierenarts konijn kundig? Anders kun je overwegen naar een andere dierenarts te gaan die wellicht wel kan vertellen wat er met muis is.

 

Probeer haar thuis te verwennen met wat ze graag lust. Groenten met veel vocht zoals witlof helpen de doorgang te stimuleren (alleen als muis groente gewend is, anders kan dit alleen maar meer buikpijn veroorzaken).

 

Heb je ook medicatie mee naar huis gekregen?

 

Verder zou ik haar inderdaad even apart houden van haar vriendje zodat je haar goed in de gaten kan houden.

 

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb steeds de indruk gehad dat mijn dierenarts konijnkundig was... ik ga al 3 jaar met mijn konijnen bij haar.

ik heb haar gevonden via knagers.net, ze staat tussen de lijst van konijnkundige dierenartsen.  grote voordeel is: ik kan steeds bij haar terecht, zelfs op kerstdag! muis heeft al vaker last gehad van darmproblemen (nu de 5 of 6 de keer op 1 jaar tijd), maar na 1 of 2 dagen bij de dierenarts was ze er terug bovenop.

 

ze zit nu bij ons binnen in de garage met wat meer plaats dan bij de dierenarts.  daar zat in een klein hokje.  nu kan ze wat rondhuppelen, wat ze dus ook wel geregeld doet.  als je haar bezig ziet, zou je niet zeggen dat ze ziek is.  ze graaft in de handdoeken die ik op de grond heb gelegd.

 

ze heeft 3 soorten hooi met daarop extra gedroogde paardenbloem en gedroogde brandnetel.  ik heb naar natgemaakt witlof, wortelloof en peterselie gegeven.  en nog wat bladeren van de hazelaar en druif uit onze tuin.  het wortelloof en een bladje heeft ze al opgegeten. 

 

haar korreltjes liggen ook bij haar (sience selective) en lijnzaadbrokjes,  maar de korreltjes en brokjes raakt ze niet aan.

 

bij de dierenarts is ze ook steeds groenten blijven eten, heel miniem wel.  maar haar korrel at ze niet op, ook geen hooi.

 

ook klein hard keuteltje in haar wc

 

ik heb emeprid en cisaral meegekregen.  moet ik 2 keer per dag geven, 1 ml van elks

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rifca:

 

 

Ik heb een konijn gehad met een haarbal die de doorgang blokkeerde en waarbij opereren de enige optie was. Zij was van de een op de andere dag ziek, at niets en was heel passief (de situatie is dus anders dan bij muis). Ze is de operatie goed doorgekomen maar helaas die nacht alsnog ingeslapen. Verdrietig, maar zonder operatie had ze het ook niet gered dus ik had niet echt een keus.

zo erg...

 

keutelde jouw konijntje nog?  muis keutelt nog, daarnet nog een keutelketting van wel bijna 20cm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat lijkt me gunstig! Daarmee komen er heel veel haren naar buiten. Je zou daardoor denken dat ze misschien toch last heeft van het verharen. Het zou mooi zijn als ze hierdoor iets opknapt. Ik heb hier geen ervaring mee hoor, maar misschien is dit informatie die je even met je dierenarts zou kunnen bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei sokiky:

zo erg...

 

keutelde jouw konijntje nog?  muis keutelt nog, daarnet nog een keutelketting van wel bijna 20cm!

Nee mijn nijn keutelde ook niet meer. Zij zat echt helemaal verstopt. Dat is bij muis gelukkig niet het geval!

 

Bij slecht eten zijn hier de succes recepten: wortelloof, verse paardebloem blaadjes, verse wilgentakjes met blaadjes, en een papje van (ss cavia) brokjes met water. Misschien dat muis iets hiervan ook graag lust.

 

Geen brokjes eten is voor even echt niet erg, als ze maar wel iets eet zodat haar darmen aan het werk blijven. 

 

Is muis 10 dagen geleden pas begonnen met afvallen of was dat al langer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze is pas beginnen afvallen sinds ze ziek is...

 

op 12 mei was ze ook al ziek, ze is toen bij de da gebleven tot 14 mei.  ze at toen terug normaal dus ze mocht naar huis.  een aantal dagen later jammer genoeg op 19 mei was ze dus weer ziek en dus terug naar de dierenarts.  op die paar dagen thuis terwijl ze dus wel goed at is ze toch 100 gram afgevallen.  op de 10 dagen tijd bij de dierenarts is ze nog een 200 gram afgevallen.  dus al 300 gram in totaal...

 

op het moment dat ik ze naar de dierenarts bracht at ze helemaal niets en was ze een slappe vod.

 

ondertussen eet ze wat wortelloof, beetje gedroogde kruiden, bladeren van druivenstruik, bladeren van hazelaar.

het is niet dat ze niet eet, maar enkel groenvoer.  haar ss brokjes moet ze niet hebben.  de dierenarts had ze ook al andere brokjes gegeven van een ander merk maar die wou ze ook niet. bij de dierenarts ook enkel wat groenvoer willen eten, ze heeft er ook dwangvoeding gehad omdat ze uit zichzelf maar 1 blaadje witlof op een ganse dag op at.

 

muis heeft hier thuis ondertussen al redelijk veel gekeuteld.  wel steeds keutelketting, een paar losse keutels en die zijn vind ik redelijk groot.

 

alle info van de dierenarts is ook zo tegenstrijdig...

toen ik haar binnenbracht had ze volgens de dierenarts een lege maag (kon ze voelen) omdat ze niet gegeten had.  de avond voordien had muis nog goed gegeten en normaal gekeuteld.

nu 10 dagen later denkt de da dat ze met een haarbal zit (hoewel dit niet echt te zien is op de echo, op de echo is enkel te zien dat de maag vol zit.  maar met wat?)

 

ik ben volop op zoek naar een andere konijnkundige dierenarts. wil echt wel een 2de opinie vooraleer ik haar laat opereren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei sokiky:

ik ben volop op zoek naar een andere konijnkundige dierenarts. wil echt wel een 2de opinie vooraleer ik haar laat opereren.

 

Dat lijkt me verstandig. Zeker nu er toch al veel haar met de keutels mee komt. Heb je de lijst met konijnkundige dierenartsen hier op de website al gezien?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sokiky Wat een lastige keuze en het is al heel erg snel vrijdag. Zeker omdat ze nu weer goed keutelt zou je zeggen dat er wel passage is en dan vind ik inslapen toch wel een hele grote stap. Ik zou dus zeker nog voor een 2nd opinion gaan. Sowieso zien twee meer dan een en wie weet zijn er nog meer opties. Opereren is echt de allerlaatste noodgreep en behoorlijk riskant.

 

Bij darmverstoppingen worden bijvoorbeeld ook wel klysma's gegeven aan konijnen. Ik weet niet in hoeverre zoiets zou kunnen met de maag. Konijnen kunnen natuurlijk niet overgeven, dus eigenlijk moet alles er aan de onderkant ook weer uit. Dat betekent dus dat je de massa die in de maag zit zachter zult moeten maken om hem verder te kunnen laten passeren. Dit kan door naast de darmstimulatie ook spuitjes met water in de bek te geven. Alleen de vraag is, gaat het lukken, want ik begreep uit je eerdere verhaal dat het lastig is om haar orale medicatie te geven. Je kunt per keer 2 tot max 10 ml geven, is mijn ervaring. Hoeveel er in gaat is een beetje afhankelijk van hoe goed er wordt meegewerkt. Het kan in ieder geval geen kwaad om het te proberen en zeg nou zelf wat heb je te verliezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .