Lotte98 Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Hallo allemaal, Ik heb 2 konijntjes (mannetje en vrouwtje). Vandaag zag ik dat het vrouwtje (1,5 jaar) kale plekken had op de hielen. Een foto maken was erg lastig helaas. De plekken zijn droog en roze. Op een hiel zit een wat harde plek. De plekken zijn op beide voetjes hetzelfde. Mijn konijnen hebben geen ondergrond, omdat ze anders ineens niet meer zindelijk zijn. Ik heb er nu een handdoek ingelegd om te kijken of dit wel droog blijft en zodat ze wat zachter zit. Soms ligt er nat geplast hooi in het hok. Dit probeer ik gelijk op te ruimen, maar dat lukt natuurlijk niet altijd direct. Zijn er andere dingen die ik kan doen? Moet ik contact opnemen met de dierenarts voordat het erger wordt.
Evee Geplaatst: 15 mei 2019 Geplaatst: 15 mei 2019 Hier staat heel veel uitleg over zere hakjes, ondergrond en dat soort dingen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Pododermatitis-zerehakjes/ Als het nog niet echt ontstoken of open is hoef je niet met spoed naar de dierenarts, maar houd het wel goed in de gaten. Als het erger word, de plek groter word, het echt rood ontstoken is, of er echt wonden ontstaan, dan wel echt naar de dierenarts gaan (het liefst natuurlijk al voor dat punt, want echt lekker is het niet voor de konijnen).
Renske34 Geplaatst: 15 mei 2019 Geplaatst: 15 mei 2019 Wat bedoel je met geen ondergrond, waar lopen ze de hele dag op? En ik neem aan wel een toiletbak waar ze dan hun behoeftes doen?
Lotte98 Geplaatst: 15 mei 2019 Auteur Geplaatst: 15 mei 2019 Ze hebben een kooi, dus dat is een plastic bak. Ze hebben een toilet gevuld met strokorrels. Daarnaast lopen ze door de woonkamer op tapijt en laminaat.
Aanbevolen berichten