leentie Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Hoi, Ik wil mijn vier rammen laten castreren. Teddy dwergjes, wegen tussen de 1100 en 1500 gram ongeveer en zijn tussen de 2 en 4 jaar oud. Hoe kan ik een konijn kundige dierenarts vinden? En wat is beter, gasnarcose of plaatselijke verdoving? Hoelang zijn de rammen nog vruchtbaar na de castratie? Wanneer mogen ze bij de voedsters?
Evee Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 1. Via de lijst op de website hier, of zelf goed doorvragen bij dierenartsen in de buurt. 2. Ik zou kiezen voor dat waar de dierenarts de meeste / beste ervaring mee heeft. 3. 14 dagen. Pas in de derde week na castratie koppelen dus!
Evee Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Hier staat alles uitgebreid uitgelegd: https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/
leentie Geplaatst: 25 februari 2019 Auteur Geplaatst: 25 februari 2019 Zal nog de lijst even gaan bekijken welke dierenartsen er hier verder nog in de buurt zitten. De dierenarts waar we normaal altijd heen gaan met de dieren stond hier niet op volgens mij. Vind het zelf een beetje lastig welke dierenarts wel goed is welke niet. Lees op internet toch best wel vaak dat lang niet elke dierenarts genoeg verstand van konijnen(en andere knaagdieren) heeft. De dierenarts waar we anders altijd heen gaan met de dieren doet het met gasnarcose geloof ik. Vroeg me af wat beter/fijner voor het konijn is. Oke, las hier op internet nogal verschillende dingen over. Klopt het dat het ongeveer 6 tot 8 weken dan duurt voordat ze ook minder last hebben van de hormonen? Ik zal die link ook nog even bekijken. Bedankt voor je reactie,
Evee Geplaatst: 25 februari 2019 Geplaatst: 25 februari 2019 Dit is de lijst met konijnkundige dierenartsen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/nieuws/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen Voor zwakke / hele oude konijnen kan castratie met plaatselijke verdoving soms de enige optie zijn. Voor gewone fitte konijnen maakt het niet zo veel uit en ben je over het algemeen het best af met de manier waarmee de dierenarts zelf de meeste ervaring en het meeste vertrouwen heeft. Er is een verschil in de termijn dat een konijn vruchtbaar is na castratie, en de termijn dat er nog hormonaal gedrag zal zijn. De eerste 14 dagen na een castratie zijn ze nog vruchtbaar, daarna niet meer. Vandaar het advies om pas in de 3e week na de castratie te starten met een koppeling, niet eerder dan dat. Het kan wel tot een maand of 3-4 na de castratie duren voor de hormonen uit het lijf zijn en je echt gedragsveranderingen ziet. Castratie is qua hormonaal gedrag ook geen wondermiddel, er blijven nog altijd hormonen in het lijfje zitten (de hypofyse en bijnieren maken bijv. ook hormonen aan, en die halen ze niet weg met een castratie). Maar de scherpe randjes gaan van het gedrag af. Dat duurt vaak wel even, tot wel een maand of 3-4 na de castratie.
Aanbevolen berichten