Ga naar inhoud

Winter


Lucky Lady

Aanbevolen berichten

Ik maak me zorgen over mijn konijnen. 

Ik heb hun hok even geleden verplaatst en ipv een beperkte ren eraan hebben ze nu een grotere ren met een extra afdak. 

 

Ze gaan echter niet meer in hun hok zitten heb ik het idee. Ze hebben wel een soort van nestje gegraven. Dus het lijkt wel alsof ze daar zitten.  

Maar als ik kijk zie ik ze telkens in de openlucht zitten. Vaak ook op het dak van hun hok.  

 

Zelfs nu het sneeuwt gaan ze niet schuilen.

 

Ik heb ze eraf gehaald en onder het extra afdak gezet in de hoop dat ze daar blijven.  

 

Ik ben bang dat mijn konijnen straks jou vatten. 

 

Iemand tips?

Alvast bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij zelf nu naar buiten gaat met je winterjas aan, dan heb je toch ook geen kou? Konijnen hebben een ingebouwde winterjas. Met regenjas!

 

Plus mensen wisselen veel meer van warm naar koud naar warm naar koud, wat er voor zorgt dat je er minder goed tegen kan. Konijnen blijven buiten bij een constante temperatuur, waar hun vachtje dus op is aangepast. 

 

Mijn konijnen zijn ook niet verstopt nu, maar zitten ook lekker buiten. Beetje de boel verkennen nu er een laagje sneeuw ligt. De meeste konijnen zijn dol op sneeuw en gaan er inderdaad in zitten. De bovenvacht van konijnen word wel nat, maar de ondervacht blijft droog. Een ingebouwde waterafstotende winterjas dus! 

 

Tenzij het zieke of oude konijnen betreft, kunnen ze prima tegen het nederlandse klimaat. Pas bij -10 / -15 moet je je zorgen gaan maken. 

Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte, in de zomer is er sneller reden om je zorgen te maken dan in de winter. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de info.  Ik had iets gelezen in de zomer over dat je konijn niet mag nat maken omdat het moeilijk droogt.  Vandaar dat ik beetje ongerust was dat ze nat worden.  Ook had ik gelezen dat huisdier konijnen vaak niet 'weten wat best voor ze is' en dus niet gaan schuilen wanneer ze dat nodig hebben. 

 

Vandaar dus de ongerustheid. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beide klopt wel, maar het ligt wel iets genuanceerder 🙂 

 

In de zomer inderdaad niet nat maken, maar nat maken is wat anders dan in regen of sneeuw zitten. Met nat maken, zorg je ten eerste voor stress met die handeling: water op je konijn gooien of natte doekjes tegen je konijn houden zorgt voor stress (regen en sneeuw zorgen niet voor stress bij konijnen) plus dat de kans groot is dat je de ondervacht nat maakt, en dat is juist niet de bedoeling, zeker in de zomer niet omdat vochtige, broeierige plekken in de vacht groene vliegen aantrekken, die maden leggen op je konijn, en dan heeft hij myiasis. 

 

Konijnen weten inderdaad ook niet altijd wat goed voor ze is, vandaar dat je wel goed op moet letten (en dat doe je gelukkig). Maar dat slaat meer op dingen als "een konijn eet alles wat je hem voorschotelt, giftig of niet". En ja, er zijn konijnen die je in de zomer echt uit de volle zon moet wegsturen, zodat ze geen hitteslag krijgen.  Maar bij temperaturen rond het vriespunt is het gelukkig niet dat gelijk alle ledematen van je konijn er af vriezen ☃️ Pas vanaf -10 a - 15 moet je je zorgen maken. Kouder dan -18 is wel echt extreem voor konijnen, dan moet je echt maatregelen nemen.

 

Natuurlijk zijn er wel standaard wat dingen die je op orde hoort te hebben voor de winter begint, zoals goede beschutte schuilplekken, een lekkere dikke laag stro in de schuilhokken, voldoende beschutting. Controleren of de conditie wel goed genoeg is om de winter aan te kunnen, oude en zwakke (bijvoorbeeld EC) konijntjes maken soms niet een voldoende dikke wintervacht aan en kunnen dan niet buiten overwinteren.

En op dagen dat het vriest ben je de waterbakjesexpress. Zo voelt het hier tenminste haha. Afhankelijk van hoe hard het overdag vriest, bied ik minstens 3x per dag vers drinkwater aan bij de konijnen. Zodat ze kunnen blijven drinken. Nou woon ik in de provincie zeeland en ishet hier overdag meestal net rond / net iets boven het vriespunt, dus het is hier vooral in de ochtend en avond belangrijk. Woon je in limburg denk ik dat je wel een keertje extra mag 😉 ❄️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .