Ga naar inhoud

Rare korsten


Lilly en Leila

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik heb 2 konijntjes Lilly en Leila.Leila heeft rare korsten rondom haar mond.En Lilly bijt die korsten van Leila's mond.Terwijl Leila dat niet leuk vindt.Verder eten Lilly en Leila ook het stro op als ik het in hun hok doe.Wie kan mij helpen hierbij,want ik weet niet wat ik moet doen zou de dierenarts helpen.Leila is een voskonijntje,en Lilly een hangoor.

aangepast door Lilly en Leila
Niet goed
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even langs de dierenarts gaan voor de korsten. Op afstand kunnen wij niet beoordelen of het van bijtwonden, een schimmelinfectie of syfilis is.

 

Stro eten is niet zo erg, het zijn onverteerbare ruwvezels die goed zijn voor de darmwerking. Er zitten alleen niet echt veel voedingsstoffen in. Het is dus wel belangrijk dat ze ook goed hooi er bij eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet handig, dat je geen reismand hebt. Toch wel een basisitem wat bij konijnen hoort.

 

Heb je een stevige wasmand waar je met een riem / spanband een plank op kan vastmaken? Of kun je bij iemand in de buurt een reismand lenen? Katteneigenaren hebben er over het algemeen ook staan die geschikt zijn voor konijnen.

 

Ik denk niet dat ze aan een foto kunnen zien wat het is, om het goed te bepalen zal het toch even onder de microscoop bekeken moeten worden, en dat lukt niet van een foto.

 

Dat ze goed eten is fijn, maar korstjes bij de mond zorgen er gelukkig meestal ook niet voor dat de eetlust verdwijnt, of het moet wel heel erg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je toch even kijken voor een reismand als je ook naar de supermarkt kan voor een doos. Ik heb mijn reismanden (gewoon katten reismanden) bij de plaatselijke dierenwinkel gehaald voor 10 euro 🙂 Bij action hebben ze ze ook, nog wel goedkoper. Is sowieso handig om te hebben voor het geval dat je een keer acuut naar de dierenarts moet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is waar ik ga toevallig zometeen naar het buikslotermeerplein  en daar is een action en de pets place dus ik ga sowieso even kijken meestal hebben ze bij de dierenwinkel beter kwaliteit maar ik denk dat ik er vandaag even eentje ga kopen.Maar kunnen er ook 2 konijnen in zoon reismand want misschien worden mijn konijnen ineens ziek je weet maar nooit.BEDANKT ik schrijf je nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is afhankelijk van het formaat van de konijnen en van het formaat van de reismand. Zijn het kleine konijntjes, dan kan het vaak net samen in een standaard kattenreismand. Zijn het wat grotere konijnen dan kom je ook uit in grotere maten reismanden voor katten of zelfs voor honden (met bijbehorende hogere prijzen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze standaard reismand past 4 à 5 kilo konijn. Twee van twee kilo of één van 3 kilo en één van 2 kilo. Ze zitten dan wel dicht op elkaar, maar omdat het heel spannend is, vinden ze dat niet erg. Wij hoeven ook niet langer te reizen dan 10 minuten met de auto. Als je veel langer moet reizen zou ik één grotere reismand kopen of twee gewone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hadden ze geen reismand meer bij de action best jammer en bij de dierenwinkel waren we niet meer geweest.Maar ik vind het nog steeds gek dat Lilly die korsten eraf bijt,als het erger wordt en Leila wil niet meer eten of eet slechter dan ga ik naar de dierenarts.maar moet je eerst een afspraak maken ofzo 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei Lilly en Leila:

maar moet je eerst een afspraak maken ofzo 

Bij mijn dierenarts moet je even bellen of online een afspraak maken, je kunt even op de site van jouw dierenarts kijken hoe dat bij jou moet. Als ik jou was zou ik er wel even naar laten kijken. Voor de zekerheid🙂

59 minuten geleden zei Lilly en Leila:

Helaas hadden ze geen reismand meer bij de action best jammer en bij de dierenwinkel waren we niet meer geweest.

Toch zou ik zo snel mogelijk wel een reismand aanschaffen, misschien een keertje bij de Pets place kijken? Daar heb ik ook mijn reismand vandaan (gewoon één voor katten) en die is meer dan groot genoeg voor mijn konijntjes, Caramel is vrij klein en Bloempje middelmaat. Ik vind het sowieso fijn dat ik er een heb, als ze plotseling naar de DA moeten wanneer ze niet meer eten is dat wel handig dat ze ergens in kunnen zitten😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaan ze ook niet naar de dierenarts voor vaccinaties?

Als je een reismand koopt, zou ik je willen aanraden om goed te kijken hoe makkelijk je de bovenkant eraf kunt halen en er weer op vast kunt maken. Ik heb er een van een dierenwinkel en een van de action, maar die gaat zo moeilijk in elkaar dat ik spijt heb dat ik een paar euro wilde besparen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Lilly en Leila:

Kan je op deze site ook een foto plaatsen?

 

hier staat uitleg:

 

Maar wij zijn geen dierenartsen, en het is toch belangrijk dat jouw konijntje wel bij een dierenarts gaat komen. Bijv. schimmelinfecties kunnen erg vervelend zijn, veel jeuk, daardoor stress en kans op gasbuiken, en sommige soorten zijn zelfs besmettelijk voor mensen. Ik raad je dus echt aan om het even na te laten kijken zodat je weet wat het is, en wat voor behandeling nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .