Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, mijn mannetje heeft sinds gisteren wat plakkerigere darmkeutels dan normaal. Nu heb ik hem een dag alleen op hooi gezet. Was hij het niet mee eens 🤣.

Hij is levendig, actief, springt toont totaal geen ander gedrag. Hij eet niet altijd zijn darmkeutels op. Al van kleins af aan niet. Is nu 4,5 maand ongeveer. De overige ontlasting is gewoon hetzelfde als normaal en ruikt ook niet anders. 

Gewoon nog een dag op alleen hooi houden? Normaal krijgt ie veel groente en omdat hij dat niet krijgt drinkt hij ook wat meer. Heeft altijd wat meer gedronken waarvoor ik al eens bij de dierenarts ben geweest. Kwam verder niks uit.  

Geplaatst:

Hoeveel biks geef je hem per dag? Het kan zijn dat je hem teveel geeft waardoor hij de blindedarmkeutels niet op eet. Het is wel belangrijk dat ze dit doen vanwege de voedingsstoffen die erin zitten en eigenlijk hoor je ze niet terug te vinden in het verblijf. Ik zou het dus niet oplossen door hem alleen op hooi te zetten, maar het gehele voedingspatroon even kritisch bekijken

Geplaatst:

Zijn het de blindedarmkeutels die je bedoelt, of zijn de gewone keutels plakkerig? 

Hier staat uitleg over de verschillende keutelsoorten die konijnen kunnen hebben: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

Hoeveel brokjes geef je en hoeveel groente? Het zou goed kunnen dat je daar te veel van geeft, dat zou ook verklaren waarom je af en toe deblindedarmkeutels vind. Eet hij normaal wel voldoende hooi er naast?

Meestal zijn dit soort problemen voedingsgerelateerd, maar het kan ook medisch zijn. Bijvoorbeeld coccidiose of wormbesmettingen. Mocht het nou met een heel veel hooi-dieet niet beter worden, zou ik toch even naar de dierenarts gaan voor mestonderzoek.  

Geplaatst:

Hooi eet hij behoorlijk goed. Hij is 4 maanden, 1374 gr krijgt 20 gr care+ en groente tel ik niet in gewicht.

Meestal krijgen ze halve van een witlof en dat deel ik op. Handje andijvie, klein steeltje peterselie en dan bijv halve bospeen niet te groot. Peen ook niet elke dag peterselie ook niet. Alles verdeeld ovet de hele avond of over de dag ligt net eraan hoeveel ik moet werken. Ze krijgen nooit alles in 1x.

2 dagen op hooi doet wel goed want de blindedarm keutels zijn niet meer zo vochtig maar weer mooi zoals ze horen te zijn. Laat het vandaag nog zo en dan krijgen ze morgen weet wat groente erbij.

Ze laten wel horen dat ze het er niet mee eens zijn 🤣

Geplaatst:

Blindedarmkeutels horen vochtig / glimmend te zijn (door de slijmlaag), die horen dus niet droog te zijn. Maar die horen ze wel op te eten. Die hoor je dus eigenlijk niet te vinden.

Normale keutels moeten wel droog zijn.

Dit zijn blindedarmkeutels, die hebben ze maar 1 of 2 keer per dag en eten ze direct op:

image.png

En dit zijn de normale keutels, die dus wel droog horen te zijn:

image.png

Geplaatst:

Hij at die keutels trouwens al niet snel toen hij net kwam. Hij was toen nog geen groente gewend dus dat ben ik pas na een paar weken gaan toevoegen en rustig aan opgebouwd. Soms “bewaard hij ze voor later” en soms eet ie ze gewoon niet. Mn vrouwtje daarentegen vind ik ze maar

zelden van. Eet precies hetzelfde 🙂 Vorige konijn at bijna geen hooi maar wel zn keutels. 🙈

Geplaatst:
Zojuist zei Evee:

Blindedarmkeutels horen vochtig / glimmend te zijn, die horen dus niet droog te zijn. Maar die horen ze wel op te eten. Die hoor je dus eigenlijk niet te vinden.

Normale keutels moeten wel droog zijn.

Dit zijn blindedarmkeutels, die hebben ze maar 1 of 2 keer per dag en eten ze direct op:

image.png

En dit zijn de normale keutels, die dus wel droog horen te zijn:

image.png

Ja ik ken de keutels en weet hoe ze eruit horen te zien. Maar ze waren echt bijna diarree en zo roken ze ook. Verder is zn ontlasting helemaal goed. Vanochtend waren ze weer zo als ze horen te zijn. Hij bewaard ze

voor later of eet ze gewoon niet op. Ongeacht wat ik voer.. ik laat ze normaal ook gewoon liggen maar hij smeert ze soms helemaal uit en als ze plat gestampt zijn eet ie ze helemaal niet meer.

Geplaatst:
3 minuten geleden zei Evee:

Heb je zijn keutels al eens op wormen / coccidiose laten testen?

Dat zal ik eens laten doen..  Het hooi rook wel anders (ben op zoek gegean naar wat het kon zijn in voeding).. mn vrouwtje at het helemaal niet heb het weg gehooid. Denk dat het misschien niet goed was. Maar dubbel check kan nooit kwaad. Dankje

Geplaatst:

Tja maar een konijn wat goede voeding krijgt en toch zijn blindedarmkeutels niet op eet, daar moet iets zijn. Het kan zijn dat hij er niet bij kan, bijvoorbeeld omdat hij gewrichtsproblemen heeft, overgewicht (maar dat is onwaarschijnlijk voor een jong konijn) of gebitsproblemen, of het is een teken dat er wormen of iets anders aan de hand is.

Het kan wel zijn dat je te veel groenvoer geeft. Dat is het enige wat het qua voeding zou kunnen zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .