Frotje18 Geplaatst: 28 december 2018 Geplaatst: 28 december 2018 Hallo Allemaal, ons konijn heeft wormpjes (hoe het kan is ook nog de vraag) maar hiervoor moeten we orale medicijnen geven. We hebben dit eerder moeten doen. Maar deze methode werkt niet meer: konijn in een reisbak meenemen naar de slaapkamer en op een afgezet stuk hem oppakken en spuitje in het bekje doen. Hij word niet graag opgepakt, omdat we dit gelezen hebben dat dit niet de bedoeling is. Achteraf slim geweest misschien om hem wel aan te leren wennen. Nu hebben we geprobeerd om hem in een handoek te wikkelen, maar hij springt weg en stoot met zijn achterpoten waardoor hij weg vliegt. Dit geeft allemaal zoveel stress en we weten niet zo goed hoe we hem de medicijnen moeten geven. We hebben geprobeerd om het te mengen met banaan, hier is hij gek op. Maar hij ruikt het en keert ons de rug toe. Ik hoop dat er iemand is met de gouden tip om een druk en spring-graag konijn medicijnen te geven zonder al te veel stress. Alvast bedankt!
nijntjes van mij Geplaatst: 29 december 2018 Geplaatst: 29 december 2018 Je zal hem toch echt goed in een handdoek moeten wikkelen en hem zo het medicijn in zn bekje moeten doen denk ik. Je kunt hem daarna wat lekkers geven, zodat ie het hopelijk niet zo erg meer vind.
Okki Geplaatst: 29 december 2018 Geplaatst: 29 december 2018 Ik deed het zo: op de knieën op de grond zitten, voeten bij elkaar, billen op je voeten. Knieën iets uit elkaar en konijn er tussen. Kopje bij de knieën, kontje naar je toe. En dan medicijnen toedienen, zelf of iemand anders. Een konijn probeert vaak achterwaarts weg te komen, maar dat gaat op deze manier niet.
Renske34 Geplaatst: 29 december 2018 Geplaatst: 29 december 2018 Och ja zo een konijn heb ik ook... als ik hem met een vinger aanraak springt hij al weg. Behalve om te aaien, dat laat hij dan wel toe. De achterpoten zijn het allersterkst, dus inderdaad goed uitkijken dat hij zich op een hoogte niet uit de houdgreep wurmt, dan kan hij lelijk vallen. Ik heb het een keer moeten doen en dan wel met z'n tweeën, ik lees dat jullie het ook al samen doen? Verder deed ik het net zoals Okki, vooral ook op de grond dat als hij loskomt, hij niet van hoog kan vallen. Een beetje zoals hieronder (begint rond 1:20) En wij doen het dan zelfs nog met z'n tweeën zodat de ene alle gelegenheid heeft om het konijn vast te houden. Daarna altijd "belonen" met iets lekkers.
Frotje18 Geplaatst: 29 december 2018 Auteur Geplaatst: 29 december 2018 Bedankt voor jullie reacties. Ons probleem is echt dat hij gewoon niet stil kan zitten.. Hij luisterd goed en houd van eten. Maar ho maar als je hem op zijn plek wil houden, kreunen stampen en alles erbij. Maar we gaan het proberen, verdere tips zijn van harte welkom
Evee Geplaatst: 30 december 2018 Geplaatst: 30 december 2018 Ik had een tijd terug wat tips in een reactie gezet, hier even een citaat, wie weet heb je er nog wat aan: Citaat Er zijn verschillende manieren. Soms vinden konijnen het zelfs zo lekker dat ze het uit het spuitje zo oplikken, of opeten met/vanaf een witlof blaadje en je dus helemaal geen moeite hoeft te doen. Maar als je wel moeite moet doen, vind ik het het makkelijkst om het konijn even ergens op te zetten, bijvoorbeeld op een tafel. Wikkel het konijn in een handdoek (niet te strak, maar net zo dat ze geen kant op gaan, een bunnyburrito noemen ze het ook wel. Vaak vind ik het handig om een badhanddoek te gebruiken, die om de voorpootjes te vouwen en de handdoek dan verder om het konijn te wikkelen). Ga op een stoel voor het konijn zitten met alle spulletjes binnen handbereik. Als je met z'n tweetjes bent kan één iemand de bunnyburrito vasthouden, terwijl jij beide handen hebt om medicijnen toe te dienen. Ben je alleen dan kan het handig zijn om het konijn met de kont naar je toe te zetten, je armen langs het konijn te leggen en dan de medicijnen toe te dienen. Ik heb zelf ook een reismand die zowel aan de voorkant als aan de bovenkant open gaat, die gebruik ik ook wel eens om medicijnen toe te dienen als ik alleen ben, omdat het konijn daarin geen kant op kan, en ik er wel van bovenaf bij kan om de medicijnen toe te dienen. Voordeel van die reismand is dat je de konijnen dan niet op hoeft te tillen, maar alleen moet zorgen dat ze zelf gewend zijn in een reismand te stappen. Het is gewoon een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt. Het spuitje met de medicijnen stop je tussen de lippen, net iets aan de zijkant van de mond, als je het namelijk recht vanaf de voorkant aanbied, dan knagen ze het spuitje uit protest kapot 😉 Je moet eigenlijk mikken tussen de voortanden en kiezen in. Duw niet in 1x met volle kracht de medicijnen er uit zodat het in het strot van je konijn gelanceerd wordt en hij zich verslikt, maar doe het een beetje met beleid (het kan handig zijn eerst even het spuitje zonder inhoud te testen, zodat je weet of het wel of niet stroef gaat). Soms kwijlt er wel wat langs de kin uit de mond, maar als je dat niet afveegt wassen de konijnen het zelf weg, en krijgen ze het alsnog binnen 😉 Succes!
Aanbevolen berichten