Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn heeft E Cuniculi. Hij is ander half jaar oud. Hij heeft het vermoedelijk al een langere tijd. Vorig jaar trok zijn bek scheef en draaide zijn oog weg. Twee maanden terug werd hij weer ziek. Zijn oog begon weer en zijn kop hing. De dierenarts stelde de diagnose. Hij kreeg een injectie en een maand Fenbendrops voorgeschreven. Zijn oog stopte. Een dag na de kuur begon het weer. Hij kreeg weer een injectie en de dosis aan Fenbendrops werd verdriedubbelt. Ondanks de medicatie gaat het steeds slechter. Zijn kop hangt scheef en als hij druk is, valt hij om. Het tollen neemt toe. Hierdoor is het toedienen van de medicatie een opgave geworden. Ik ga vrijdag de dierenarts weer bellen om te overleggen. Omdat hij nog eet, drinkt en sloopt, is inslapen nooit in mij op gekomen. Toch vraag ik mij af of hij een waardig leven lijd, doordat de symptomen toe nemen en verergeren. Familie en vrienden geven ook steeds aan dat het een naar gezicht is en dat ze het zielig vinden. Dat vind ik zelf ook. Maar waar trek je de grens en verlos je het dier uit zijn lijden?

Geplaatst:

Het beste behandelplan voor EC is voor zo ver ik weet dat van dierenkliniek Wilhelminapark: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html 

Behandeling met panacur / fenbendrops / fenbendazol wijkt af van de standaard adviezen, een hogere dosis en een langere periode. Ik weet niet of jouw dierenarts dat ook aangehouden heeft? Verder natuurlijk ook de symptomen bestrijden. 

Mocht je bij wilhelminapark (utrecht) in de buurt wonen zou ik je zeker ook aanraden om daar met je konijn op consult te gaan voor een 2nd opinion.

Tegen het tollen kun je een voedingskussen (zo een ding voor babies) gebruiken om hem recht te houden, kan handig zijn tijdens het toedienen van medicijnen ook. 

Tja, waar de grens is, dat is per konijn en per baasje verschillend. Als ik het zo lees is het iets wat al lang speelt, en bij EC is het zo dat hoe sneller je er bij bent en begint met behandelen, hoe beter het ziekte verloop gaat. Het zelf eten, drinken en slopen is een teken dat hij zelf nog wel levenslust heeft. Dat maakt het wel een hele lastige beslissing lijkt mij.  

Ik zou in ieder geval nog een keer naar de dierenarts gaan, kritisch naar het behandelplan kijken (kan dat nog aangepast voor een grotere succeskans?) en voor jezelf een grens stellen. Is het zinvol nog door te gaan, of kun je hem beter laten inslapen? En als je nog door gaat: binnen welke termijn moet er dan wel een verbetering zijn? Is dat een week, twee weken of een maand? 

• Bedankt 1
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .