Ga naar inhoud

Ziek konijn, gaat het nog goedkomen?


Lineke Hazenberg

Aanbevolen berichten

Maandag ben ik met ons konijn naar de da geweest, hij at niet meer en was sterk vermagerd. 

Hij had een snotneus en last van zijn longen en mijt, verder was hij erg verzwakt. 

Medicijnen en prednison gekregen. 

Ik ben nu drie dagen met hem bezig en ben begonnen met critical care. Hij eet soms ook wat groenvoer als ik het hem geef en de critical care maar eet en drinkt niet uit zichzelf. Sinds gisteren plast en poept hij zichzelf ook onder. 

Ik heb nu per dag vijf sessies dat ik hem schoonmaak dmv een kontbadje, medicijnen geef, dwangvoer en water uit een spuitje en vervolgens zet ik hem weer op de snugglesafe in zijn hok bij zijn vriendin. 

Hij is heel slap en ik moet hem goed neerzetten anders zit hij ongemakkelijk. 

Af en toe lijkt hij een opleving te hebben maar de volgende keer is ie weer bijna apathisch. 

Ik weet eigenlijk niet of dit nog fijn is voor het beestje, zo ziek en zoveel gedoe..

Ik was vastbesloten hem er bovenop te krijgen maar ik betwijfel of dat gaat lukken 😢

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm dier.

Ik ben nooit in zo'n situatie geweest, maar ik zou het laten afhangen van de mening van de dierenarts, en van hoe graag het konijn zelf nog wil. Doe wat jij denkt dat het beste voor hem is.

Heeft je dierenarts genoeg verstand van konijnen? Anders is het misschien nog een idee om te overleggen met een dierenarts met meer kennis. Hier op het forum staat een lijst.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook even bij een (goede, konijnkundige) dierenarts langsgaan vandaag, even bespreken hoe het er voor staat. Als er vanaf maandag met alle zorg nog geen verbetering is, lijkt mij het verstandig om kritisch de behandelopties te overwegen. Kan het behandelplan aangepast worden met kans op succes? Is het verstandig zo nog door te gaan, en zo ja, wat voor termijn zet je dan voor verbetering?

 

Op zich zijn de klachten op zichzelf (mijt & luchtwegproblemen) normaalgezien geen reden om in te slapen, maar als ik het zo lees is het bij jouw konijn echt een combinatie van meerdere dingen. Nadeel met luchtwegproblemen is dat er vaak eerst goed gezocht moet worden naar de juiste antibiotica voor je verbetering gaat zien. Het verloop wat jouw konijn tot nu toe heeft is dus niet abnormaal. Dit soort problemen worden vaak veroorzaakt door een combinatie van verschillende bacteriën, waardoor behandeling wat lastig is. Mijt erbij geeft dan ook nog extra stress. Antibiotica kan dan ook nog behoorlijk effect hebben op de darmen, best kans dat hij daardoor diarree heeft (en ook de blindedarmkeutels niet op eet).

 

Misschien wat ver gezocht, maar is E Cuniculi ook als mogelijke diagnose besproken? Door stress van mijt kan dat zeker opspelen, en dat kan ook een boel rare klachten bij elkaar veroorzaken door ontstekingen op verschillende plekken in het lichaam. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .