Storm5803 Geplaatst: 1 november 2018 Geplaatst: 1 november 2018 Heeft er iemand ervaring met een konijn met een hersentumor? Ons vosje is ruim 13 jaar en heeft sinds een paar dagen dat ze moeite heeft met opstaan, alsof ze de kracht er niet voor heeft. Ze eet wat minder maar was nog vrolijk . Nu ineens kan ze helemaal niet meer goed opstaan en als dat wel lukt draait ze om haar eigen as steeds in dezelfde richting. Ze draait dus rondjes maar haar pootjes willen niet echt waardoor ze vaak in spagaat ligt zowel voor als achterpoten. Bij de dierenarts geweest maar hij heeft niks kunnen vinden. Ze heeft een spuitje dexadreson gekregen en op ons verzoek antibiotica( bactrimel) hij denkt dat dit niet gaat helpen maar we willen toch wat proberen. Ook krijgt ze pijnstilling. Ze eet nauwelijks nog en drinken geef ik haar met een spuitje. Soms eet ze beetje groente en slaapt de hele dag door. Aangezien er niks lichamelijke te vinden is is mijn vraag of iemand ervaring heeft met een hersentumor omdat de dierenarts daar aan zit te denken . Alleen is haar toestand in 3 dagen wel snel achteruit gegaan. Aan cuni culi denkt hij niet omdat ze altijd binnen zit.
Evee Geplaatst: 1 november 2018 Geplaatst: 1 november 2018 Ik denk eerder aan EC, hersentumoren komen niet zo veel voor bij konijnen, EC helaas wel. Ik zou voor een 2nd opinion naar een tweede (meer konijnkundige) dierenarts gaan en in ieder geval ook vragen of je behandeling tegen EC mag starten. Het kan hoor, dat het iets anders is dan EC. Maar ik zou de kans toch pakken en starten met behandeling, het in ieder geval even goed bespreken met een dierenarts die veel konijnenkennis heeft. https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi/ http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Dit is een lijst met dierenartsen die door leden als konijnkundig ervaren zijn: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/ Ik weet niet waar je woont, maar mocht het in de buurt van Utrecht zijn, dan zou je wilhelminapark (de dierenkliniek van het behandelplan dat ik hierboven linkte) zeker kunnen proberen! Die behandelen heel erg veel konijnen met EC en hebben echt voldoende kennis daar door.
Storm5803 Geplaatst: 2 november 2018 Auteur Geplaatst: 2 november 2018 Heb vanmorgen de praktijk gebeld. De assistente gaat overleggen. Heb al aangegeven met fenbendazol te willen beginnen en eventueel met metacam als die beter is dan de carprofendrops die ze nu al krijgt.
Storm5803 Geplaatst: 2 november 2018 Auteur Geplaatst: 2 november 2018 Heb vanmorgen de praktijk gebeld. De assistente gaat overleggen. Heb al aangegeven met fenbendazol te willen beginnen en eventueel met metacam als die beter is dan de carprofendrops die ze nu al krijgt. Om haar te laten eten: wat kan ik het beste doen... haar dwangmatig iets geven en zo ja wat of is water het belangrijkste nu om te geven
Evee Geplaatst: 2 november 2018 Geplaatst: 2 november 2018 Als ze zelf eet, zou ik daar altijd de voorkeur aan geven boven dwangvoer. Dwangvoeren is iets wat je doet bij konijnen in geval van nood, om te voorkomen dat de darmen stil vallen. Als een konijn iets eet, doet dat er 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Als een konijn dus 24 uur niet eet, zijn de darmen stilgevallen en het is bijna onmogelijk om die weer goed op gang te krijgen. Meestal is dat dus de dood voor een konijn. Zolang een konijn zelf nog iets eet, al is het maar weinig, hoef je dus eigenlijk niet te dwangvoeren. Het geeft namelijk heel veel stress en het vult ook best, zodat een konijn minder geneigd is zelf te gaan eten. Het kan dus juist averechts werken. Je kan overigens dwangvoer ook op een lepeltje of in een bakje aanbieden, soms lebberen konijnen dat met smaak naar binnen, geven ze de voorkeur aan het vloeibare boven het kauwen. Als je dwangvoer geeft zou ik wel voor een goede vezelrijke aankom-voeding kiezen als zoals burgess dual care, critical care of supreme recovery. Daar zit ook echt een gezonde samenstelling in, die helpt bij herstel. Een konijnkundige dierenarts zal één of meerdere van die opties op voorraad hebben staan. Vaak kiezen mensen voor dwangvoeren met babyhapjes met fruit, maar dat bevat maar weinig vezels en veel fruitsuikers -> niet zo goed voor de darmen dus. Het is een noodmiddel voor als je niets anders in huis hebt, maar persoonlijk geef ik dan nog de voorkeur aan een papje maken van de normale brokjes en dat als dwangvoer gebruiken (dat gaat alleen vaak erg stroef door een spuitje heen). Ik zou hem vooral geven wat zij eet op het moment en niet te veel nadenken over hoe het schematje van gezonde voedingsverhoudingen er uit hoort te zien: eet ze brokjes, geef hem dan vooral ruim brokjes, eet ze hooi, dan geef je dat ruim, eet ze verse groenten en kruiden, geef dan dat ruim. Soms kan het ook helpen om juist wat brokjes van een ander merk konijnenvoer te geven. Bijvoorbeeld beaphar care+ en burgess country nuggets hebben een sterke geur, dat kan net genoeg zijn om een ziek konijn over te halen om toch te gaan eten. Qua groenvoer ook gewoon proberen, verse peterselie (plantje of takjes uit supermarkt) zijn altijd een soort wondermiddel hier in huis na operaties, daar word goed van gegeten. Verder vallen ook andijvie, witlof, wortelloof vaak goed in de smaak. Ik kriebel ze soms ook gewoon met groenvoer onder hun neusje, tot ze zo geïrriteerd zijn dat ze er in happen, en dan toch besluiten het (deels) op te eten 😉 Verder staan er in dit artikel misschien wel tips waar je wat aan hebt: https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie/
Evee Geplaatst: 2 november 2018 Geplaatst: 2 november 2018 14 uur geleden zei Storm5803: Aan cuni culi denkt hij niet omdat ze altijd binnen zit. Ik vraag mij echt af wat hier de gedachte achter is? Waarom zou een konijn dat binnen zit geen EC kunnen krijgen? Veel konijnen krijgen de parasiet al mee bij de geboorte. Die is op de "achtergrond" bij veel konijnen aanwezig. Een deel krijgt nooit klachten, nooit er last van. Maar bij andere konijnen speelt het wel ergens tijdens hun leven op: vaak op momenten van stress en verminderde weerstand. Binnen of buiten maakt daarvoor niets uit.
Storm5803 Geplaatst: 2 november 2018 Auteur Geplaatst: 2 november 2018 Heb vanmorgen de praktijk gebeld. De assistente gaat overleggen. Heb al aangegeven met fenbendazol te willen beginnen en eventueel met metacam als die beter is dan de carprofendrops die ze nu al krijgt. Om haar te laten eten: wat kan ik het beste doen... haar dwangmatig iets geven en zo ja wat o
Storm5803 Geplaatst: 2 november 2018 Auteur Geplaatst: 2 november 2018 Ik heb geen idee verder, het enige wat hij zei was vanwege de leeftijd en dat ze binnen zit. Ik ben net gebeld en mag de fenbendrops komen halen omdat wij dat willen. Hij vraagt zich af hoe ze er dan aan zou zijn gekomen zei hij maar we gaan ermee beginnen.
Evee Geplaatst: 2 november 2018 Geplaatst: 2 november 2018 59 minuten geleden zei Storm5803: Om haar te laten eten: wat kan ik het beste doen... haar dwangmatig iets geven en zo ja wat o Zie deze reactie, als ze eet, dat vooral motiveren en proberen uit te breiden, dwangvoeren alleen als noodmiddel. 2 uur geleden zei Evee: Als ze zelf eet, zou ik daar altijd de voorkeur aan geven boven dwangvoer. Dwangvoeren is iets wat je doet bij konijnen in geval van nood, om te voorkomen dat de darmen stil vallen. Als een konijn iets eet, doet dat er 23,5 uur over om er als keutel uit te komen. Als een konijn dus 24 uur niet eet, zijn de darmen stilgevallen en het is bijna onmogelijk om die weer goed op gang te krijgen. Meestal is dat dus de dood voor een konijn. Zolang een konijn zelf nog iets eet, al is het maar weinig, hoef je dus eigenlijk niet te dwangvoeren. Het geeft namelijk heel veel stress en het vult ook best, zodat een konijn minder geneigd is zelf te gaan eten. Het kan dus juist averechts werken. Je kan overigens dwangvoer ook op een lepeltje of in een bakje aanbieden, soms lebberen konijnen dat met smaak naar binnen, geven ze de voorkeur aan het vloeibare boven het kauwen. Als je dwangvoer geeft zou ik wel voor een goede vezelrijke aankom-voeding kiezen als zoals burgess dual care, critical care of supreme recovery. Daar zit ook echt een gezonde samenstelling in, die helpt bij herstel. Een konijnkundige dierenarts zal één of meerdere van die opties op voorraad hebben staan. Vaak kiezen mensen voor dwangvoeren met babyhapjes met fruit, maar dat bevat maar weinig vezels en veel fruitsuikers -> niet zo goed voor de darmen dus. Het is een noodmiddel voor als je niets anders in huis hebt, maar persoonlijk geef ik dan nog de voorkeur aan een papje maken van de normale brokjes en dat als dwangvoer gebruiken (dat gaat alleen vaak erg stroef door een spuitje heen). Ik zou hem vooral geven wat zij eet op het moment en niet te veel nadenken over hoe het schematje van gezonde voedingsverhoudingen er uit hoort te zien: eet ze brokjes, geef hem dan vooral ruim brokjes, eet ze hooi, dan geef je dat ruim, eet ze verse groenten en kruiden, geef dan dat ruim. Soms kan het ook helpen om juist wat brokjes van een ander merk konijnenvoer te geven. Bijvoorbeeld beaphar care+ en burgess country nuggets hebben een sterke geur, dat kan net genoeg zijn om een ziek konijn over te halen om toch te gaan eten. Qua groenvoer ook gewoon proberen, verse peterselie (plantje of takjes uit supermarkt) zijn altijd een soort wondermiddel hier in huis na operaties, daar word goed van gegeten. Verder vallen ook andijvie, witlof, wortelloof vaak goed in de smaak. Ik kriebel ze soms ook gewoon met groenvoer onder hun neusje, tot ze zo geïrriteerd zijn dat ze er in happen, en dan toch besluiten het (deels) op te eten 😉 Verder staan er in dit artikel misschien wel tips waar je wat aan hebt: https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie/
Storm5803 Geplaatst: 2 november 2018 Auteur Geplaatst: 2 november 2018 Fenbendrops en metacam meegenomen bij da Het is moeilijk om haar te motiveren om te eten want ze ligt verstopt in een gangetje in het hok. Ik moet haar daar weghalen om.haar te drinken te geven. ( wat ze overigens heerlijk vind om aan een spuitje te lurken voor water) Daarna zet ik haar terug op een plek waar haar eten staat en groente ligt. Ze eet dan een beetje peterselie of boerenkool. Verder heeft ze nergens interesse in terwijl ze zo dol is op gedroogde banaan en appel. Hebben in het gangetje een handdoek neergelegd dat ze wat zachter en warmer ligt. Verder weet ik het even niet wat we nog meer kunnen doen
Storm5803 Geplaatst: 2 november 2018 Auteur Geplaatst: 2 november 2018 Weet iemand waarom ze zich " verstopt" ? Ze gaat zodra we haar te drinken hebben gegeven helemaal in de hoek van het gangetje liggen en komt daar ook niet vandaan
Evee Geplaatst: 2 november 2018 Geplaatst: 2 november 2018 Verstoppen, klein maken, plat maken, dat zijn tekenen van ziekte. Van nature kruipen konijnen weg als ze ziek zijn, omdat zieke dieren sneller prooi worden van roofdieren. Het is dus het overlevingsinstinct van konijnen om als ze zich niet lekker voelen weg te kruipen. Zorg maar dat ze een lekker warm en fijn, voor haar veilig en beschut plekje heeft, dat ze zich niet druk hoef te maken om veiligheid maar alle energie kan stoppen in het aansterken en beter worden. Ik hoop voor je dat het snel beter gaat met haar!
Storm5803 Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Ik dacht dat het net zoals bij sommige dieren dat ze zich verstoppen om te sterven. Ik vind haar slechter als gisteren. Ze heeft wat ik zo kan zien ook nog niet geplast. Wel wat kleine keutels die ik weghaalt bij haar kont omdat ze zich niet wast. Wanneer kunnen we wat verbetering zien( al zal dat per dier verschillend zijn) Begin de hoop beetje te verliezen .... Het is zo'n groot verschil met 4 dagen geleden toen ze nog vrolijk en beetje rondliep en ook nog zo graag snoepte.
Evee Geplaatst: 3 november 2018 Geplaatst: 3 november 2018 Het kan eventjes duren voordat je resultaat ziet van EC behandeling. Er zijn konijnen die echt met een paar dagen al beter werden, bij sommige konijnen duurde het echt een aantal weken of zelfs een maand. Als je een beetje door de topics over EC hier in het gezondheidsforum heen bladert zul je verschillende verhalen kunnen lezen. Sommige met een positieve uitkomst, maar helaas ook een aantal waarbij het konijntje of is overleden of ingeslapen. Zieke konijnen zijn altijd ellendig. Gelukkig eet en drinkt ze in dit geval nog wel zelf, al is het misschien niet zoveel als zou moeten. Vier dagen ziek is nog kort, zeker als je nog maar vanaf gisteren behandeling tegen EC bent gestart. Medicijnen hebben toch eventjes tijd nodig om te kunnen werken. Dan is er altijd nog de kans dat het toch geen EC is maar iets anders, en dat het geen effect heeft. De tijd zal het leren, maar ik duim ondertussen heel erg hard voor je dat het EC is en dat de fenbendrops verschil gaan maken.
Storm5803 Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Ze drinkt onder dwang en sinds vandaag ook het eten. Ze heeft wel zelf een rozijntje gegeten. Verder is alles onder dwang. Zelfs het lurken aan de spuit gaat niet zo gretig als gisteren. De behandeling volledig gestart is sinds gisteren. De dexadreson heeft ze vanaf woensdag al gehad(donderdag nog een keer) En de metacam mag ze pas vanaf maandag hebben. Vind het moeilijk om de keus te maken of doorgaan zin heeft.... wil het zeker blijven proberen maar vind moeilijk te bepalen hoelang omdat ik haar slechter vind dan gisteren.
Storm5803 Geplaatst: 3 november 2018 Auteur Geplaatst: 3 november 2018 Ze ligt ook alleen met haar kopje plat op de grond meer niet
Storm5803 Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Geplaatst: 4 november 2018 Helaas heeft Storm het niet gered en is in de armen van mijn zoon overleden. Intens verdrietig maar ook de vraag of we genoeg gedaan hebben en of we de juiste medicatie hadden en de combinatie van de medicijnen...
Okki Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 Ach, wat rot. Maar als ik het zo lees hebben jullie echt genoeg gedaan hoor. Ze was al 13, dat is oud voor een konijn. Best kans dat het gewoon de ouderdom was en dan helpen medicijnen ook niet meer. Fijn dat ze in de armen van je zoon kon gaan, ze was niet alleen op dat moment. Heel veel sterkte!
Lienappelsien Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 Sterkte. Ik denk ook dat er echt geen reden is om je schuldig te voelen. 13 jaar is een heel mooie leeftijd, al maakt dat het niet minder verdrietig. Ze is, neem ik aan, heel lang bij jullie geweest.
Storm5803 Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Geplaatst: 4 november 2018 Schuldig omdat ik om medicijnen heb gevraagd die bij EC worden toegepast. De dierenarts wist niet wat ze mankeerde en gaf alleen spuitje dexadreson. Ik wilde de behandeling voor Ex starten en heb om de medicijnen gevraagd die op de site van Wilhelminapark stonden. Alleen had de dierenarts bactrimel gegeven.. Ja ze is vanaf 8 weken bij ons gekomen. Morgen zou ze 13 jaar en 3 maanden worden
Storm5803 Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Geplaatst: 4 november 2018 Schuldig omdat ik om medicijnen heb gevraagd die bij EC worden toegepast. De dierenarts wist niet wat ze mankeerde en gaf alleen spuitje dexadreson. Ik wilde de behandeling voor EC starten en heb om de medicijnen gevraagd die op de site van Wilhelminapark stonden. Alleen had de dierenarts bactrimel gegeven.. Vrijdagavond gelijk begonnen met fenbendrops en de volgende ochtend was Storm slechter.... Ja ze is vanaf 8 weken bij ons gekomen. Morgen zou ze 13 jaar en 3 maanden worden
Storm5803 Geplaatst: 4 november 2018 Auteur Geplaatst: 4 november 2018 7 minuten geleden zei Storm5803: Schuldig omdat ik om medicijnen heb gevraagd die bij EC worden toegepast. De dierenarts wist niet wat ze mankeerde en gaf alleen spuitje dexadreson. Ik wilde de behandeling voor EC starten en heb om de medicijnen gevraagd die op de site van Wilhelminapark stonden. Alleen had de dierenarts bactrimel gegeven.. Vrijdagavond gelijk begonnen met fenbendrops en de volgende ochtend was Storm slechter.... Ja ze is vanaf 8 weken bij ons gekomen. Morgen zou ze 13 jaar en 3 maanden worden *Was Storm nog slechter
Evee Geplaatst: 5 november 2018 Geplaatst: 5 november 2018 Heel veel sterkte met het verlies. Op 4-11-2018 at 07:17 zei Okki: Ach, wat rot. Maar als ik het zo lees hebben jullie echt genoeg gedaan hoor. Ze was al 13, dat is oud voor een konijn. Best kans dat het gewoon de ouderdom was en dan helpen medicijnen ook niet meer. Fijn dat ze in de armen van je zoon kon gaan, ze was niet alleen op dat moment. Heel veel sterkte! Misschien niet helemaal passend, maar ik wil er toch even op reageren omdat ik dit wel vaker lees, en het soms voor mensen ook een reden lijkt te zijn om met oude konijntjes niet meer naar een dierenarts te gaan (in dit geval gelukkig niet!). Ouderdom is niet iets waar je aan dood gaat. Ouder worden de dieren krijgen vaak wel bepaalde mankementen en ziektes die bij ouderdom worden, denk dan bijvoorbeeld aan gewrichtsproblemen, een minder volle vacht, en staar, maar ouderdom op zich is niet iets waar een konijn aan dood gaat, er is altijd een medische oorzaak. Op 4-11-2018 at 11:27 zei Storm5803: Schuldig omdat ik om medicijnen heb gevraagd die bij EC worden toegepast. De dierenarts wist niet wat ze mankeerde en gaf alleen spuitje dexadreson. Ik wilde de behandeling voor Ex starten en heb om de medicijnen gevraagd die op de site van Wilhelminapark stonden. Alleen had de dierenarts bactrimel gegeven.. Ja ze is vanaf 8 weken bij ons gekomen. Morgen zou ze 13 jaar en 3 maanden worden Er is niets om je schuldig om te voelen. Je hebt haar alle liefde en zorg gegeven die je kon geven, je hebt je best gedaan. We zijn helaas niet alwetend, jij als baasje niet, wij als konijnengekken op een forum niet en ook de dierenarts niet. Iedereen handelt naar zijn beste kennis en met de beste bedoelingen. We kunnen niet in de toekomst kijken hoe iets uitpakt. Konijnen kunnen ook niet vertellen wat ze precies voelen. Dat maakt goed zorgen voor konijnen ook zo moeilijk. Maar dat is niets om je schuldig om te voelen, jij hebt met de kennis die je op dat moment had, zo goed mogelijke zorg gegeven en geregeld voor jouw konijn. Zo ziek zijn als jouw konijn was, is voor een konijn op die leeftijd best zwaar. Als je het echt wil weten, wat de oorzaak uiteindelijk geweest is, kun je overwegen sectie te laten uitvoeren. Het geeft wel antwoorden, ze gaan respectvol om met dieren, maar je moet het wel kunnen en willen.
Storm5803 Geplaatst: 5 november 2018 Auteur Geplaatst: 5 november 2018 Dank je wel voor je reactie Evee Ik heb denk ik ook alles gedaan wat mogelijk is. Alleen verdacht de da haar niet van Ec en wilde ik toch die behandeling starten. Ik weet niet of dit dan meer schade aangericht heeft dan als we het niet gedaan hadden. Weet jij dat?
Aanbevolen berichten