Ga naar inhoud

Help! Zwak konijn woensdag onder narcose of nog een paar dagen laten aansterken??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds gisteren woont Maus bij ons in de woonkamer. Hij komt bij mijn moeder weg, waar hij buiten stond. Ik wist dat het niet zo goed ging met Maus. Levenloos, snotneus en niezen, een heel erg ontstoken oogje en onder zijn staart en achterpoten dikke klonten poep. vandaar dat ik heb voor gesteld dat ik hem wel in huis wilde zodat hij meer warmte, zorg en aandacht kan krijgen. 

Gisteren hier aangekomen, heb ik hem eerst laten weken met zn poten in een teiltje water zodat het ergste er vanaf was. Heeft de hele avond gewikkeld in een kleed bij me op de bank gezeten, wel eten en drinken maar weinig tot niets bewegen ook terwijl mijn chihuahua hem snuffelde en likte.  

Vanacht heeft hij ook op 1 plek gezeten in zijn konijnenhok en toen ik hem daar wegpakte vanmorgen lagen er weer allemaal klonten poep, en ook weer hij zelf zat eronder. Weer hem even laten weken in een teiltje heet water. Vanaf daarna zat hij bij me op de bank in een wasmand met een deken en voer en water. Eten deed ie in kleine porties toch wel redelijk. 

Niet op eenraden van mijn omgeving ben ik vandaag toch wel naar een dierenarts gegaan, het ergste vond ik zijn oog.

Hij heeft haken op zijn kiezen, waardoor ook zijn oogje zo erg ontstoken is geraakt en het derdeooglid naar buiten komt ook heeft hij zwaarondergewicht en moet zoveel mogelijk extra babypapje toegediend krijgen, anders red hij het misschien niet...

toen gingen mijn ogen open en zag ik pas hoe ziek en zwak hij is. 😣 

Hij heeft een pijnstiller gekregen om half 5. (Geen idee hoe lang deze werkt en of hij werkt)

Vanaf 18.00 uur heb ik hem via een spuitje  babyvoeding gegeven. Tot mijn verbazing ging dat hartstikke goed en heeft hij inmiddels al bijna een heel potje op van 130 g. (Ook heb ik geen idee hoeveel hij daar van hebben mag)

nu heb ik voor woensdag ochtend een afspraak gemaakt voor hem bij de dierenarts waarbij ze hem onder narcose gaan brengen. 

Omdat deze behandeling 140 euro gaat kosten alles in totaal 200 euro, wil ik wel weten of hij sterk genoeg is om er weer 

uit te komen en ik wil niks overhaasten. 

stel ik het liever uit tot vrijdag,  of maandag zodat hij eerst aansterkt en hem eerst zelf nog een paar dagen kan observeren en kan kijken of hij ook opknapt van meer voeding en verzorging. Hij moet zelf vast ook aan zijn verhuizing wennen..

zeker wil ik niet dat hij zware pijn heeft zonder dat ik dit door heb.. zou ik hem zelf ook een pijnstiller kunnen geven?

Of heeft iemand tips, 

Bedankt in ieder geval voor het lezen! 🐰💙

Geplaatst:

Hij gaat niet opknappen van voeding en verzorging, waarschijnlijk echt alleen maar zwakker worden. Gebitsproblemen verdwijnen niet vanzelf.  Ik vrees dat opereren de enige optie is voor dit konijn, niet te lang mee wachten dus! Risico is er zeker maar ik denk niet dat dat risico kleiner word als je wacht, alleen groter.

Geplaatst:

De kosten vind ik nog best meevallen hoor, 140-200 euro is een vrij normale prijs voor een operatie onder narcose, zeker gezien het toch wel een risicooperatie is.  

Overigens is babyhapje niet het ideale dwangvoer gezien de suikers die flink op de darmen kunnen werken. Je zou bij de dierenarts supreme recovery, burgess dualcare of critical care kunnen kopen (of online in webwinkels, in de bunnybunch webwinkel heb ik de recovery en dual care ook). Dat is een vezelrijke dwangvoeding, echt aansterkvoer met veel vezels voor konijnen. Beter geschikt dan babyvoeding met fruit, wat meer een noodmiddel is.

In dit artikel over voorbereiding en nazorg bij een operatie staan veel tips waar je wat aan kan hebben:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie/

Geplaatst:

Ik zou hem zeker laten opereren. Heb vorige week hetzelfde gehad met mijn raam, exclusief de poepklonten dan. Wilde niet eten, dwangvoer was vreselijk, poepte niet en was hartstikke levenloos. Vorige week naar de dierenarts gebracht, onder narcose gebracht, haakjes verwijderd en aan het einde van de dag haalde ik hem weer op. Het diertje was gelijk weer zijn oude zelf, lekker eten, poepen en druk doen. Zou het zeker overwegen. Narcose is altijd een risico bij konijnen, maar wanneer je een goede konijnkundige dierenarts te pakken hebt zou ik me daar niet te veel zorgen om maken.

Qua dwangvoer gebruikte ik Supreme Recovery gemengd met water en het wortelhapje van Olvarit.

• Bedankt 1
Geplaatst:
6 uur geleden zei dexenbobbi:

Ik zou hem zeker laten opereren. Heb vorige week hetzelfde gehad met mijn raam, exclusief de poepklonten dan. Wilde niet eten, dwangvoer was vreselijk, poepte niet en was hartstikke levenloos.

Super dat het weer zo goed gaa met je konijntje. Die van mij eet nog wel, in overleg met een andere dierenarts, die ook een stuk begripsvoller was. 

Aangezien die van mij nog wel van zijn brokjes eet en krijgt nu de olvarit en merk dat hij wel iets opknapt. Begint iets meer rond te kijken en te lopen😍

Wil hem toch proberen in een iets betere staat te krijgen en maandag word hij nu geholpen, dus kosten zijn hier gelukkig iets lager en zit tussen de 70 en 80 euro.  

Geef hem dus sinds gister avond ook oog druppels.. maar zijn oogje wil niet beter worden, ziet er ook heel raar uit ☹️.. maar dat komt dus waarschijnlijk omdat hij met die kiezen zit.. zou dit ook pas opknappen wanneer hij geholpen is? 

Geplaatst:

Weet je zeker dat alles er bij in zit voor dat bedrag? Het andere bedrag (de 140-200) klonk namelijk realistischer voor wat ik denk dat ongeveer zou moeten gebeuren bij jouw konijntje, aan de hand van het verhaal:  Ik bedoel gebitsfoto's + operatie, en dan als er echt oogproblemen zijn door gebitsproblemen kan het ook zijn dat er bijv. kiezen getrokken moeten worden, maar dat is pas te zien op foto's. En volgens mij zijn die op dit moment nog niet genomen toch? Die komen dan bij de prijs van de behandeling in. 

Heeft de tweede dierenarts je konijn wel gezien, of heb je die alleen telefonisch gesproken? Alleen haakjes vijlen, als onderhoud, onder een licht roesje kan inderdaad goedkoper (vaak is dat tussen 35-50 euro voor een behandeling), maar ik vrees dat dat bij jouw konijntje niet voldoende zal zijn. 

Ik zeg het alleen omdat je kans hebt dat je bij dierenarts 2 als hij je konijntje ziet misschien toch uiteindelijk net zo duur of nog duurder uit gaat zijn voor de behandeling, dat hij misschien niet helemaal heeft kunnen inschatten hoe het er voor staat. Niet dat prijs het belangrijkste is natuurlijk, als je konijn maar snel geholpen word. Maar vaak is het wel fijn om een idee te hebben van wat je ongeveer kan verwachten. 

Overigens zou ik zelf niet de keuze gemaakt hebben om te wachten, ik verwacht niet dat je hem in betere staat krijgt voor de operatie, ik verwacht dat dat pas na de operatie gaat gebeuren. Het aanmodderen met dwangvoer en voeding wat je nu doet heeft best een impact op de darmen, één gasaanval door de stress van alles en je konijntje haalt de maandag misschien niet eens, reserves om zo iets aan te kunnen zijn er niet. Kun je niet toch eerder terecht?  Mijn ervaring is namelijk dat in dit soort situaties konijnen echt niet met een paar dagen opknappen, maar juist verder verzwakken. En hoe eerder de oplossing er is, hoe eerder het herstel juist kan beginnen. 

Geplaatst:
Op 30-10-2018 at 21:26 zei Teddymaus:

Super dat het weer zo goed gaa met je konijntje. Die van mij eet nog wel, in overleg met een andere dierenarts, die ook een stuk begripsvoller was. 

Aangezien die van mij nog wel van zijn brokjes eet en krijgt nu de olvarit en merk dat hij wel iets opknapt. Begint iets meer rond te kijken en te lopen😍

Wil hem toch proberen in een iets betere staat te krijgen en maandag word hij nu geholpen, dus kosten zijn hier gelukkig iets lager en zit tussen de 70 en 80 euro.  

Geef hem dus sinds gister avond ook oog druppels.. maar zijn oogje wil niet beter worden, ziet er ook heel raar uit ☹️.. maar dat komt dus waarschijnlijk omdat hij met die kiezen zit.. zou dit ook pas opknappen wanneer hij geholpen is? 

Ik had persoonlijk niet zo lang gewacht, konijntjes zijn ontzettend kwetsbaar en konijntjes met pijn (wat in het geval van haakjes zo is) kunnen de moed snel opgeven om vervolgens te overlijden.  Als ik je van ongevraagd advies mag voorzien zou ik vandaag nog met je dierenarts bellen met de vraag of hij voor het weekend nog gezien/geholpen kan worden. Na de behandeling zal hij waarschijnlijk echt pas weer de oude zijn. De oogklachten kunnen idd ook in verband staan met de kiezen, al denk ik wel dat er dan misschien iets meer gaande is dan alleen haakjes. Succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .