Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een gecastreerde ram met E Cuniculi. Dit is een maand geleden vast gesteld en zijn medicatie slaat aan. Zijn kuur is bijna af en als zijn gezondheid het toelaat, wil ik graag weer een vriendin voor hem aanschaffen. In januari overleed mijn eerste voedster. In oktober overleed mijn tweede voedster. Hierom is hij weer alleen. Ik vraag mij alleen af of dit wel kan, omdat ik van mijn dierenarts heb begrepen dat het virus overdraagbaar is. Kunnen jullie mij hierin adviseren? 

Geplaatst:

Ja het is overdraagbaar, maar iets van 80% van de konijnen draagt het al mee, vaak al vanaf de geboorte, via de moeder. Het komt past tot uiting op momenten van stress / verlaagde weerstand. Sommige konijnen hebben het dus hun hele leven zonder dat je er ooit iets van merkt.

Konijnen met EC zijn gelukkig gewoon te koppelen. Wel is het verstandig als je jouw ram "preventief" behandeld met panacur bijv. in tijden van stress (als je moet inenten, als ze moeten verhuizen, tijdens koppellingen, dat soort dingen) dat je dan de partner ook mee behandeld voor de zekerheid. Je zou ook kunnen kijken of je een mede-patiënt kan vinden in een konijnenopvang, maar dat moet je natuurlijk wel willen. Er zijn wel eens EC patientjes die via opvangen een huisje zoeken en die zijn niet al te makkelijk te plaatsen. Maar een gewoon gezond konijn koppelen aan een EC-konijn kan ook.

• Bedankt 1
Geplaatst:

EC is trouwens geen virus, maar een parasiet. Vandaar dat je ook behandeld met een ontwormmiddel om het deel van de parasiet die op dat moment actief is aan te pakken. Preventief zet ik tussen aanhalingstekens omdat je met een ontwormmiddel alleen de op dat moment aanwezige parasieten kan bereiken. EC heeft als nadeel dat het als het niet actief is, het ook niet bereikbaar is voor ontwormmiddelen. Dat is dus de reden dat je op momenten dat de kans groot is dat de parasiet "ontwaakt" je dus een kuurtje panacur geeft, om er snel bij te zijn.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .